dæk hjælp
Fra : svum

Dato : 05-02-07 16:47

Hej gruppe

Campingvognen skal have nye dæk, havde regnet med noget varevognsdæk. For at
gøre det billigt har jeg været inde på dækonline for at bestille, skal man
vælge det der står som forstærkede eller hvad ? er der evt nogen der ved
hvilket dæk der er godt.

Hilsen Kim

Fra : ulrikkrog@gmail.com

Dato : 05-02-07 19:09

jeg ved ikke hvor du bor , men i svendborg kan man få 2 stk michelin 8-
lag varevognsdæk monteret og afballanceret til ca 1400kr.

mvh ulrik

Fra : svum

Dato : 05-02-07 23:19

jeg ved ikke hvor du bor , men i svendborg kan man få 2 stk michelin 8-
lag varevognsdæk monteret og afballanceret til ca 1400kr.

Hillerød, så der er lidt langt

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 05-02-07 20:07

svum skrev:
> [...]
> vælge det der står som forstærkede eller hvad ? er der evt nogen der ved

Hvad de hedder er ikke de væsentlige, der er loadindexet du skal se på

hvis det er en enakslet campingvogn så skal dækkets loadindex være på
over halvdelen af totalvægten + gerne lidt margen til overvægt og evt
vægtforskelle på h & v side

herunder følger en tabel over dæks loadindex, så er det bare at regne

Keld

50 = 190 kg

51 = 195 kg

52 = 200 kg

53 = 206 kg

54 = 212 kg

55 = 218 kg

56 = 224 kg

57 = 230 kg

58 = 236 kg

59 = 243 kg

60 = 250 kg

61 = 257 kg

62 = 265 kg

63 = 272 kg

64 = 280 kg

65 = 290 kg

66 = 300 kg

67 = 307 kg

68 = 315 kg

69 = 325 kg

70 = 335 kg

71 = 345 kg

72 = 355 kg

73 = 365 kg

74 = 375 kg

75 = 387 kg

76 = 400 kg

77 = 412 kg

78 = 425 kg

79 = 437 kg

80 = 450 kg

81 = 462 kg

82 = 475 kg

83 = 487 kg

84 = 500 kg

85 = 515 kg

86 = 530 kg

87 = 545 kg

88 = 560 kg

89 = 580 kg

90 = 600 kg

91 = 615 kg

92 = 630 kg

93 = 650 kg

94 = 670 kg

95 = 690 kg

96 = 710 kg

97 = 730 kg

98 = 750 kg

99 = 775 kg

100 = 800 kg

101 = 825 kg

102 = 850 kg

103 = 875 kg

104 = 900 kg

105 = 925 kg

106 = 950 kg

107 = 975 kg

108 = 1000 kg

109 = 1030 kg

110 = 1060 kg

111 = 1090 kg

112 = 1120 kg

113 = 1150 kg

114 = 1180 kg

115 = 1215 kg

116 = 1250 kg

117 = 1285 kg

118 = 1320 kg

119 = 1360 kg

120 = 1400 kg

Fra : svum

Dato : 05-02-07 23:22

> Hvad de hedder er ikke de væsentlige, der er loadindexet du skal se på

Totalvægt 1100, kg.

så loadindex omkring 90 ?`

Havde bare fået opfattelsen at varevognsdæk var en smule stivere i kassen ?

Kim

Fra : Jørgen L.

Dato : 05-02-07 23:23

> Totalvægt 1100, kg.
>
> så loadindex omkring 90 ?`
>
> Havde bare fået opfattelsen at varevognsdæk var en smule stivere i kassen
> ?

Hej Kim

Du har ret, de er stivere i kassen, og klart anbefalelses værdige.

Hvilken størrelse snakker vi om ?

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : svum

Dato : 06-02-07 00:00

> Hej Kim
>
> Du har ret, de er stivere i kassen, og klart anbefalelses værdige.
>
> Hvilken størrelse snakker vi om ?

185/65 R 14

kim

Fra : Jørgen L.

Dato : 06-02-07 22:31

> 185/65 R 14

Det kunne være disse Continental VancoFourSeason 185 R14C 102/100Q 8PR M+S
pris 736 kr de er lidt dyre.
Sådan nogle har jeg på min bare i 195 R15/70 104/102

eller

Goodyear Helårsdæk CARGO VECTOR 185 R14C 102/100Q 8PR M+S Kennung pris 510
kr.

Men nu kører jeg både sommer og vinter med vores vogn

rene sommer dæk kunne være
Bridgestone
Sommerdæk

Sommerdæk

Dunlop SP LT 30 185 R14C 102/100R 8PR
Bridgestone R 630 185 R14C 102/100R 8PR

Det vigtige er at der er langsgående riller i dækket da dette giver retnings
stabilitet

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : svum

Dato : 07-02-07 18:09

> [...]
>
> Dunlop SP LT 30 185 R14C 102/100R 8PR
> Bridgestone R 630 185 R14C 102/100R 8PR
>
> Det vigtige er at der er langsgående riller i dækket da dette giver

Takker.
kikker lidt på det og vil nok høre den lokale dækmand for at se om der er
den store besparelse

KJim

Fra : Grods

Dato : 08-02-07 16:29

Køb hellere lidt bedre/dyrere end spare for meget
Hvorfor spare 500 kr på sikkerheden - cv'en koster sikkert over 100.000 ikk'

Grods

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-02-07 17:46

Grods wrote:

> Køb hellere lidt bedre/dyrere end spare for meget
> Hvorfor spare 500 kr på sikkerheden - cv'en koster sikkert over
> 100.000 ikk'

Det var vist heller ikke det det gik på - men nærmere om der kunne spares en
plovmand på et kvalitetsdæk... Det kan man ofte ved at se sig for.

Noget helt andet Grods. Kunne du ikke nøjes med at citere det du svarer
på/kommenterer, og så i øvrigt skrive under det citerede. Nøjagtig som jeg
gør i dette indlæg, så er det meget lettere og hurtigere at komme gennem
dagens indlæg i de grupper man følger.
Det er mange gode grunde til at gøre det sådan, du (og andre der måtte være
interesserede) kan læse meget mere om det, og om usenet i øvrigt her:
http://usenet.dk

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Jørgen L.

Dato : 08-02-07 18:40

"Grods" <petergrods@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Køb hellere lidt bedre/dyrere end spare for meget
> Hvorfor spare 500 kr på sikkerheden - cv'en koster sikkert over 100.000
> ikk'
>
> Grods

Jeg forstå ikke helt hvor du vil hen, jeg anbefale netop de dyreste som
daekonline har i den klasse.
ps. tjek lige min signatur.

--
Hilsen Jørgen
Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis i svarer under

Fra : svum

Dato : 08-02-07 19:00

> Hvorfor spare 500 kr på sikkerheden - cv'en koster sikkert over 100.000
> ikk'

Du kan være helt rolig, det bliver helt sikkert kvalitet, jeg havde bare
svært ved at gennemskue hvad der var hvad på dækonline´s hjemmeside. Hvis
prisen kommer op i nærheden af 1000, - eller lidt over+ montering, er der
nok ikke den store gevinst, hvis man tager i betragtning at man skal fragte
dæk / fælge rundt

Kim