Vinterferie i Jylland
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-02-07 12:34

Hvem har gode ideer til endages vinterferieoplevelser i Jylland?

Ebeltoft Zoo har eksempelvis ikke åbent før 31. marts. -
http://www.ebeltoftzoo.dk/
Skandinavisk Dyrepark åbner 28. april - http://www.skandinaviskdyrepark.dk/
Hjejlen skruer ikke op for dampen før 4. maj -
http://www.hjejlen.com/sejlplan/

Men så er der blandt andet disse:

Aalborg Zoo har åbent og er med på mulighedernes liste.
http://www.aalborg-zoo.dk/
Dyrehaven i Århus har åbent året rundt, men den besøger vi jævnligt.

Legelandet.dk i Århus og Vejle har vi ikke besøgt endnu, men det gemmer vi
til en almindeligt hverdag http://www.legelandet.dk/Aarhus/ og
http://www.legelandet.dk/Vejle/index.htm

Hjerl Hede har åbent (og slår katten af tønden) - http://www.hjerlhede.dk/

Fregatten Jylland sejler - http://www.fregatten-jylland.dk/

Og det er de oplagte, som vi selv kan komme i tanke om.
Kan nogen supplere med gode forslag til udflugter, som er fornøjelige for
børn og voksne fra 1 år og opefter.

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 05-02-07 12:57

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Og det er de oplagte, som vi selv kan komme i tanke om.

Så er der også Randers Regnskov, Aqua i Silkeborg, Mønsted og Daugbjerg
Kalkminer, Den gamle by i Århus ... tag en tur ned på turistbureauet.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-02-07 13:26

> Så er der også Randers Regnskov, Aqua i Silkeborg, Mønsted og Daugbjerg
> Kalkminer, Den gamle by i Århus ... tag en tur ned på turistbureauet.

Jeg tror, vi kommer for meget i byen. Har været samtlige steder indenfor det
seneste år... bortset fra en tur på turistbureauet *S*

Fra : Holst

Dato : 05-02-07 13:06

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Fregatten Jylland sejler - http://www.fregatten-jylland.dk/

Hvis I er i det område, er der jo også Kattegatcentret i Grenå - for nu
at finde det modsatte af Aqua.

Fra : Lars Raaby

Dato : 05-02-07 21:50

Holst skrev:

> Hvis I er i det område, er der jo også Kattegatcentret i Grenå - for nu
> at finde det modsatte af Aqua.
Hvordan kan det være modsat. Der er da vand begge steder...

--
MVH
Lars Raaby

Fra : Holst

Dato : 05-02-07 23:48

Lars Raaby wrote:

> Hvordan kan det være modsat. Der er da vand begge steder...

Joh, men Kattegatcenteret er et saltvandscenter, hvorimod Aqua er et
ferskvandscenter.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 13:18

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i

> Kan nogen supplere med gode forslag til udflugter, som er fornøjelige for
> børn og voksne fra 1 år og opefter.

En tur omkring Moesgård i Århus, hvor der er gratis adgang til parken med
alle rådyrene.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Holst

Dato : 05-02-07 13:38

Buffy wrote:

> En tur omkring Moesgård i Århus, hvor der er gratis adgang til parken med
> alle rådyrene.

Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert med hensyn til Århus - og heller
ikke med hensyn til den præcise placering af Moesgård - men når snakken
plejer at falde på hjorte og Århus, plejer det at være nogle hjorte i
Marselisborg-skovene.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 13:55

> plejer at falde på hjorte og Århus, plejer det at være nogle hjorte i
> Marselisborg-skovene.

Hmm, jeg tror ikke, at det er Marselisborg-skovene ? Er det ikke
Marselisborg-skoven, der ligger i nærheden af Tivoli Friheden ? Skoven jeg
tænker på ligger faktisk lige et par km. før Moesgård strand ( indhegningen
til dyrene er langs vejen på højre side, når man køre mod stranden fra
Århus/ tangkrogen ) og rådyrene derinde er meget tamme og nærgående, så
børnene kan komme helt tæt på og klappe og foder dem.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Holst

Dato : 05-02-07 14:05

Buffy wrote:

> [...]
> Århus/ tangkrogen ) og rådyrene derinde er meget tamme og nærgående, så
> børnene kan komme helt tæt på og klappe og foder dem.

Det lyder som samme sted, skønt jeg ikke er voldsomt kendt i Århus. Men
jeg mener da også, at det er Marselisborg-skovene. Jeg vil ikke gøre mig
mere klog på det.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-02-07 15:59

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, jeg tror ikke, at det er Marselisborg-skovene ? Er det ikke
> Marselisborg-skoven, der ligger i nærheden af Tivoli Friheden ?

Marselisborg Skov er MEGET stor - og strækker sig fra Tivoli Friheden og 8
km mod sydpå.

> Skoven jeg tænker på ligger faktisk lige et par km. før Moesgård strand
> ( indhegningen til dyrene er langs vejen på højre side, når man køre mod
> stranden fra Århus/ tangkrogen )

Lige præcis. Kender det ud og ind. Har gået på alle stier og mange kilometer
offroad også.

> og rådyrene derinde er meget tamme og nærgående, så børnene kan komme helt
> tæt på og klappe og foder dem.

Lige præcis:

Her er link til Århus-skovene
http://www.skovognatur.dk/Ud/Oplev/55/Aarhusskovene.htm

Og her et link, der handler specielt om den omtalte dyrehave, som hedder
Marselisborg Dyrehave. Den ligger i Thors Skov, der er en del af
Marselisborg Skov. Der kan man finde kronhjort, dåhjort, sikahjort og rådyr.
samt vildsvin.

http://aarhuskommune.cabocomm.dk/portal/borger/kultur_fritid/brug_naturen/skove/dyrehaven?_page=fakta_om_marselisborg_dyrehave.htm

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-02-07 14:38

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45c71631$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvem har gode ideer til endages vinterferieoplevelser i Jylland?

Ud over dem, du allerede har fået:
- En tur til stranden en stormfuld dag (evt. en eller to dage efter) for at
beundre de høje bølger.
Medbring et par liter varm kakao eller vend ind om en cafe bagefter for at
få varmen.
- Nærmeste badeland, jeg har gode erfaringer med Skive, Ikast (fin til
større børn) og Viborg (fin til mindre børn).
- Baboon City i Herning (indendørs legeland)
http://www.babooncity.dk/Default.aspx?ID=44
- Mange museer har vinterferieaktiviteter. Googling på museum+vinterferie
giver flere resultater ligesom "museer i Jylland"
- en dag i nattøj med telefon- og TVstik trukket ud - ludospil og varm cacao
fundet frem, et tæppe over spisebordet til hule.

God ferie!
Hilsen Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-02-07 16:10

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> - En tur til stranden en stormfuld dag (evt. en eller to dage efter) for
> at beundre de høje bølger.

I begyndelsen af oktober sidste år besluttede jeg at vise den 5-årige
Vesterhavet (og det nordlige Danmark) for første gang i hendes liv. Hun er
vant til at komme til stranden i Århus, men Vesterhavet var en helt speciel
oplevelse for hende på grund af havets voldsomhed. Vi måtte til stranden
hver eneste dag, så godt var det!

Og helt specielt var det at køre til "enden af Danmark". Hvad det ikke
satte gang i af snak og fantasier om, hvordan der er helt ude ved enden af
Danmark...... og bare det at køre ud til Grenen med en kæmpestor traktor,
fordi en almindelig bil ikke rigtig kan klare turen. Og så stå med et ben i
hver sit hav. *S*

For ikke at tale om den tilsandede kirke. Og Råbjerg Mile - for der findes
ikke større sandkasse i Danmark!

At tage til Skagen og spise "fish and chips" på havnen og bagefter ind til
fiskehandleren for at købe rigtige rødspætter med ben i, selv panere dem og
lære at spise det fine kød uden at få benene med, var også stort: "Nu har
jeg lært at spise rigtige rødspætter. Det vil jeg også lære mine børn!" var
reaktionen, da fisken, kartoflerne og persillesovsen var spist med glubende
appetit.

Det var så stort at holde ferie en uge ferie på Skagen! Det kan varmt
anbefales!

Fra : MM

Dato : 05-02-07 18:38

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> wrote in message
> Hvem har gode ideer til endages vinterferieoplevelser i Jylland?

Jeg vil anbefale et kik på http://www.sjovforborn.dk/
Her er et specifikt punkt for vinterferien, men ellers kan man søge efter
kriterier som geografi, pris og type af sted.
Jeg bruger den ofte selv som inspiration.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-02-07 20:51

"MM" <Kan@ikkesendestil.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil anbefale et kik på http://www.sjovforborn.dk/

Tusinde tak for det link! Den side kendte jeg ikke. Er i fuld gang med at
surfe rundt og kigge på alle mulighederne. Har opdaget mange ting, jeg ikke
kendte. Eksempelvis at der er et legeland i Randers. Det er fint, for vi
komme i ny og næ til Randers og det kunne fint kombineres med en tur i
legeland.

Randers Regnskov har vi lige haft årskort til, så der har vi været rigeligt
for en stund.

Mvh. lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 19:12

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Fregatten Jylland sejler - http://www.fregatten-jylland.dk/

Jeg tror ikke den sejler nogen steder.

--
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-02-07 20:20

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke den sejler nogen steder.

Jo.... de har stillet kanoner an og gjort den kampklar! Den skal med i
ørkenkrigen *S*

Fra : Bent

Dato : 09-02-07 19:43

Hvis i kommer i nærheden af Esbjerg kan jeg anbefale Fiskeri og
Søfartsmuseet med akvarier og sælarium
De har desuden nogle særlige aktiviteter i ferien
http://www.fimus.dk/

Tag badetøj med. Så kan i bagefter slappe af i svømmestadion Danmark. Tro
mig. Det vil i ikke fortryde
http://www.svommestadiondanmark.dk/

Hilsen Bent