Gåden om nattetisseri er løst
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-01-07 14:04

Et hold forskere fra Skejby Sygehus har påvist, hvorfor henved ti procent af
de syvårige tisser i sengen

Fra : Per Vadmand

Dato : 31-01-07 14:43

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Et hold forskere fra Skejby Sygehus har påvist, hvorfor henved ti
> procent af de syvårige tisser i sengen
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/01/31/011253.htm

Problemet er, at de ikke hr "bevist" en skid - for de har ikke forklaret,
hvorfor disse børn (og voksne) med for lille blære eller for stor
urinproduktion ikke vågner, når blæren er fuld, men i stedet tisser i
sengen - og så er vi jo lige vidt, ikke?

Per v.

--
En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
inkonsekvent.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-01-07 15:18

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

> [...]
> for stor urinproduktion ikke vågner, når blæren er fuld, men i stedet
> tisser i sengen - og så er vi jo lige vidt, ikke?

Nemli. Hvis jeg som diabetiker indtager formeget sukker, så vil kroppen
forsøge at udskille det via urinen - den aktiverer min drikkerefleks og jeg
drikker mere.

Når det sker om aftenen, så er det ikke ensbetydende med at jeg tisser i
sengen - jeg vågner bare når blæren er fyldt og går på toilettet.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-01-07 17:51

Kent Oldhøj wrote:

> Når det sker om aftenen, så er det ikke ensbetydende med at jeg
> tisser i sengen - jeg vågner bare når blæren er fyldt og går på
> toilettet.

Du er også i træning. For børn er det ikke så nemt, hvis de hele livet
har værent vant til at tisse om natten. Det virker også nærliggende at
det netop er den forklaring, som Per Vadmand efterlyser.

Når normale (ja, jeg ved jeg ikke er politisk korrekt her) personer
sover, nedsættes urinproduktionen, så det at man skal tisse om natten
er undtagelsen, snarere end reglen. For børn og andre er det temmelig
meget nemmere at lære at vågne når der sker noget usædvanligt end når
der sker noget almindeligt.

Hjemmesiden http://www.borneinkontinens.dk/ lader forøvrigt til at være
drevet af den afdeling, der omtales i avisartiklen.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-07 15:54

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i

> Et hold forskere fra Skejby Sygehus har påvist, hvorfor henved ti procent
> af de syvårige tisser i sengen
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/01/31/011253.htm

Vores yngste søn stoppede først med nattisseriet, da han var 8 år.
Forklaringen vi fik fra bl.a. sundhedsplejeske var, at børn, der tisser i
sengen, mangler et eller andet hormon.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 31-01-07 17:20

On 31 Jan., 14:42, "Per Vadmand" <p...@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> urinproduktion ikke vågner, når blæren er fuld, men i stedet tisser i
> sengen - og så er vi jo lige vidt, ikke?

Det forklares i artiklen således: "Noget vi nu kan forklare med en
unormal høj og hormonbetinget saltudskillelse"

> En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
> inkonsekvent.

Hmmm.. vil det ikke være mere passende i denne tråd at skrive: "En af
de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være inkontinent."
*S*

Fra : Per Vadmand

Dato : 31-01-07 21:12

lisbeth_jacobsen@hotmail.com wrote:

> [...]
>
> Hmmm.. vil det ikke være mere passende i denne tråd at skrive: "En af
> de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være inkontinent."

Sørgeligt, men sandt - det er noget værre pis. Nå, pyt, mit eget problem er
snarere det modsatte, det er det oftest for os gamle, sure mænd.

Per V.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 02-02-07 11:55

lisbeth_jacobsen@hotmail.com wrote:

> Det forklares i artiklen således: "Noget vi nu kan forklare med en
> unormal høj og hormonbetinget saltudskillelse"

Men det er da ikke nyt. I al fald ikke den del med at det handler om kludder
i hormonbalancen.

Snyd! Det var min replik.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-02-07 13:33

"Kristian Damm Jensen" <kristiandamm@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er da ikke nyt. I al fald ikke den del med at det handler om
> kludder i hormonbalancen.

Nej. Det nye er vist kombinationen - altså for lille blære OG
hormonproduktionen.

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 31-01-07 21:22

On 31 Jan., 17:50, Toke Eskildsen <darkw...@daimi.au.dk> wrote:

> Du er også i træning. For børn er det ikke så nemt, hvis de hele livet
> har værent vant til at tisse om natten. Det virker også nærliggende at
> det netop er den forklaring, som Per Vadmand efterlyser.

Så vidt jeg ved er det almindeligt, at børn og unge sover hele natten
uden at tisse hverken i madrassen eller på toilettet.

Trangen til nattetisseri er da vist noget, der sædvanligvis først
kommer relativt sent for de fleste.

Og måske sover børn og unge bare så meget bedre, at hører de til de
uheldige, hvis blære ikke kan holde en hel nat, så sover de fra
trangen.