Sut og ble-afvænning!
Fra : mfn

Dato : 27-01-07 11:00

Ja det skal man jo til når hun er tæt på de 3 år nu ;)

Ang sut: Hvordan "fjerner" man hendes behov for den hvis hun slår sig og når
hun skal sove? Vi har prøvet at skulle give den til julemanden men det vil
hun skam ikke være med til ;) Når hun har den stikker hun resulut i vræl
hvis man fjerner den. Nogengange går hun rundt med den midt på dagen også.
Det gør det ikke bedre at dagplejen også giver alle de andre børn dem så de
alle 4 poder nærmest render med den hele dagen. Men til Maj skal hun i
børnehave og så er hun jo ved at være for stor til den sut... Men hun bliver
eddergal og siger "HVOR MIN SUUUUUT" hvis man har gemt dne væk og hun lige
kommer i tanker om at hun mangler den.

Så er der det med bleen. Den skal vel også snart af eller hvad? Vi har gjort
nogle forsøg med at lade hende rende uden og med 10 min mellemrum spørge
hende om hun skal tisse, så siger hun nej, og minde hende om at sige det
hvis hun skal. "jaja" siger hun så. Pludselig er der en pøl på gulvet og så
kommer hun rendene og siger "Mig tis!".... som om hun lidt misforstår det at
hun skal sige til INDEN og ikke EFTER ;)

Hvordan gjorde i andre dengang?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-01-07 12:12

mfn skrev:
> [...]
> kommer hun rendene og siger "Mig tis!".... som om hun lidt misforstår det at
> hun skal sige til INDEN og ikke EFTER ;)

Sutten trappede vi voldsomt ned allerede da vores datter var to år. Fra
da af var den kun til at falde i søvn med (hvorefter vi tog den ud så
hun også var vænnet fra at have den om natten). Da hun så endelig blev
børnehaveklar tog vi hende med til et sut-træ og anbragte den der. De
første to nætter var det lidt svært at falde i søvn, men derefter var
det slut. Vi brugte meget tid på at forklare at hun var stor nok til at
kunne klare sig uden sut, så hun forhåbentlig også kunne se det som en
præstation at kunne lægge den fra sig.

Med bleafvænning brugte vi en del tid på at forklare ideen med at gå på
toilettet. Vi viste hende hvad der foregik og fik forklaret tis+bæ
skulle ned i toilettet, hvorefter man kunne trække ud. Derefter virkede
det som om at hun var klar over hvad hun burde gøre, når hun skulle
tisse eller lave stort. Vi havde da også en del uheld hvor hun tissede i
bukserne, men det blev bedre hen ad vejen. Selv idag (hun er snart 4) er
der da uheld en sjælden gang imellem, men det er til at overkomme.

Mvh. Michael.

Fra : Sanne

Dato : 27-01-07 13:50

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

I den børnehave, hvor jeg arbejder, må børnene ikke rende rundt med sut. Det
er en regel vi har. Det forstår børn godt. De er ikke altid tilfredse med
den regel, men de affinder sig med, at sådan er det. Hvis vi har børn, der
skal sove til middag, og de er vant til at sove med sut, så gør de det også
i børnehaven.
Noget af det værste jeg ved, er når forældre henter deres barn, og det
FØRSTE de gør er at hente sutten i tasken og proppe den i munden på
barnet. - Inden barnet selv beder om den.
Lidt dumt, når barnet har haft det godt, hele dagen, uden en sut.
Barnet har sværere ved at lære at tale, når det bruger sut. Det er også en
god grund til at smide den væk.

I 'min' børnehave, har vi blebørn. Min erfaring er, at de fleste bliver
renlige, ret hurtigt, når de oplever, at de andre børn går på toilet. Så
kæder de det sammen med det at være stor. Og de fleste børn vil jo gerne
være store.
Børn kan, egentlig, lære meget, ved at have nogle større børn at se op til

Fra : Lars Raaby

Dato : 27-01-07 12:48

mfn skrev:
> [...]
> eddergal og siger "HVOR MIN SUUUUUT" hvis man har gemt dne væk og hun lige

Min søn på 3 år bruger da stadig sut når han sover. Også i
børnehaven. Da vi var ved tandlæge kunne han godt se at han
bruget sut men sagde at han skulle have den væk i løbet af det
næste halve år.
Når vi leger har han ikke sut i munden.
Så mit råd er at vente til hun bliver gammel nok til at forstå
hun ikke skal bruge den mere. Om hun så bliver 3 år inde det sker
syntes jeg ikke det er et problem. Det er bedre hun går friviligt
med til det end at i franarer hende suten som andre gør når deres
barn er 2 år.

> [...]
> kommer hun rendene og siger "Mig tis!".... som om hun lidt misforstår det at
> hun skal sige til INDEN og ikke EFTER ;)

Lad være med at spørge hende. Sæt hende på potten når i syntes
det er nødvendigt.
Jeg satte ham på potten med jævne mellemrum. Om natten havde han
ble på til jeg var sikker på at der ikke kom noget.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : jacob johansen

Dato : 27-01-07 18:01

Det er bedre hun går friviligt
> med til det end at i franarer hende suten som andre gør når deres barn er
> [...]

Meget Uenig..... hvordan vil du forklare det???
Børn kan jo få "skæve" tænder og have taleproblemer hvis de bruger sut for
længe...
Fra narer sutten.... husk nu at det er forældrene som bestemmer.

MVH
Jacob

Fra : Sanne

Dato : 27-01-07 18:53

"jacob johansen" <jjo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> længe...
> Fra narer sutten.... husk nu at det er forældrene som bestemmer.

Inden barnet fødes, sutter det på sine fingre. Det er et medfødt behov.
Da jeg var barn, suttede jeg på finger, indtil jeg var 6 år. Men kun når jeg
var træt og skulle sove. En dag så jeg en af mine klassekammerater sidde og
sutte på finger. Jeg kan tydeligt huske, at jeg tænkte, at det var han alt
for stor til. Samtidig tænkte jeg, at jeg jo gjorde det samme, og at vi var
lige gamle. Lige på det tidspunkt besluttede jeg selv, at nu var jeg altså
for stor til det.
Jeg gik fra at sutte på min tommelfinger til at bide negle. Nogle begynder
at ryge. Det er det samme. Det handler om tryghed. Det handler om den orale
fase.
Min holdning er, det er lettere at rette skæve tænder, end en 'skæv' sjæl.

Fra : Bente

Dato : 27-01-07 13:49

> [...]
> bliver
> eddergal og siger "HVOR MIN SUUUUUT" hvis man har gemt dne væk og hun lige

Det er jer som forældre der skal træffe beslutningen. Sutten er som en
rigtig god ven for barnet og det er for svært for dem selv at træffe
beslutningen. En nedtrapning er en god ide, forstået på den måde at den i et
stykke tid kun bruges når barnet skal sove. Hvis hun kræver den udover det
må I sige nej, selv om hun bliver gal, det er en del af det at være
forældre.Herefter må I som forældre så træffe beslutningen om hvornår den
endelig skal tages væk. Når det sker skal det være en endelig beslutning.
Smid alle sutter ud, så I ikke fristes til at give op når barnet naturligt
nok vil plage om sin elskede sut. Det kan for nogle være en ide at hænge den
på et suttetræ, give den til tandlægen, eller julemanden eller lignende,
ikke for at lokke eller narre barnet, men mere for at lave et ritual så
barnet er klar over at nu er det slut med sut, men forvent ikke at det af
den grund går meget lettere når det går op for barnet at sutten ikke er der
til natten. Og lad være med at gøre barnet medansvarlig for "aftalen." Det
er et 2-3-4 årigt barn ikke gammelt nok til at overskue den fulde konsekvens
af.

> [...]
> at
> hun skal sige til INDEN og ikke EFTER ;)

Det er en start at hun siger til når hun HAR tisset, så er hun godt på vej.
Ellers vil jeg sige som en anden også siger: Lad være med at spørge hende,
hun har ikke lært signalet om at det er på vej endnu. Sæt hende på potten
eller toilettet regelmæssigt og forvent uheld og masser af vasketøj i
starten.

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at
> hun skal sige til INDEN og ikke EFTER ;)

Undskyld hvis jeg fik svaret dig privat

Bente

Fra : Fam. Puggaard-Nyborg

Dato : 27-01-07 15:43

mfn wrote:
> [...]
> kommer hun rendene og siger "Mig tis!".... som om hun lidt misforstår det at
> hun skal sige til INDEN og ikke EFTER ;)

Da vores børn skulle af med sutten, tilbød vi dem, at de kunne få et
sovedyr som erstatning. Det virkede ret godt og når de en sjælden gang
spurgte efter dem, var svaret nej. Ikke noget problem der. M.h.t. ble
afvending, så kommer det når barnet er klar til det. Nogle er klar
tidligt andre sent. Mange børn starter i børnehave mens de stadig bruger
ble, det behøver ikke være et problem for barnet. Begge vores børn var
klar da de var ca. 3 1/2 år.
Hvis Jeres datter snart skal starte i børnehave, er det også værd at
overveje, om der kommer til at ske for mange forandringer på en gang.
Vi valgte bevidst, ikke at prøve at gøre vores ældste datter renlig før
hun startede i børnehave. At blive storesøster, starte i børnehave,
smide bleen og stoppe med at bruge sut, er mange forandringer på en gang.
Nå men held og lykke med det.

mvh. Lise

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-01-07 21:25

"Fam. Puggaard-Nyborg" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Vi valgte bevidst, ikke at prøve at gøre vores ældste datter renlig før
> hun startede i børnehave.

http://www.jp.dk/arkiv:aid=4172748

Sidste nyt på babyfronten i USA er at pottetræne børn ud af de dyre bleer
fra de er få uger gamle.....

http://diaperfreebaby.org/

Fra : Sanne

Dato : 27-01-07 21:31

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_NOSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45bbb508$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Fam. Puggaard-Nyborg" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.jp.dk/arkiv:aid=4172748
>
> Sidste nyt på babyfronten i USA er at pottetræne børn ud af de dyre bleer
> fra de er få uger gamle.....

Det er nok nærmere forældrene, der er trænede....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-07 01:25

"Sanne" <Perer@sen> skrev i en meddelelse

> Det er nok nærmere forældrene, der er trænede....

Den bemærkning forstår jeg vist ikke.

Fra : Sanne

Dato : 28-01-07 09:42

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_NOSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45bbedd5$0$4166$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-07 10:05

> Små børn, som ikke selv har kontrol over deres krop, kan umuligt blive
> pottetrænede.

Enig!

> Hvis forældrene har held, med at få barnet 'trænet', så er det jo i
> virkeligheden forældrene, der er trænet til at vide, hvornår barnet skal
> af med noget.

Lige præcis!

Du har i en nøddeskal beskrevet, hvad metoden handler om - nemlig at træne
FORÆLDRENES opmærksomhed på barnets signaler, så de kan hjælpe barnet med at
komme af med tis og lort uden at skulle klistres ind i det.

Det handler ikke om at træne barnet, selvom jeg i farten omtalte det sådan i
først indlæg om metoden.

Tilsvarende træner man jo heller ikke spædbarnet til at bede om mad! Man
træner sin egen evne til at forstå barnets signaler, så man kan give det
mad, når det trænger - og omsorg, sut, underholdning, kærtegn, tør ble etc.

> Babyer ved ikke noget om hvad der foregår.

Måske ikke. *S*

Men spædbarnet har ikke desto mindre en masse signaler, som vi lærer at
forstå og agere på. Behovet for at komme af med tis og lort er imidlertid et
af det behov vi (af praktiske og magelige årsager?) har forvandlet til i
stedet at handle om behov for at få rumpen gjort ren. Og så en tør ble
indtil barnet igen signalerer, at det er smurt ind i eget tis/lort.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sanne

Dato : 28-01-07 10:28

> Måske ikke. *S*

Jeg mener, i forhold til det at have kontrol over egen krop og funktion.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-07 10:35

> Jeg mener, i forhold til det at have kontrol over egen krop og funktion.

Det handler så heller ikke om at træne barnets kontrol.

Fra : Sanne

Dato : 28-01-07 10:39

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_NOSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45bc6e5b$0$4170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Sanne" <Perer@sen> skrev i en meddelelse

> Det handler så heller ikke om at træne barnets kontrol.

Vi er fuldstændig enige!

Fra : Lars Ehlers

Dato : 28-01-07 04:53

On Sat, 27 Jan 2007 21:24:35 +0100, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsen_NOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Sidste nyt på babyfronten i USA er at pottetræne børn ud af de dyre bleer
>fra de er få uger gamle.....

Mon ikke det er en "dille", der går over igen. Min kone driver en
dagpleje her i Californien, og vi har ingen børn på f.eks. 2 år, der
er pottetrænede. Forældrene er ikke engang startet endnu.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Sanne

Dato : 28-01-07 09:46

"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Lars Ehlers, San Francisco
> "Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)

Hvor hyggeligt, at vi har en med fra good ol' California! Det er et skønt
sted! Og San Francisco er jo en dejlig by. Jeg skal til Californien ( igen
igen igen ....) til sommer og glæder mig rigtig meget!
Take Care!

Fra : Lars Ehlers

Dato : 30-01-07 19:26

On Sun, 28 Jan 2007 09:46:16 +0100, "Sanne" <Perer@sen> wrote:

>Hvor hyggeligt, at vi har en med fra good ol' California! Det er et skønt
>sted! Og San Francisco er jo en dejlig by. Jeg skal til Californien ( igen
>igen igen ....) til sommer og glæder mig rigtig meget!

Ja, jeg prøver at følge lidt med i, hvad der sker derhjemme. Det er
altid interessant at læse om børn i Danmark, der er på samme alder som
min egen søn (2 år).

San Francisco er absolut en dejlig by, selvom det er dyrt at bo her,
så kunne jeg ikke drømme om at flytte væk.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : sanne

Dato : 30-01-07 20:38

> [...]
>
> San Francisco er absolut en dejlig by, selvom det er dyrt at bo her,
> så kunne jeg ikke drømme om at flytte væk.

Jeg har en søster i LA. Hun er leder af en børnehave. Californien, i det
hele taget, er jo en skøn plet på Jorden. -Selv om I må leve med tanken om
at jordskælv kan ramme, når som helst. Men den dejlige afslappede måde man
lever på, hos jer, gør jo at man kan se bort fra den slags bekymringer.
Hav det godt der ovre!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-07 09:58

> [...]

> dagpleje her i Californien, og vi har ingen børn på f.eks. 2 år, der
> er pottetrænede. Forældrene er ikke engang startet endnu.

Måske er det bare en dille, der går over igen? Hvilket i givet fald kan
tilskrives mange årsager.

Min umiddelbare oplevelse af metoden er, at den kræver en hel del mere af
forældrenes end at smække en ble på barnet. Faktisk ret meget mere.

Og spørgsmålet er vel, hvor mange forældre der orker træne deres
opmærksomhed på barnets små signaler i det omfang metoden kræver?

Det kan da i øvrigt undre, hvorfor mange børn oftest først bliver fri for
ble og sut som en sidste forberedelse til børnehaven? Hvordan er vi forældre
nået til, at det er naturligt eller mest rigtigt, at barnet indtil da skider
og tisser i en ble - og går med sut?

Hvordan kan det være, at børn bruger ble i længere og længere tid - og kan
det således undre, at der i dag findes papirbleer til langt større/tungere
børn end for bare 10-20-30 år siden? Er det naturligt? Rigtigt? Ønskeligt?

Skal man tale om, hvad der er "naturligt", tror jeg faktisk mere på
"Elimination Communication" metoden.

Det handler jo ikke om at træne barnet til at undvære bleen hurtigst muligt!
Og det handler ikke om, at disse børn bliver renlige ret meget tidligere end
andre børn.

Det handler om at hjælpe barnet til at undgå at slipper for at opholde sig
i sit eget tis og lort indtil det selv magter opgaven.

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger

Dato : 28-01-07 19:00

Lisbeth Jacobsen skrev:
[snip]

> [...]
>
> Det handler om at hjælpe barnet til at undgå at slipper for at opholde sig
> i sit eget tis og lort indtil det selv magter opgaven.

Jeg ved ikke om det virker. Men jeg har læst et sted, at hvis man sørger
for at skifte bleen lige så snart der er noget i, og gør det ALTID, så
bliver barnet hurtigere renligt. Mine brødre var renlige i 2 års
alderen. Ifølge min mor fordi de ikke var vant til at der var noget i
bleen og derfor begyndte at sige til meget tidligt... Fordi det var
ubehageligt når der kom noget, og så var der nemmere at sige til inden.
Om der ligger noget ander/mere i det end det, tør jeg ikke sige. Eller
om de bare hørte til de fremmelige... Men det virkede for hende hele tre
gange...

Ved som sagt ikke om det virker, men jeg vil da helt sikkert prøve det
(bliver mor for første gang til sommer ), og det har vel også den
bonus at man i højere grad slipper for røde numser

Mvh. Inger

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-01-07 18:31

"mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in

> Ja det skal man jo til når hun er tæt på de 3 år nu ;)

> Ang sut: Hvordan "fjerner" man hendes behov for den hvis hun slår sig
> og når hun skal sove?

Sutten er en trøster. Når den bliver "misbrugt" til andet, skaber man et
kunstigt behov og afhængighed. Det skulle i ikke have gjort, men det kan
i jo ikke bruge til noget nu

Der er forskellige indgangsvinkler til sutteafvænning, men personligt
mener jeg de fleste metoder blot forlænger den tid hvor barnet føler et
savn. Man kan så diskutere om det er bedst at føle et lille savn i 3 uger
eller et stort savn i 3 dage.

Jeg er mest til at tage en snak med barnet om hvad sutten er og hvorfor
den skal væk. Derefter en kold tyrker. Det er ikke problemfrit og i skal
selvfølgelig være der og trøste barnet når savnet melder sig. I vil
sikkert også opleve en sørgeperiode hos barnet. Vis forståelse og trøst
barnet.

Efter 3 dage er barnet vænnet fra, og efter en uge er sutten stortset
glemt.

> Så er der det med bleen. Den skal vel også snart af eller hvad? Vi har
> gjort nogle forsøg med at lade hende rende uden

Prøv den anden vej rundt: Bed hende om at sige til når hun skal tisse,
men lad hende beholde bleen på

Vis hende hvordan i går på toilettet og væk hendes interesse. En potte er
en god idé, fordi så lille et barn tit vil opleve det som skræmmende at
skulle sidde på kanten af et voksentoilet.

Det er nemmest hvis barnet selv er parat og interesseret. Vær opmærksom
på at hvis det ikke er tilfældet, vil det oftest skabe problemer at
forcere processen. Tag det roligt... det skal nok komme.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 28-01-07 04:51

On Sat, 27 Jan 2007 10:59:49 +0100, "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:

> [...]
>eddergal og siger "HVOR MIN SUUUUUT" hvis man har gemt dne væk og hun lige

Vores søn på 2 har ikke brugt sut i over et år, men jeg tror, at vi
har været heldige, fordi han var nem at vænne fra sutten. 2 aftener
hvor han havde lidt svært ved at falde i søvn, og så var det ovre.

> [...]
>kommer hun rendene og siger "Mig tis!".... som om hun lidt misforstår det at
>hun skal sige til INDEN og ikke EFTER ;)

Vi sætter ham på toilettet med jævne mellemrum og roser ham meget, når
han laver det han skal. Han har et stort stykke papir hængende på
bagsiden af døren til sit badeværelse, hvor han får lov til at sætte
et nyt klistermærke på, hver gang han har f.eks. har tisset på
toilettet. Der er ret mange klistermærker allerede

Når vi er herhjemme bruger han underbukser og selvfølgelig sker det
par gange i løbet af dagen, at han tisser i bukserne. Men i det store
og hele, så tisser han mere på toilettet end i bukserne. Han holder
sig også fint, mens han sover til middag. Vi ved godt, at der er lang
vej endnu, men vi er ved at få det hele til at være en rutine, og så
må det jo tage den tid, som det nu skal.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Sabina H.

Dato : 28-01-07 10:03

"mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> Ja det skal man jo til når hun er tæt på de 3 år nu ;)
>
> Hvordan gjorde i andre dengang?

ang sut..
min bonusdatter brugte sut så vi lavede en regel der hed at sutten KUN måtte
bruges når man lå og puttede... det gav hende mulighed for at få sutten i
løbet af dagen, men gjorde også at vi kunne kontrollere behovet for den lidt
mere.... efter noget tid blev det til "kun sut i sengen", og så endte hun
med at købe en cykel for sutterne sammen med sin mor ;)
min søn har aldrig brugt sut*G*

ang ble, så skiftede vi til min søn, ret tidligt til "up and go" og
forklarede op af stolber og ned af vægge om at når man er en stor dreng så
skulle man på toilettet...
vi begyndte med at tage ham ud på potten/toilettet morgen og aften....
senere blev det morgen, aften og inden måltider..... så morgen, aften, inden
måltider, inden vi gik ud og hvornår man ellers kunne forestille sig der var
et behov.....

efter lidt tid begyndte han at forstå fidusen, og kunne begynde at mærke
trangen..... nogle unger der har været vant til at bruge ble, forstår de
ikke at de skal "mærke" trangen og hvordan den føles.... de skal først lære
at bruge toilettet som "vane"....
--
Knus,
Sabina

Fra : Allan Riise

Dato : 28-01-07 12:13

mfn wrote:

> [...]
> der en pøl på gulvet og så kommer hun rendene og siger "Mig tis!"....
> som om hun lidt misforstår det at hun skal sige til INDEN og ikke

Med de bleer man har i dag, så er det ikke nødvendigvis ubehageligt at have
en sådan fætter på, især hvis der kun bliver lavet en lille tår.

Hvis i, som du skriver, synes at det er meget svært at få hende til at melde
ud *før* misæren opstår, så prøv at komme en trusse ind *under* bleen, det
er ikke behageligt at have en våd trusse på, og hvis i samtidigt fastholder
at hun skal sige til *inden* hun skal på toilettet, så vil hun rimelig
hurtigt fatte pointen, derefter er det at tage bleen helt af ikke så
vanskeligt. Det giver selvf. lidt vask med de trusser, men jeg har haft
megen glæde af den metode til mine 3 drenge.

Held og lykke.

--
Allan Riise

Fra : Marianne

Dato : 28-01-07 15:10

> [...]
> at
> hun skal sige til INDEN og ikke EFTER ;)

Efter råd fra børnehaven - ingenting. Det betød at børnene gik med ble lidt
længere end andre (drengen næsten 1 år længere end pigen). Da de smed den
har der været hhv. 3 og 1 'uheld'. Natbleen blev smidt ca 2 mdr. senere.
Heller ingen uheld (næsten) her.

Drengen ville i en periode ha' ble på, når han skulle 'stort'.

mvh
marianne