Støttejhulene af - hvornår?
Fra : Fly

Dato : 16-01-07 22:40

Hejsa!

Hvornår er man "klar" til at få støttehjulene af, når barnet ikke just har
cyklet ret meget. Hun er 4 og har selv spurgt efter om hun må få dem af
(fordi andre i børnehavne der cykler til og fra børnehaven har hevet dem af
deres cykler).

Jeg ville helst vente til foråret da vi vel ikke just går mere cykelvenlig
tid i møde.
Og ja, jeg ved at nogle vil sige at det er cyklevejr hver dag, men hun
cykler så sjældendt så hvad er smart at gøre?

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Sabina H.

Dato : 16-01-07 23:23

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Og ja, jeg ved at nogle vil sige at det er cyklevejr hver dag, men hun
> cykler så sjældendt så hvad er smart at gøre?

tag støttehjulene af når hun kan cykle uden.. ikke en dag før ;)
hvis hun gerne vil cykle uden støttehjul, så lad hende træne om hun kan, ved
at hæve støttehjulene op, så hun er tvunget til at holde balancen, men
stadig har hjulene som "backup"...
ellers lav en aftale med hende om at når vi rammer et vejr der er mere
medgørligt, at i bruger et par dage med hende på at træne i at cykle uden
støttehjul....

--
Knus,
Sabina

Fra : Andrea

Dato : 17-01-07 00:23

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ellers lav en aftale med hende om at når vi rammer et vejr der er mere
> medgørligt, at i bruger et par dage med hende på at træne i at cykle uden

I "gamle dage", satte man et skaft på cyklen. Så kunne mor, far eller ældre
søskende løbe med, for at støtte. Uden barnet vidste det, lod man så barnet
finde ballancen. -Og vupti, kunne barnet cykle. Dengang brugte man ikke
støttehjul. Børn lærte at cykle alligevel. Mine børn har kunnet cykle på
tohjulere, inden de fyldte 4.
God arbejdslyst!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-01-07 00:29

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvornår er man "klar" til at få støttehjulene af, når barnet ikke just har
> cyklet ret meget.

Børn, der lærer at cykle med støttehjul skal lære at cykle uden - for at
sige det kort kan man lige så godt lære dem at cykle uden, så de fra start
får den rette balance og holdning. Det kan være ret svært at finde balancen,
hvis man har lært at sidde skævt på cyklen (på grund af støttehjulene.)

Jo kortere tid de har kørt uden støttehjul, desto hurtigere lærer de at
cykle.

Når det lærer at cykle, skal barnet kunne nå jorden, når det sidder på
sadlen.

> Jeg ville helst vente til foråret da vi vel ikke just går mere cykelvenlig
> tid i møde.´

Vejret er da fint til cykling *S*

> Og ja, jeg ved at nogle vil sige at det er cyklevejr hver dag, men hun
> cykler så sjældendt så hvad er smart at gøre?

Øvelse gør mester *S*

Med en tålmodig voksen som hjælper kan en 3-5 årig med god balanceevne lære
det på få timer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Iben Holst

Dato : 17-01-07 19:25

> [...]
balancen,
> hvis man har lært at sidde skævt på cyklen (på grund af støttehjulene.)

Min mening er at det skal være enten eller.
- enten har man støttehjul på som støtter konstant i begge sider netop
så man undgår den skæve stilling, eller også cykler man helt uden.

Iben

Fra : Torben

Dato : 17-01-07 07:08

> [...]
> cyklet ret meget. Hun er 4 og har selv spurgt efter om hun må få dem af
> (fordi andre i børnehavne der cykler til og fra børnehaven har hevet dem

Af med dem og igang med at træne

> [...]
> Og ja, jeg ved at nogle vil sige at det er cyklevejr hver dag, men hun
> cykler så sjældendt så hvad er smart at gøre?

Det gode ved årstiden er, at de bare arme / ben er pakket væk og beskyttet.
Så jo, jeg synes at årstiden passert fint.

Held og lykke
mvh
Torben

Fra : Hansen

Dato : 17-01-07 07:11

> [...]
> af deres cykler).
>
> Jeg ville helst vente til foråret da vi vel ikke just går mere cykelvenlig

Det er da "bedre" at falde nu (hvis uheldet skulle være ude) i en tyk
flyverdragt, handsker og cykelhjelm end til sommer i shorts og t-shirt

Fra : Bent

Dato : 28-01-07 17:49

Mine børn gik af med støttehjulene i 4 års alderen.
Vi havde en gammel cykel de var vokset fra. Den øvede de på. De følte de
havde mere kontrol over den uden støttehjul, idet de havde nemt ved at sætte
af med benene. Der gik ikke lang tid før de kunne cykle på den uden
problemer, og så kom de tilbage på deres egen cykel uden støttehjul. Det
hele gik helt problemløst.