18-årigs betaling for at bo hjemme?
Fra : SrS

Dato : 14-01-07 20:09

Hej

Vi har en "lille" diskussion med vores 18-årige søn om betaling for at bo
hjemme. Det kan han ikke forstå nødvendigheden af.
Han er lige droppet ud af gymnasiet og har i stedet tænkt sig at tage et
arbejde. Det har han så on and off, men dog således at det er 'fede tider'
rent økonomisk ift. tidligere hvor han gik i skole.
Vi synes, at når han har valgt at droppe skolen og tjene penge, så må han
også tage den konsekvens, at ting begynder at koste, - far og mor betaler
ikke for småting mere, og han skal også mærke, at kost og logi koster.
Men det skal selvfølgelig være rimeligt, så hvad er rimelig betaling for at
bo hjemme? Findes der nogen gode tommelfingerregler/retninglinier for det?
Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

SrS

Fra : Sabina H.

Dato : 14-01-07 20:54

"SrS" <SrS@fjernes_os.dk> wrote in message
> [...]
> arbejde. Det har han så on and off, men dog således at det er 'fede tider'
> rent økonomisk ift. tidligere hvor han gik i skole.

vil først lige sige, at jeg er MEGET MEGET enig i at han skal betale for at
bo hjemme...
mht prisen af det, så er det straks sværere... her skal der spille mange
faktorer ind..

> [...]
> Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
> kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

1. hvad ville det koste ham at bo ude i husleje, el og varme??
2. hvad er rimeligt at betale i kostpenge - afhænger af hvor tit han spiser
hjemme, hvor meget han spiser og om han selv handler ind fra tid til anden??
3. hvad koster det at få vasket tøjet ude, i strøm, vaskemiddel og lign..??

alle disse ting er betinget af området i bor i, hans vaner og deslige...

eksembel:
leje af et par værelser i lignende stand det han beboer hos jer, ville her i
området hurtig komme op i 3000 kr, incl varme, dertil kommer strøm....
kosten er relativt.... nogle unge mennesker på omkring 18 kan leve for ca
300 kr i ugen, andre bruger feks 700.... kommer an på kostvaner...
og vasketøjet.. ja, den er jo rimelig nem at regne ud, men her taler vi om
et egentligt latterligt beløb, men samtidig lægger han beslag på jeres
arbejdskraft, og den er ubetalelig ;)

jeg ville, hvis jeg var jer... tage kontakt til en udlejer der har et par
værelser til leje tilsvarende dem i har, og høre om i ikke kan få et
priseksembel.... lav en præsentation for jeres søn hvori i fremlægger ALLE
udgifter han selv kommer i kontakt med, hvis han boede ude... understreg at
i nu, efter han er fyldt 18 år, ikke længere modtager børnepenge til hans
underhold..
og læg vægt på alle de frynsegoder der kommer med at bo hjemme - feks
vasketøjet..

herefter fremlægger i en prisliste for ham.... en i har regnet jer frem til
er rimelig taget i betragtning af hvad han beboer, hvad han tjener og hvad
det ville koste ham at bo ude.... det bør IMO stadig være ret fordelagtigt
at bo hjemme, men han skal alligevel opleve at betale for husleje og
lign....
jeg ville feks ikke finde det urimeligt hvis han skulle betale jer mellem
1/3 del og 1/2 delen af hvad han tjener... del det op så han ved hvad der
går til kost, og til husleje, varme og el...

og sidst men ikke mindst.. vær parate til at være konsekvente.. hvis han
ikke vil betale, må han finde anden beboelse.... eller komme med et bedre
forslag ;) ( det kan feks være prisnedslag mod pligter i hjemmet, og indkøb
af egen lomme)
--
Knus,
Sabina

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-01-07 20:59

SrS wrote:

> Vi har en "lille" diskussion med vores 18-årige søn om betaling
> for at bo hjemme. Det kan han ikke forstå nødvendigheden af.

He he. Det kan jeg godt huske. Der var en kort periode, inden jeg
flyttede hjemmefra, hvor forældrene også præsenterede lignende tanker.
Dengang følte jeg også at det var vældig uretfærdigt, selvom jeg godt
kunne se det logiske i det.

> [...]
> selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
> kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

Det lyder godt nok som luksus. Jeg har ingen bud på det med pengene,
men synes I burde kigge lidt på det med forpligtelserne. Få ham med i
vaskeordningen (og madlavningen, hvis I ikke allerede har det), så han
bliver bedre forberedt på at flytte ud.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Holst

Dato : 14-01-07 21:14

SrS wrote:

> [...]
> Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
> kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

Tjah ... 1000 kr. om måneden for mad; 100 kr. for vask, 500 kr. for vask
hvis han ikke selv klarer det; og 2000 kr. for husleje (et tilsvarende
areal ude i byen vil næppe kunne fås for mindre end 3000 kr. om måneden,
og dertil vil der komme forbrugsudgifter).

Og så bør han selvfølgelig have en maddag eller to om ugen. Det kan i
praksis være fornuftigt at lave maddage på månedsbasis, så han ikke har
to om ugen, men derimod otte om måneden. Så er det måske nemmere at
vælge dage, hvor han ikke lige skal i byen, til fodbold eller hvad ved jeg.

Ligeledes bør I trække nogle rengøringspligter ned over ham. Måske får
køkken og badeværelse en ordentlig tur én gang om ugen - han kunne
passende gøre det den ene gang om måneden.

Fra : Benny

Dato : 14-01-07 22:19

"SrS" <SrS@fjernes_os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
> kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

Da jeg var i lære og boede hjemme hos de gamle, aftalte vi at jeg skulle
give min lillesøster et kørekort som betaling for huslejen i et år.
Det er nu 25 år siden.

Benny

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-07 23:36

"SrS" <SrS@fjernes_os.dk> wrote in

> Vi har en "lille" diskussion med vores 18-årige søn om betaling for at
> bo hjemme. Det kan han ikke forstå nødvendigheden af.

Jeg ville gøre følgende:

Find niveauet for leje af 2 værelser i jeres lokalområde. Læg hertil
3.500,- for kost (det betaler en plejehjemsbeboer på et plejehjem) og 200,-
kr for vask (ligeledes hvad det koster på et plejehjem).

Det er prisen. Han kan ligeså godt få virkeligheden at føle nu, som senere
når han flytter hjemmefra.

Egentlig ville jeg også lade ham deltage i husholdningen på et eller andet
plan. De pligter bliver en brat opvågen når han flytter hjemmefra...

Nu er i jo hans forældre og vil egentlig gerne hjælpe ham lidt går jeg ud
fra. Så jeg ville f.eks. tage en del af det han betaler (halvdelen?) og i
al hemmelighed sætte det tilside på en konto. Den dag han beslutter sig for
at flytte hjemmefra, har han så lidt ekstra etableringspenge.

Fra : ThomasB

Dato : 15-01-07 00:45

> [...]
> Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
> kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

Ønsker i betaling fordi i mangler penge, eller fordi han er blevet 18, har
fået et job og i vil opdrage ham?

Det med opdragelsen kan i vist godt glemme nu, det er for sent. Han ved også
godt hvad ting koster, så det kan i vel heller ikke lære ham - desuden lærer
han ikke hvad ting koster, med mindre i tager rigtig pris og ikke
"vennepris".

Jeg tror jeg ville bede om halvdelen og så i smug lægge dem til side til
ham. Så har han da lidt at lege med når han flytter.

I øvrigt mener jeg ikke der er noget galt i, at han har det bekvemt, men
hjælp til de daglige gøremål, er nok en god ide at indføre.

Fra : marlene

Dato : 15-01-07 09:08

> [...]
>
> SrS
>mine forældre har krævet 2/3 dele fra dag 1 hvor jeg tjente penge og boede
har sikkert være sur, husker det ikke, det blev en naturlig ting, og var
vældig glad for en opsparing jeg fik "forærende" da jeg valgte at forlade
hjemmet.

det foregik sådan
1/3 til mig som toltalt blev hygget væk.
1/3 til forældrene, kost og logi
1/3 til forældre- som de benhårdt satte i banken.

fik job som 14 årig, havde til udbetaling på et lille hus da jeg fyldte 19
år. husene var ikke så dyre for 20 år siden, men alligevel.
det var ikke sket, hvis der var frit slag over mønterne.

Fra : Linda

Dato : 15-01-07 10:11

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vældig glad for en opsparing jeg fik "forærende" da jeg valgte at forlade

Jeg synes der er kommet nogle gode forslag. Jeg ville også foreslå idéen med
af sætte et beløb ind på en konto, som han så kan få, når han for alvor har
brug for dem, når han flytter hjemmefra.
Måske kunne han, istedet for at betale kostpenge, have 2 dage om ugen, hvor
han sørgede for indkøb og madlavning, hvor han så betaler. Det ville han
lære meget af. De unge bliver tit overraskede over, hvor meget det egentlig
koster at købe ind. Og ved at skulle lave mad, et par gange om ugen, ville
han være alle tiders at 'overtage', når han engang selv (sansynligvis) skal
stifte familie.

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 15-01-07 10:17

Hej SrS.

For det første mener jeg, at han som en selvfølge skal hjælpe i hjemmet/have
pligter.
Jeg ville klart forlange betaling for kost/logi, når purken valgte at
arbejde i stedet for at uddanne sig.
Hvis jeg havde penge nok ville jeg, uden at fortælle ham det, sætte pengene
ind på en konto som jeg ville give ham, når han skulle flytte hjemmefra - og
ellers ville jeg lade beløbet indgå i husholdningen.
Jeg tror jeg i jeres situation ville forlange kr. 2000.- pr. md.
Hvad mener du med at han "får" vasket tøj ? Han gør det forhåbentlig selv
?!!!:)

Held og lykke med det.

Fra : Hansen

Dato : 15-01-07 21:00

> [...]
> Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
> kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

Der er et udtryk der "skurrer" lidt i mine ører i denne tråd, og det er
"betale for". Jeg betaler da heller ikke for at bo her sammen med min
ægtefælle og mine børn, men min indtægt går til alle de nødvendige ting og
så naturligvis til en slags "fælles pulje" af fornøjelser og resten til
opsparing.

Jeg ved godt at de to ting ikke umiddelbart kan sammenlignes, men hvis I
kunne få drengen til at føle at det ikke er en "betaling", men en naturlig
deltagen i de fælles udgifter går det måske lettere?? På samme måde bør han
da som en naturlig ting yde det kan kan af huslige pligter.

Måske (men også kun måske) ser vi her et eksempel på det barn og den metode
som lovprises så højt af visse forældre, nemlig forholdet lommepenge/pligter
som så ofte diskuteres her i gruppen. Et barn der ikke har lært at alle
deltager i den fælles husholding og at alle deltager i udgifterne og de to
ting ikke har noget med hinanden at gøre. Forældrene har det samme problem:
man "betaler" for ydelser.

Du skriver at han selvfølgelig får vasket tøj og det synes jeg da også er
OK, selv om jeg ikke synes at det er en selvfølge. Det kan jo så være at han
yder andre ting som han er god til - slår græs, vasker bil eller hjælper
lillesøster med lektierne.

Det er netop det der er min pointe: jeg går ikke ind for at hver person
vasker sit tøj og hver gør sit eget dit og dat, men alle yder det man er god
til og alle yder økonomisk til fællesskabet.

Fra : Karin

Dato : 15-01-07 23:12

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> vasker sit tøj og hver gør sit eget dit og dat, men alle yder det man er
> god til og alle yder økonomisk til fællesskabet.

Jeg synes, at de fleste, som har kommenteret dette, netop er inde på, at
også han må yde noget. Både økonomisk og praktisk.

Fra : Hansen

Dato : 16-01-07 08:01

"Karin" <K@Larsen> skrev i en meddelelse

> "Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes, at de fleste, som har kommenteret dette, netop er inde på, at
> også han må yde noget. Både økonomisk og praktisk.

Det er jeg slet ikke uenig i.

Fra : Allan Riise

Dato : 17-01-07 13:36

SrS wrote:
> [...]
> tommelfingerregler/retninglinier for det? Han får selvfølgelig kost,
> får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50 kvm. - super forhold,

Et forslag...

Han betaler ca. 70% af reél udgift i forhold til hvad det ville koste ude i
det "virkelige" liv.

Så giver i ham muligheden for at få nedsættelse ved at han indgår som en
"indtægt" i familie forholdet, altså er med til at arbejde med vasken,
opvasken, madlavningen, ordne hegn/male/forbedringer etc.

Derudover så kan man, hvis i er formuende nok, få ham tilbage på "dydens
rette vej" (jeg ved godt det lyder højtideligt) ved at sige, "tag tilbage og
få din udd. og vi vil hjælpe dig så godt vi kan rent økonomisk".

Ikke at forstå sådan at i skal betale for lørdagsture til pubben etc. men at
han ved, går Pc'en ned, går knallerten/bilen i stykker, så vil i være der og
sørge for at hans "frihed" stadig er uindskrænket.

En anden vej at gå, det blev gjort imod jeg, det er at sige at nu skal
hjemmet istandsættes, men du kan komme til at bo X-sted, for mig var det hos
min moster, og der var der helt andre boller på suppen, hvor han finder ud
af at det rent faktisk er dyrt at være selvstændig, for der skal udgifter gå
hånd i hånd med indtægter.

--
Allan Riise

Fra : Kim Larsen

Dato : 23-01-07 23:35

> [...]
> Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
> kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

Jeg synes I skulle tage dette her for det så længe han har arbejde:

2500,- kr. for logi (det er *meget billigt* for 50 kvm.). Dette beløb er et
minimum som i bør tage. Personligt ville jeg nok sætte den til 3000,- kr.
1000,- kr. for kost (såfremt han forventer forplejning hjemme)

Hvis han synes det er for meget, så kan han jo prøve at flytte ud for sig
selv og prøve lykken. Mit gæt er at han hjemmeboende hos jer igen, med de
luksuriøse forhold som I giver ham, inden der er gået en måned.

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com