Halsbetændelse - børnehave?
Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 14:57

Vores datter på næsten 5 har lige fået konstateret halsbetændelse, og _er_
begyndt på penicilin. Hun er frisk nok og feberen har fortaget sig.

Må hun komme i børnehave, eller kan hun smitte de andre?

--
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : anton

Dato : 14-01-07 15:07

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> Vores datter på næsten 5 har lige fået konstateret halsbetændelse, og _er_
> begyndt på penicilin. Hun er frisk nok og feberen har fortaget sig.
>
> Må hun komme i børnehave, eller kan hun smitte de andre?

Ofte har vuggestuen/børnehaven en politik på området så prøv at undersøge
dette. Vores vuggestue vil fx ikke give medicin (penicilin) så hvis hun skal
have 3 gange om dagen så har i/vi et problem. Den gængse regel i
vuggestue/børnehaver er at børn skal have været feberfrie i et døgn før de
er velkomne.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 15:11

anton wrote:
> Ofte har vuggestuen/børnehaven en politik på området så prøv at
> undersøge dette.

Det vil jeg gøre.

Vores vuggestue vil fx ikke give medicin (penicilin)
> så hvis hun skal have 3 gange om dagen så har i/vi et problem.

Jeg havde nu regnet med at give hende kl. 6:30, 16 og 19.
Men det skal nok lige undersøges også...

Fra : Linda

Dato : 14-01-07 15:57

> [...]
Forskellige institutioner, har forskellige regler.
Jeg arbejder i en børnehave, hvor vi gerne giver 'lægeordineret' medicin.
Altså også penicilin. Men vi modtager ikke børn med feber, og vi modtager
kun børn, der er raske nok til at følge den normale dagsrytme. Således, skal
barnet kunne tåle at komme med ud. Vi kan ikke have børn, som er nødt til at
blive inde, når alle andre er ude.
God bedring med Junior!

Fra : Ditte H

Dato : 14-01-07 18:16

> Jeg havde nu regnet med at give hende kl. 6:30, 16 og 19.
> Men det skal nok lige undersøges også...

Hej

Må jeg som farmakonomelev blande mig?
Det er ikke optimalt at give penicilin på de tidspunkter, det skal
helst gives med 8 timers mellemrum. Ved godt det kan være meget svært.
En anden gang bør du gøre din læge opmærksom på, at det er mere
optimalt for dig, barnet og behandlingen at give penicilin i to
doseringer.
Det kan lade sig gøre.

Hilsen Ditte

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 19:27

Ditte H wrote:
> Må jeg som farmakonomelev blande mig?

Så lad gå.

> Det er ikke optimalt at give penicilin på de tidspunkter, det skal
> helst gives med 8 timers mellemrum. Ved godt det kan være meget svært.

Specielt når hun kun er oppe fra 6 til 19.

Den vil jeg have i erindringen.

Fra : Ditte H

Dato : 14-01-07 21:01

> Specielt når hun kun er oppe fra 6 til 19.

> Den vil jeg have i erindringen.

Hej

Jeg har desværre ikke selv børn, men når jeg ser de doseringer som
lægerne laver, så tænker jeg, at de ikke husker hvordan det er at have
børn.
Moderen eller faderen går jo ikke hjemme i de 6-7 dage hvor der gives
medicin.
Håber dit barn snart får det bedre.

Hilsen Ditte

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 14-01-07 16:02

> [...]
> begyndt på penicilin. Hun er frisk nok og feberen har fortaget sig.
>
> Må hun komme i børnehave, eller kan hun smitte de andre?

www.sygeboern.dk skriver de følgende om halsbetændelse og institution:

Smitte:
Halsbetændelse smitter gennem luften via spyt, men også fra genstande som
barnet har rørt ved for eksempel legetøj og dørhåndtag.

Daginstitution:
Får barnet penicillin, kan det modtages i daginstitutionen efter 2 dages
behandling. Barnet skal være feberfrit.

Men der kan stadig godt være forskellige regler fra institution til
institution, så jeg ville prøve at ringe og spørge dem.

God bedring med hende.

Dorthe

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 16:55

Dorthe Eshington wrote:
> Daginstitution:
> Får barnet penicillin, kan det modtages i daginstitutionen efter 2
> dages behandling. Barnet skal være feberfrit.

Så får hun lige imorgen med herhjemme....

> God bedring med hende.

Tak - også til dig Linda.