Hvad bør/skal man skrive i en job-ansøgnin~
Fra : Lolliken

Dato : 05-02-07 16:32

Håber dette er den rigtige gruppe til mit spørgsmål. Ellers modtager
jeg meget gerne henvisning til den rigtige.
Jeg blev for et stykke tid siden uberettiget fyret. Jeg gik til min
fagforening, som fik udvirket at jeg fik erstatning for uberettiget
fyring. Formelt set er jeg de næste par måneder stadig ansat i mit
gamle firma. Men jeg er suspenderet og skal stå rådighed for dem hvis
de beder om det, men skal ikke møde op på arbejdspladsen.
Jeg må gerne tage andet arbejde under suspensionen, hvis det ikke
forhindrer mig at stå til rådighed for min gamle arbejdsgiver i resten
af opsigelsesperioden
Jeg vil gerne videre og er derfor i gang med at skrive jobansøgninger.
Men skal/bør jeg skrive i dem at jeg er sagt op? Og hvis jeg skriver
at jeg er sagt op skal/bør jeg så nævne årsagen - og i givet fald
hvilken årsag skal skrives? Den mundtlige jeg fik af arbejdsgiver
eller den der var skrevet i opsigelsen ? (som siden er kendt usaglig
og er ret forskellig fra den mundtlige begrundelse).
Jeg spurgte hos min fagforening og fik to meget forskellige svar:
En siger: Vær ærlig. Skriv at du p.g.a. uenighed om arbejdsopgaver og
deres løsning er opsagt og suspenderet. Håb på at komme til samtale og
forklar nærmere om omstændighederne ved opsigelsen der. Din gamle
arbejdsplads er så oplagt forkert på den, at det ikke vil skade dig
ved en jobsamtale.
En anden siger: Skriv foreløbig intet om opsigelsen i dine
ansøgninger, blot at du søger nye udfordringer. Bed om, at man udviser
diskretion ift. din nuværende arbejdsgiver, så de ikke ringer derud og
får at vide at du er opsagt. Du bør ikke lyve i en jobansøgning men du
er omvendt heller ikke forpligtet til at fortælle alt og teknisk set
er du stadig ansat i firmaet i de næste par måneder så det du skriver
er ikke løgn og du undgår at skulle forklare en hel masse .
Den første løsning er den jeg ville have det bedst med. Men den kunne
jo godt skræmme nogle arbejdsgivere fra tage mig til samtale (?) Så
den anden virker meget fristende.
Hvilken ville du vælge ? Eller har du måske en helt tredje måde at
skære den på ?

Mvh
Lolliken

Fra : Sætternissen

Dato : 05-02-07 18:10

Du skal helt klart være åben om din situation - forsøger du at hemmeligholde
den del kommer det garanteret alligevel frem før eller siden - og så mister
man da helt tilliden til dig (du har forsøgt at lyve om / tilsløre din sag.
Skriv så neutralt som muligt om årsagen til at du er ledig på markedet. Du
skal ikke komme med personlige meninger om det eller forsøge at bortforklare
noget.
Kan en arbejdsgiver ikke acceptere den åbenhed er det jo fuldstændig
ligegyldigt at de skræmmes.

Knud

Fra : Leonard

Dato : 05-02-07 19:01

"Lolliken" <lolliken@forum.dk> wrote:

>Bed om, at man udviser
>diskretion ift. din nuværende arbejdsgiver, så de ikke ringer derud og
>får at vide at du er opsagt

Hvis jeg læste en ansøgning hvor dette stod ville jeg enten arkivere
den lodret eller kontakte den nuværende arbejdsgiver - for der må jo
stikke noget under, hvis det er nødvendigt at skrive sådan.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-02-07 19:14

Leonard explained :
> Hvis jeg læste en ansøgning hvor dette stod ville jeg enten arkivere
> den lodret eller kontakte den nuværende arbejdsgiver - for der må jo
> stikke noget under, hvis det er nødvendigt at skrive sådan.

Hvorfor det? Langt de fleste der søger nyt arbejde mens de er ansat
ønsker ikke at deres nuværende arbejdsgiver bliver kontaktet. Forestil
dig at komme på arbejde og din chef spørger dig hvorfor du nu søger nyt
job ?

"If we were to wake up some morning and find that everyone was the same
race, creed and color, we would find some other cause for prejudice by
noon." - George Aiken

Fra : JSM

Dato : 05-02-07 20:02

> Hvorfor det? Langt de fleste der søger nyt arbejde mens de er ansat ønsker
> ikke at deres nuværende arbejdsgiver bliver kontaktet. Forestil dig at
> komme på arbejde og din chef spørger dig hvorfor du nu søger nyt job ?

Helt enig med Henrik. Jeg har både selv skrevet og modtaget ansøgninger hvor
man beder om, at ens nuværende arbejdsgiver ikke kontaktes. Og jeg har
aldrig undret mig over det - netop af den grund Henrik angiver. Men hvis man
fik en ansøgning hvor der stod at vedkommende var opsagt men ikke ønskede
man kontaktede arbejdsgiveren ville det nok give anledning til et løftet
øjenbryn

/Jesper

Fra : Leonard

Dato : 05-02-07 20:25

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>ønsker ikke at deres nuværende arbejdsgiver bliver kontaktet. Forestil
>dig at komme på arbejde og din chef spørger dig hvorfor du nu søger nyt

Fordi jeg er nysgerrig.
Jeg ville slet ikke nævne den nuværende arbejdsgiver, hvis jeg ikke
brød mig om at denne blev kontaktet.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-02-07 20:48

Leonard wrote :

> Fordi jeg er nysgerrig.

dvs, fordi du er nysgerrig vil du risikere at ødelægge en anden persons
arbejdsliv? Det syns jeg er temmelig usympatisk, at du slet ikke tænker
over hvilke konsekvenser din handling vil have.

> Jeg ville slet ikke nævne den nuværende arbejdsgiver, hvis jeg ikke
> brød mig om at denne blev kontaktet.

Så skal du ikke regne med at få jobbet. Så ser det ud som om du har
gået og drevet den af siden sidste job.

"Art is a collaboration between God and the artist, and the less the
artist does the better." - Andre Gide

Fra : Leonard

Dato : 05-02-07 20:53

> [...]

>arbejdsliv? Det syns jeg er temmelig usympatisk, at du slet ikke tænker
>over hvilke konsekvenser din handling vil have.

For det første skal jeg sandsynligvis aldrig ansætte nogen, så faren
er minimal, for det andet, så tror jeg de fleste arbejdsgivere er ret
ligeglade med hvordan det påvirker ansøgerens nuværende arbejdsliv.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-02-07 21:07

Leonard wrote:

> For det første skal jeg sandsynligvis aldrig ansætte nogen, så faren
> er minimal, for det andet, så tror jeg de fleste arbejdsgivere er ret
> ligeglade med hvordan det påvirker ansøgerens nuværende arbejdsliv.

Og så røbede du for os andre hvorfor du med allerstørste sandsynlighed
heller aldrig nogensinde bliver indsat i en lederrolle af nogen art.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-02-07 21:57

Leonard brought next idea :

> For det første skal jeg sandsynligvis aldrig ansætte nogen, så faren
> er minimal, for det andet, så tror jeg de fleste arbejdsgivere er ret
> ligeglade med hvordan det påvirker ansøgerens nuværende arbejdsliv.

Der tror jeg du tager fejl, hvordan tror du forholdet til den evt.
kommende medarbejder vil være når han kommer til samtale hos dig efter
at have fået skideballe af sin chef i 45 minutter og evt. et blevet
truet med fyring alene fordi du har afsløret at han undersøger
markedet?

If you trust Google more than your doctor than maybe it's time to
switch doctors. - Jadelr and Cristina Cordova

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 05-02-07 22:36

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> at have fået skideballe af sin chef i 45 minutter og evt. et blevet
> truet med fyring alene fordi du har afsløret at han undersøger markedet?

Før jeg blander mig i debatten vil jeg også gerne give udtryk for min
absolute despekt over for det at tage kontakt til vedkommendes nuværende
arbejdsgiver. Især hvis det gøres uden forudgående aftale. Det vil være
rart at forberede sin nuværende chef på, at markedet er ved at blive
undersøgt.

Når det er sagt, så er der bestemt også god grund til - for en nuværende
arbejdsgiver - at overveje en anden stil end at uddele sk*deballer bare
fordi en medarbejder er ved at søge videre.

Jeg ville - hvis jeg var chef - være ked af at en medarbejder havde
valgt at søge nye udfordringer uden først at undersøge om der var noget
vi kunne gøre for sammen at redde vedkommendes lyst til at blive
udfordret i sin stilling.

Selv hvis det ikke var muligt ville jeg opfatte det som et klap på
skulderen at en medarbejder i det mindste talte med én om problemet. Jeg
har causeret lidt over emnet her:
http://www.blunck.dk/hvb/human_resource.htm som blev skrevet for over 1
år siden, men som - desværre - stadig er relevant.

Henrik V Blunck - www.multidesigner.net
Daily Fun For Your Coffee Break:
http://blunck.dk/recommends/coffee/

Fra : Lars O.

Dato : 07-02-07 20:46

On Mon, 05 Feb 2007 20:53:26 +0100, Leonard wrote:

> ...så tror jeg de fleste arbejdsgivere er ret
> ligeglade med hvordan det påvirker ansøgerens nuværende arbejdsliv.

Der tager du efter min bedste overbevisning temmelig meget fejl. Jeg har
aldrig oplevet en arbejdsgiver med den holdning du har.

/Lars

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 08-02-07 13:41

Leonard wrote:

> For det første skal jeg sandsynligvis aldrig ansætte nogen, så faren
> er minimal,

Det skal du være glad for...

> for det andet, så tror jeg de fleste arbejdsgivere er ret
> ligeglade med hvordan det påvirker ansøgerens nuværende arbejdsliv.

....for med den holdning vil alle ansøgere, der har fået andre tilbud vælge
et af dem istedet - så alt hvad du ville have at vælge imellem var rosset,
der ikke kunne finde job andre steder.

Ebbe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-02-07 19:14

Lolliken formulated the question :
> Hvilken ville du vælge ? Eller har du måske en helt tredje måde at
> skære den på ?

Jeg ville undlade at nævne hvorfor jeg søger nyt arbejde og vente til
en evt. samtale med at forklare det.

"It usually takes me more than three weeks to prepare a good impromptu
speech." - Mark Twain

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-02-07 22:12

Lolliken skrev den 05-02-2007 16:31:

> Men skal/bør jeg skrive i dem at jeg er sagt op? Og hvis jeg skriver
> at jeg er sagt op skal/bør jeg så nævne årsagen - og i givet fald
> hvilken årsag skal skrives

Jeg har selv stået i den situation som du står i. Manpower hvor jeg
fik vikariater....tja, de var faktisk ret ligeglade sålænge jeg kunne
fremvise en ren straffeattest og fortalte at jeg ingen sygdomme havde
udover den ryghistorie som jeg blev fyret for...som så er overstået.

De følelser du har i klemme overfor din gamle arbejdsplads...... det er
ikke nogen du skal "bære med dig". I dine ansøgninger skal du skrive
hvad du kan tilbyde af arbejdskraft og fokusere på fremtiden.

Nederst i ansøgningen skriver du noget i retning af, at du først er helt
fri fra tidligere ansættelse om x tid, men at du kan tiltræde den nye
stilling allerede nu med forbehold for hvad den tidligere arbejdsgiver
kan finde på.
((((skal naturligvis formuleres med dine ord))))

sandsynligheden for, at din gamle arbejdsgiver indkalder dig er lav.
A: Han har fyret dig (går ud fra at det var bortvisning) dvs. besluttet
sig for, at han ikke gider se dig mere.
B: Han er blevet pålagt en eller anden erstatning for at have bortvist
dig.....dvs. indvilliget i at betale en pris for ikke at se dig mere.
C: Tror du selv, at han gider at se dig igen på virksomheden?

Det er da en luset aftale, som din fagforening har hevet i land til dig.
....fint nok med erstatningen, men hvad pokker hjælper det, hvis du
stadig kan risikere at blive indkaldt til en arbejdsplads hvor "den gode
stemning" er ødelagt.
Er du helt sikker på, at du ikke har fået en fritstilling dvs. du
faktisk bare kan hæve din løn uden på nogen måde at skulle på arbejde?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Karsten H.

Dato : 05-02-07 23:55

Carsten Riis wrote:
> [...]
> dig.....dvs. indvilliget i at betale en pris for ikke at se dig mere.
> C: Tror du selv, at han gider at se dig igen på virksomheden?

Han kan da bare selv sige op med normalt varsel. Når fratrædelse så sker
forinden perioden for fritstillelse, er der faktisk ikke tale om
afskedigelse.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-02-07 18:10

Karsten H. skrev den 05-02-2007 23:54:

> Han kan da bare selv sige op med normalt varsel. Når fratrædelse så sker
> forinden perioden for fritstillelse, er der faktisk ikke tale om
> afskedigelse.

Hvad med at være syg pga. psykisk arbejdsmiljø overfor den gamle
arbejdsplads.

Man kan vel godt passe et arbejde, hvor det psykiske arbejdsmiljø er i
orden?

Fra : Sætternissen

Dato : 06-02-07 18:15

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med at være syg pga. psykisk arbejdsmiljø overfor den gamle
> arbejdsplads.
>

> Man kan vel godt passe et arbejde, hvor det psykiske arbejdsmiljø er i
> orden?

Hold dig til sandheden i en ansøgning - og fremstil den helt neutralt.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-02-07 19:58

Sætternissen skrev den 06-02-2007 18:14:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hold dig til sandheden i en ansøgning - og fremstil den helt neutralt.

Det var nu mere overfor den gamle arbejdsplads jeg tænkte.

Hvilken interesse skulle man have at være loyal overfor den gamle
arbejdsplads. Den gamle arbejdsplads har - med fyringen in mente -
ingen interesse i at være loyal overfor medarbejderen?

Fra : Sætternissen

Dato : 06-02-07 22:02

> [...]
> arbejdsplads. Den gamle arbejdsplads har - med fyringen in mente - ingen
> interesse i at være loyal overfor medarbejderen?

Det handler ikke om at være loyal overfor den gamle arbejdsplads - men
overfor den kommende.
Lader man følelserne løbe af med sig i ansøgningen/interviewet virker man
ikke seriøs hos den nye arbejdsgiver.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-02-07 22:16

Sætternissen skrev den 06-02-2007 22:01:

> Det handler ikke om at være loyal overfor den gamle arbejdsplads - men
> overfor den kommende.
> Lader man følelserne løbe af med sig i ansøgningen/interviewet virker man
> ikke seriøs hos den nye arbejdsgiver.

Man behøvedes vel ikke fortælle den nye arbejdsplads, at man har lagt
sig syg overfor den gamle arbejdsplads.

Fra : Sætternissen

Dato : 07-02-07 07:27

> Man behøvedes vel ikke fortælle den nye arbejdsplads, at man har lagt sig
> syg overfor den gamle arbejdsplads.

Man skal jo slet ikke melde sig syg - man skal fortælle, at man er opsagt
fra tidligere arbejdsplads under de givne vilkår uden at lade følelserne
løbe af med sig.
Alternativt må man selv sige op i fritstillingsperioden med normalt varsel
og derved fraskrive sig dobbeltløn i den sidste del af fritstillingen.

Knud

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-02-07 16:51

-snip-
Lolliken> Så den anden virker meget fristende. Hvilken ville du
Lolliken> vælge ? Eller har du måske en helt tredje måde at skære
Lolliken> den på ?

Skriv du søger nye udfordringer for at komme til samtale flest
steder.

Til samtalen uddyber du så at årsagen faktisk er: Uberettiget
afskedigelse og du har gerne et papir med en dom over din gamle
arbejdsgiver med.

Den fremgangsmåde vil alle nye arbejdsgivere nok kunne forstå som den
bedste og mest oplagte, i den situation.

Best regards
Martin Jørgensen