Momsfradrag ved salg til USA
Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 03-02-07 10:59

Hvis en momsregistreret virksomhed sælger varer momsfrit til USA, er
spørgsmålet

Kan momsen på indkøbte råvarer til fremstilling af "USA varerne" fratrækkes
i momsopgørelse?

Med andre ord betegnes salg til USA som momsfri omsætning jf. momsloven.

Jørn Rasmussen

Fra : Nico de Jong

Dato : 03-02-07 20:34

"Jørn Rasmussen" <joernras@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Kan momsen på indkøbte råvarer til fremstilling af "USA varerne"
fratrækkes
> i momsopgørelse?

Selvfølgelig. Moms på indkøb har ikke noget at gøre med moms på salg.

Nico

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 03-02-07 22:29

"Nico de Jong" <nico@SPAMTRAP.farumdata.dk> skrev i en meddelelse
> "Jørn Rasmussen" <joernras@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> fratrækkes
>>
> Selvfølgelig. Moms på indkøb har ikke noget at gøre med moms på salg.

Jeg tror ikke at det er så enkelt som du antyder.
Hvis der er tale om momsfrit slag til DK, kan man ikke få den tilknyttede
købsmoms refunderet.
Men det skulle glæde mig om du havde ret. Kan du henvise til §§ i
momsloven. - Har selv forsøgt uden held.

/Jørn R

Fra : alexbo

Dato : 04-02-07 08:40

> [...]

> købsmoms refunderet.
> Men det skulle glæde mig om du havde ret. Kan du henvise til §§ i
> momsloven. - Har selv forsøgt uden held.

§ 37. Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som
indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for
virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til
brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter §
13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 5.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-02-07 09:54

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter §
> 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 5.

Handler dette ikke om noget andet? Hvad står der i stk. 5?

Jeg har da altid fratrukket momsen på alle mulige indenlandske indkøb
uanset, at meget af mit salg er i udlandet og ikke belagt med moms. Derfor
er det ofte sket, at jeg får moms tilbage.

Hilsen
Uffe

Fra : Nico de Jong

Dato : 04-02-07 10:07

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> uanset, at meget af mit salg er i udlandet og ikke belagt med moms. Derfor
> er det ofte sket, at jeg får moms tilbage.

Det var lige det jeg mente

Nico

Fra : alexbo

Dato : 04-02-07 10:14

"Uffe Kousgaard" skrev

> Jeg har da altid fratrukket momsen på alle mulige indenlandske indkøb
> uanset, at meget af mit salg er i udlandet og ikke belagt med moms. Derfor
> er det ofte sket, at jeg får moms tilbage.

Det er også korrekt, det er jo det der står.
Kun leverancer der er fritaget for afgift efter § 13. ( sygehuse, skoler
o.s.v), kan ikke fradrage moms.

Jeg tror det er den indskudte sætning (som ikke er fritaget for afgift efter
§ 13,) der trække udlandet med.

Hvis jeg skriver momsloven om, så lyder den.

[...]
til brug for virksomhedens leverancer, herunder leverancer udført i
udlandet.

Ved leverancer til virksomheder der er fritaget for afgift efetr § 13 kan
ikke fradrages afgiftstilsvar af indkøb.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 04-02-07 10:32

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Ved leverancer til virksomheder der er fritaget for afgift efetr § 13 kan
> ikke fradrages afgiftstilsvar af indkøb.

Her gik det galt, jeg skriver lige en ny.

Firmaer der har leverancer der er fritaget for afgift efter § 13, kan ikke
fradrage afgifttilsvar.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 04-02-07 10:07

> [...]
> brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter §
> 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 5.

Jeg kan se hvad du mener, men jeg kan ikke se ideen i det.
Hvis jeg køber en vare hos en leverandør til 100 + moms, og sælger den
videre (uden fortjeneste, for at gøre det nemmere) ifm en ikke-momspligtig
aktivitet, skal jeg stadigvæk skrive en faktura på 125. Så kommer kunden jo
alligevel til at betale momsen. Så vidt jeg kan se, er det kun en fordel for
kunden ifm f.eks. time-betalt arbejde, da der der jo ikke er vareindkøb med
købsmoms. Er der mon noget jeg har misforstået?

Nico

Fra : alexbo

Dato : 04-02-07 10:26

"Nico de Jong" skrev

> [...]
> med
> købsmoms. Er der mon noget jeg har misforstået?

Ja, du kan ikke sælge uden moms, i dit tilfælde skriver du en faktura på 100
kr plus moms.

Det §37 handler om er, at en ikke momspligtig virksomhed, et sygehus f.eks.
kan ikke fradrage den moms de betaler, fordi de ikke selv opkræver moms.

Hvis du kun sælger til udlandet kan du fradrage moms af indkøb her i landet.
Selv om du ikke opkræver moms af din USA kunde, og det var egentligt det det
startede med, og hvor du også helt korrekt svarede at moms af indkøb ikke
har med salg af gøre.
I hvert fald ikke for alm. virksomheder, vi regner med at Jørn ikke er
sygehusejer.

Netop momsfradrag for indkøb af varer solgt til udlandet, har gjort nogle
store svindelsager mulige.

Jeg sælger 10.000 dimser til dig for 10.000.000 kr. + moms 2.500.000kr, du
sælger dem til USA, til et firma vi selv har oprettet, for 12.000.000 kr.
Alle papirer er i orden, Du får 2.500.000 kr tilbage i moms, jeg undlader at
indbetale de 2.500.000 kr, og vi rejser til Langtbortistan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 04-02-07 11:12

> [...]

brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter §
13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 5. "

Jeg mener ikke at der er tvivl at ved momsfri salg i DK kan indkøbsmoms ikke
fratrækkes. (Ved ydelser til ældresektoren -der er momsfri - afviser vores
revisor at vi kan fratrække indkøbsmomsen).

Men aktuelt skal jeg afslutte et regnskab hvor ca halvdelen af omsætningen
er momsfri salg til USA. Jeg er stadig lidt usikker på om jeg kan ignorere
det ved momsopgørelsen.

Jeg læser det som om at jeg ikke kan fratække det halve af indkøbsmomsen.

Tak for svarene

/Jørn R

Fra : alexbo

Dato : 04-02-07 11:33

"Jørn Rasmussen" skrev

> Jeg mener ikke at der er tvivl at ved momsfri salg i DK kan indkøbsmoms
> ikke fratrækkes.
Nej, det er jo det der står.

Men nu er du så alligevel "sygehusejer".
Så hvis du sælger ydelser der ikke er momspligtige ifølge § 13, og det er
netop sygehuse, social forsorg o. lign., så kan man ikke fradrage
momstilsvaret.

Men alm. momspligtige ydelser, der bare er solgt til udlandet giver basis
for fradrag af momstilsvaret.
Hvis salget ville have været momspligtigt her i landet, kan tilsvaret
fradrages selv om momsen ikke opkræves for salg til udlandet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 04-02-07 23:16

> [...]
> Så hvis du sælger ydelser der ikke er momspligtige ifølge § 13, og det er
> netop sygehuse, social forsorg o. lign., så kan man ikke fradrage

Nej jeg er ikke "sygehusejer" men leverer ydelser til ældresektoren hvor
kunder både kan være visiteret af det offentlige (hvor ydelselsen er
momsfri) og hvor kunder ikke er visiteret og derfor skal ydelsen tillægges
moms, så der skal foretages en fordeling af den indgående moms hvad der kan
godtgøres.

Men kernen i mit oprindelige spørgsmål var om det også var gældende ved salg
til udlandet (udenfor EU).
Men det er det heldigvis ikke er jeg nu blevet belært om og tak for det !!

mvh
Jørn R

Fra : alexbo

Dato : 05-02-07 10:37

"Jørn Rasmussen" skrev

> [...]

> salg til udlandet (udenfor EU).
> Men det er det heldigvis ikke er jeg nu blevet belært om og tak for det !!

Jamen de samme regler gælder, jeg skriver jo netop.
"Hvis salget ville have været momspligtigt her i landet, kan tilsvaret
> fradrages selv om momsen ikke opkræves for salg til udlandet."

Det betyder så til gengæld at hvis salget ville have momsfrit i DK, kan du
ikke fradrage indkøbsmomsen ved salg til USA.

De regler der gælder herhjemme gælder også ved salg til udlandet,
så hvis du ikke kan fradrage momsen ved et indenlandsk salg, kan du heller
ikke ved et udenlandsk.

Man skelner mellem momsfri p.g.a. ydelsens art, eller momsfri p.g.a. export.

Nu kan jeg ikke rigtigt forestille mig hvilket udenlandsk salg man kan have
der falder ind under § 13, men til at begynde med troede jeg jo også at det
hele handlede om alm. handel, og ikke den særlige handel der falder ind
under § 13.

Jeg undrer mig forøvrigt over at du skelner mellem ydelser visiteret eller
ikke visiteret.
Det gør momsloven ikke, enten er ydelsen momsfri eller også er den ikke.

Klip fra § 13
§ 13. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:
1) Hospitalsbehandling og lægevirksomhed, herunder kiropraktik, fysioterapi
og
anden egentlig sundhedspleje samt tandlæge- og anden dentalvirksomhed.
2) Social forsorg og bistand, herunder sådan, som præsteres af børne- og
ungdomsinstitutioner og institutioner inden for ældreområdet, samt levering
af varer og ydelser med nær tilknytning hertil.

Nu skal jeg ikke kunne sige om der findes en særlig bekendtgørelse der
præciserer hvilke kriterier der skal være opfyldt for at en ydelse er
momsfri.
Men momsloven skriver intet om visitering.

Du er i din fulde ret til at oplyse eller undlade at oplyse hvad det hele
handler om, men du gør det utroligt meget sværere at hjælpe, når dine
informationer kommer i meget små stykker.

F. eks. ved jeg ikke om din USA handel er en momsfri handel, eller en
exporthandel.
Og det er det det handler om ang. fradrag for købsmoms.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 06-02-07 22:05

> [...]
> ikke visiteret.
> Det gør momsloven ikke, enten er ydelsen momsfri eller også er den ikke.

Hej Alex

Jeg kan se at du har en pointe her, så jeg vil læse den del af momsloven
igennem igen.

> [...]
> handler om, men du gør det utroligt meget sværere at hjælpe, når dine
> informationer kommer i meget små stykker.

Det kan du have noget ret i. Prøver at uddybe det hele lidt bedre.

Arbejder i et firma hvor der leveres varm mad til pensionister. Regningerne
har altid været incl. moms indtil vi i forbindelse med "fritvalgsloven"
kunne lave kontrakter med kommunerne, hvorefter at regningerne skulle være
excl. moms. Vi har så fortsat med at udskrive regninger med og uden moms til
henholdsvis ikke kontraktkunder og kontraktkunder. Derefter er problemet
opstået med procentvis fordeling af indgående moms til henholdsvis momsfri
omsætning og alm omsætning.

[...]

Vi skulle i realiteten være dækket ind af § 13 stk 2, men hvordan defineres
det om der er tale om en person indenfor ældreområdet. Foreløbig har man
konkluderet at der skal en visitation til at gøre ydelsen momsfri.
Men du har en pointe i, at det siger momsloven faktisk ikke noget om.

Grundet forholdet på ovenstående område blev jeg i tvivl om at noget
lignende gjorde sig gældende når der var tale momsfri leverancer til USA.

Handlen med USA drejer sig et lille firma der leverer beslag til
klokkestrenge (Metalbeslag der sidder i begge ender af en klokkestreng).
Altså en traditionel produktionsfirma med forarbejdning og salg af råvarer.

Håber at jeg har tydeliggjort mig lidt mere med ovenstående.

Mvh
Jørn

Fra : alexbo

Dato : 07-02-07 20:51

"Jørn Rasmussen" skrev

> [...]
> klokkestrenge (Metalbeslag der sidder i begge ender af en klokkestreng).
> Altså en traditionel produktionsfirma med forarbejdning og salg af

Ja så er der ingen tvivl, købsmomsen er fradragsberettiget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-02-07 14:35

"Jørn Rasmussen" <joernras@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Men aktuelt skal jeg afslutte et regnskab hvor ca halvdelen af omsætningen
> er momsfri salg til USA.

Der er ikke tale om "momsfrit" salg, men almindeligt salg til USA (som
aldrig belægges med moms).

"momsfrit" refererer til visse varer / brancher, hvor man slet ikke lægger
moms på.

Hilsen
Uffe

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 04-02-07 23:18

> [...]
> aldrig belægges med moms).
>
> "momsfrit" refererer til visse varer / brancher, hvor man slet ikke lægger

Tak for din uddybning af lovteksten

/JR