Årsregnskab - bogføring 2006/2007
Fra : JSC

Dato : 29-01-07 09:21

Hej,

jeg har lige et spørgsmål til lidt bogføring.
Jeg har købet noget hardware til vidresalg, og det er købt i december
2006 og solgt i december 2006 men forfaldsdatoen er først i 2007,
hvordan skal det bogføres.
Jeg plejer at lave en kassekladde i Summasummarum og gør det faktisk
efter kontoudtog på kassekreditten, og i dette tilfælde vil der jo
ryge penge ud af kassen i 2006 og først komme ind igen i januar 2007.

Mvh
Jesper

Fra : Nico de Jong

Dato : 29-01-07 10:42

"JSC" <jsc99dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

>Jeg har købet noget hardware til vidresalg, og det er købt i december
>2006 og solgt i december 2006 men forfaldsdatoen er først i 2007,
Er det (1) forfaldsdatoen til din leverandør eller (2) hvor din kunde skal
betale ?
(1) : du trækker momsen fra i december, og bogfører hele beløbet som
kortfristet gæld
(2) : din kunde skal stå som debitor med hele beløbet

>Jeg plejer at lave en kassekladde i Summasummarum og gør det faktisk
>efter kontoudtog på kassekreditten, og i dette tilfælde vil der jo
>ryge penge ud af kassen i 2006 og først komme ind igen i januar 2007.

Det er vist ikke lovligt at bogføre efter kontoudtog. Du skal bogføre beløb
på fakturadatoen (som hovedregel); ellers kan du jo ikke bogføre noget når
kunden aldrig betaler

Nico

Fra : JSC

Dato : 29-01-07 12:25

> [...]
> kortfristet gæld
> (2) : din kunde skal stå som debitor med hele beløbet
Leverandøren er betalt i december, det er kunden der først betaler i
2007.
OK, så det ryger på som kortfristet gæld, for ja ellers vil ens
årsregnskab jo ikke se så "pænt" ud.

Det er vist ikke lovligt at bogføre efter kontoudtog. Du skal bogføre
beløb
> på fakturadatoen (som hovedregel); ellers kan du jo ikke bogføre noget når
> kunden aldrig betaler
Jamen i en kassekladde skal man da bruge den dato pengene ryger ud og
ind af kassen, ik'?
Altså jeg bogføre de udgifter jeg har når de bliver trukket på
kassekreditten og bogføre indtægter når kunden betaler, det er vel
godt nok? Og hvis kunden ikke betaler så skal de vel posteres som
svind, eller?

/JSC

Fra : Nico de Jong

Dato : 29-01-07 16:09

> [...]
>kassekreditten og bogføre indtægter når kunden betaler, det er vel
>godt nok? Og hvis kunden ikke betaler så skal de vel posteres som

Næh næh, det som kunden skylder står i dit bogholderi som tilgodehavende !

En kassekladde (som jeg ser det), er principielt kun til kontantbetaling,
jf. ordet (cigar)"kasse".
Når du sælger noget uden at få mønter i kassen, har du et tilgodehavende;
når du ikke betaler en leverandør kontant ved leveringen, har du i
mellemtiden en kortfristet gæld.

Hvis kunden ikke betaler, har du stadigvæk et tilgodehavende. Efter diverse
rykninger har du stadigvæk et tilgodehavende, indtil (som det så fint
hedder) "tabet er endeligt konstateret", dvs han er erklæret konkurs. Først
på DET tidspunkt kan du bogføre dit tilgodehavende som tab, og få momsen
refunderet (hvis jeg husker det med momsen rigtigt).

Hvis du først bogfører indtægten (incl moms) når der betales, tilbageholder
du momsen i den mellemliggende periode. Og det går altså ikke!

Nico

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 20:17

"Nico de Jong" <nico@SPAMTRAP.farumdata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på DET tidspunkt kan du bogføre dit tilgodehavende som tab, og få momsen
> refunderet (hvis jeg husker det med momsen rigtigt).

Ja, salgsmomsen tilbageføres og fratrækkes regnskabet mellem dig og skat,
debiteres på kontoen for salgsmoms.

Mvh
Carsten

Fra : Karsten H.

Dato : 30-01-07 11:16

Nico de Jong wrote:

> [...]
>
> Hvis du først bogfører indtægten (incl moms) når der betales,
> tilbageholder du momsen i den mellemliggende periode. Og det går altså

Nu er det vel ikke så meget det, spørgsmålet går på. Det er rettere en
perodisering ved årsskifte - og endda en nem en - både debitor- og
kreditormæssigt.

Såfremt debitor (kunden) er faktureret i det gamle år, og fakturaen først
forfalder og bliver betalt det følgende år, står fakturabeløbet som sagt som
en udenstående fordring ved årsskiftet (kunden skylder helt retmæssigt
penge).

Ved varekøb til levering i det gamle regnskabsår vil ved betaling i det nye
regnsskabsår ganske rigtigt stå som en kortfristet gæld. Hvis levering af
ordren først finder sted i det nye regnsskabsår, står varen stadig på lager.
Hvis din leverandør leverer, og du betaler inden året udgang, er den del af
festen ude af verden uanset din kundes betalingsforhold.

Der er således i disse situationer ikke tab på debitorer.

Det kan jo ikke konstateres før betalingsfrist er så væsentlig overskredet,
at fordingen er gået til retslig inkasso. På det tidspunkt uanset årsskifte
krediteres salgskonto (debitorkonto) til debet for en konto, der hedder
inkassodebitorer - stadigvæk under debitorer i finansen i status.

Først når tabet ved den retslige inkasso konstateres tabt, skal det bogføres
over driften som tab på debitorer. Da tabet i den forbindelse er at betragte
som en udgift, bogføres tabet som en udgift, hvor der afløftes moms.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Karsten H.

Dato : 30-01-07 11:19

Nico de Jong wrote:

> [...]
>
> Hvis du først bogfører indtægten (incl moms) når der betales,
> tilbageholder du momsen i den mellemliggende periode. Og det går altså

Fortsættelse til mit forrige indlæg:

Der må ikke afløftes moms, førend tabet er konstateret - ikke noget med at
afløfte moms forinden. Før må tabet heller ikke aktiveres ved at debitere
omkostningkonto til kredit for inkassodebitorer i status.

Fra : JSC

Dato : 29-01-07 21:44

Hej Nico,

jeg takker for info..