hvem tjener mest selvstendig eller lønmodt~
Fra : Klaus Nielsen

Dato : 27-01-07 23:11

hvis man tager gennemsnits indtjeningen på mekanikere. hvem tjener så mest,
selvstendige eller lønmodtageren ?
den selvstendige har sikkert flere udgifter til værksted,kontor,lys varme
osv... de fleste motorcykel/ knallert/ havemaskine mekanikere her i området
tager ca 275-300kr i timen plus moms.
men de står også med bøvlet hvis man har ødelagt noget at kundens grej. feks
ridser i lakken, motorcyklen er væltet for en osv..
jeg har arbejde som maskinarbejder nu. og lønnen er da også ganske god, gode
kollegaer, fint arbejde osv. men det negative er at jeg skal køre skiftehold
og jeg har 25km hver vej når jeg skal til/fra job
lønnen her er vel ca 160-175kr i timen inklusiv div skifteholds tillæg osv

da min hobby er motorcykler og min uddannelse er motorcykel mekaniker tænkte
på om ikke jeg skulle springe ud i at blive selvstændig. i de sidste 15 år
har jeg skrabet meget værktøj sammen. så der skal jeg ikke til at indvistere
det store. naturligvis bliver der brug for at købe lidt special værktøj
undervejs. bygningen har jeg også. men der skal nok ofres ca 50.000kr på at
gøre det brugbart.port,isolering,varme,lys mv. men det er ting jeg selv kan
lave.
ulempen er bare at det ligger på landet. men det er måske ikke et problem at
trække kunder ud på landet ? 400m grusvej
for max ca 100.000kr så skulle det gerne kunne køre.komplet med alt. det er
vel ikke den helt store indvistering for at blive selvstendig med eget
værksted.
ville det være en fordel med en partner i sådan et projekt ?
nogen gode råd evt noget jeg skal være opmærksom på?
jeg skal bare kunne lave 10-12.000kr efter skat hver måned. så kan det hænge
sammen (til min løn)
skal jeg tage springet ?

mvh klaus nielsen

Fra : Gadunka

Dato : 28-01-07 15:52

Klaus Nielsen den 27-01-2007 23:10:

> da min hobby er motorcykler og min uddannelse er motorcykel mekaniker tænkte
> på om ikke jeg skulle springe ud i at blive selvstændig.

Jeg skal ikke kunne råde dig til hvad du skal gøre men hvis motivationen
alene drejer sig om at tjene mere end du gør nu, tror jeg at du løber
sur i projektet. Men du skriver så også om din hobby.

Du kan som tommelfingerregel roligt regne med at komme til at arbejde
meget mere end du gør som lønmodtager og i det hele taget har du aldrig fri.

Det er for de fleste iværksættere en livsstil, nogle karaktertræk, en
drøm om frihed og så selvfølgelig et håndværk/en sag som de brænder for.

Lige netop MC-mekanikker er måske noget der godt kan ligge lidt afsides
da MC´en jo ofte er ejerens kæreste eje. Det er en tillidssag.
Men det var da en fordel at ha mulighed for at kunne tage bussen hjem.

Når du nu alligevel overvejer at bygge om, var det så ikke en idé at
bygge stort nok således at du kunne tilbyde vinteropbevaring ?

Et par gode links at starte med:

Mange nyttige informationer
http://www.100svar.dk/overvejelservedstart.htm

Megen praktisk hjælp at hente her
http://anettesand.dk/?cat=15&paged=2

Stor link samling - der er endnu flere hvis du klikker 'Links'
http://www.fec.dk/Default.aspx?ID=1770

mvh
Christian

Fra : Ralph

Dato : 28-01-07 16:30

"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse
> hvis man tager gennemsnits indtjeningen på mekanikere. hvem tjener så
> mest,
> selvstendige eller lønmodtageren ?

Gør som jeg, det krævede godtnok ikke de store investeringer, men det gav en
fin flydende overgang.

Jeg er bl.a. klaverstemmer, og arbejdede til dagligt på en minkfarm, der var
der store sæsonudsving i arbejdsmængden, så det var let at få fri i
perioder.

Men jeg samlede sammen og når jeg så havde 4-5 stemninger i Århus, så tog
jeg en dag fri, eller lokalt blev de klaret om eftermiddagen eller i
week-enden.

Efter 3-4 år på den måde sagde jeg mit job op og købte en ny bil, nu havde
jeg jo allerede en kundekreds, og jeg levede fint af det indtil jeg fik et
andet tilbud jeg ikke kunne sige nej til.

Men husk din branche er sæsonpræget, så det var måske en fordel (en
betingelse??) at have et vinterjob i reserve.

--
Ralph

Fra : Claus Agerskov

Dato : 29-01-07 12:33

Ralph wrote:

> Men husk din branche er sæsonpræget, så det var måske en fordel (en
> betingelse??) at have et vinterjob i reserve.

Kunne vinterperioden ikke benyttes til større arbejder med motorcykle, som
netop ikke er ude at køre i den tid pga. forhøjet forsikringspræmie?

De herligste hilsner
--
Claus Agerskov, koordinator, ca@saldi.dk, tlf 27 59 69 96
Saldi, c/o AgerCon, Ledøjetoften 20 B, 2765 Smørum

Saldi - det frie økonomisystem på dansk .oO( www.saldi.dk )

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 29-01-07 15:40

"Claus Agerskov" <ca@saldi.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne vinterperioden ikke benyttes til større arbejder med motorcykle, som
> netop ikke er ude at køre i den tid pga. forhøjet forsikringspræmie?
>
> De herligste hilsner
> --

hejsa
det er ikke så meget for at tjene flere penge. men for at få større frihed.
hvis jeg kan holde en lidt højere timeløn som selvstendig kan jeg måske
spare lidt mere op til de perioder hvor jeg ønsker at holde fri. det er lidt
svært at gøre i mit nuværende job, som er 34 timer om ugen og er lagt i
faste rammer da vi kører 5 holdsskift
og også for at slippe for den lange daglige transport. det vil også være
større chance for at jeg ikke kommer til at kede mig så meget idet at man
møder nye menesker og det er mere varierende arbejde.. og som claus agerskov
selv siger kunne man tage de større reparationer ind og hygge sig med dem om
vinteren
jeg kunne sikkert få nok at lave hvis det bliver lidt af en blandet
landhandel. for der er jo også havetraktore,motorsave osv.. jeg kunne lave
forskellige mindre svejse opgaver. der er masser af muligheder. og som
motorcykel mekaniker kunne det blive et hit da der ikke er så mange af dem
her i nordjylland. og interessen for motorcykler er steget en del de sidste
par år..

mvh klaus nielsen

Fra : Leonard

Dato : 29-01-07 19:14

"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> wrote:

> [...]
>svært at gøre i mit nuværende job, som er 34 timer om ugen og er lagt i

Hvis du har lyst til at gøre det, så gør det.

Du skal ikke forvente at du kan holde ret meget fri i hverdagen, men
efter et par år har du sikkert et godt billede af hvornår du kan holde
lukket i 3 uger og holde ferie - sikkert på et tidspunkt hvor alle
andre arbejder og ferierejser er billige

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Karsten H.

Dato : 29-01-07 23:35

Klaus Nielsen wrote:
> [...]
> motorcykel mekaniker kunne det blive et hit da der ikke er så mange af dem
> her i nordjylland. og interessen for motorcykler er steget en del de

Hvis du vil starte op som selvstændig skal du være 120% sikker på, at alle i
familien er med dig og støtter dig og affinder sig med, at du ikke rigtig
får tid til den også. Ellers går det ganske simpelt ikke. Er en eller flere
i familien imod, så gør det ikke.

Der er også noget, der hedder regnskab. Mange (de fleste) selstændige
håndværkere har ikke den fornødne baggrund herfor. Desuden tager det også
tid. I masser af tilfælde sidder konen med det - og hurra for det, hvis hun
kan og vil. Det bedste er også, at man er ude og tjene penge ved det, man er
god til i stedet for at skulle sidde og beskæftige sig med - aften og
week-ends, det man ikke har en stand forskid på.

Selvfølgelig kan man aflevere alle bilag i en black jack til revisoren og
lade ham lave alt regnsskabsarbejdet, Men du skal stadig selv skrive
fakturaer (er meget vigtigt).
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Sætternissen

Dato : 29-01-07 16:14

Jeg tror ikke du kan sammenligne indtjeningen for de 2 grupper.

Lønmodtageren er en fast løn på omkring 150 kr/time (+/- et eller andet).

For den selvstændige afhænger det meget af hans kundeunderlag og hans evne
til at drive forretning. Spredningen vil være meget meget stor, dvs. lige
fra at det er en underskudsforretning og til en millionindtægt.
Risikoen er også langt større som selvstændig - man må selv tage de skrammer
som kommer. Lønmodtageren kan i værste fald blive ledig og må ned på ca. 90
kr/timen på understøttelse.

Knud

Fra : Anita

Dato : 12-02-07 00:01

"Sætternissen" <sattenisen@bat.lk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Risikoen er også langt større som selvstændig - man må selv tage de
> skrammer som kommer. Lønmodtageren kan i værste fald blive ledig og må ned

Lige som den detalje at de færreste kunder ønsker en timepris på den type
arbejde, men derimod en fast pris på reperationen. Ergo skal du være god til
at estimere, hvor lang tid hver opgave tager (det kommer med erfaringen), og
nogle gange vil du nok komme til at arbejde gratis.

Venligst Anita