hvem tjener mest. selvstendig eller lønmod~
Fra : Klaus Nielsen

Dato : 25-01-07 09:05

hvis man tager gennemsnits indtjeningen på mekanikere. hvem tjener så mest,
selvstendige eller lønmodtageren ?
den selvstendige har sikkert flere udgifter til værksted,kontor,lys varme
osv... de fleste motorcykel/ knallert/ havemaskine mekanikere her i området
tager ca 275-300kr i timen plus moms.
men de står også med bøvlet hvis man har ødelagt noget at kundens grej. feks
ridser i lakken, motorcyklen er væltet for en osv..
jeg har arbejde som maskinarbejder nu. og lønnen er da også ganske god, gode
kollegaer, fint arbejde osv. men det negative er at jeg skal køre skiftehold
og jeg har 25km hver vej når jeg skal til/fra job
lønnen her er vel ca 160-175kr i timen inklusiv div skifteholds tillæg osv

da min hobby er motorcykler og min uddannelse er motorcykel mekaniker tænkte
på om ikke jeg skulle springe ud i at blive selvstændig. i de sidste 15 år
har jeg skrabet meget værktøj sammen. så der skal jeg ikke til at indvistere
det store. naturligvis bliver der brug for at købe lidt special værktøj
undervejs. bygningen har jeg også. men der skal nok ofres ca 50.000kr på at
gøre det brugbart.port,isolering,varme,lys mv. men det er ting jeg selv kan
lave.
ulempen er bare at det ligger på landet. men det er måske ikke et problem at
trække kunder ud på landet ? 400m grusvej
for max ca 100.000kr så skulle det gerne kunne køre.komplet med alt. det er
vel ikke den helt store indvistering for at blive selvstendig med eget
værksted.
ville det være en fordel med en partner i sådan et projekt ?
nogen gode råd evt noget jeg skal være opmærksom på?
jeg skal bare kunne lave 10-12.000kr efter skat hver måned. så kan det hænge
sammen (til min løn)
skal jeg tage springet ?

mvh klaus nielsen