moms af varer købt i udlandet
Fra : Bjarne

Dato : 17-01-07 12:58

hey,

Jeg har et lille firma, som både har momspligtige og momsfrie
indtægter. Derfor har jeg også kun et tilsvarende mosmfradrag. Nomalt
når jeg køber varer i udlandet (EU), så plejer jeg at bede om at
slippe for moms, hvorefter jeg betaler dansk moms, eller dvs jeg
betaler den del af momsen jeg ikke kan afløfte. Jeg går ud fra det er
korrekt.

Problemet er nu, at det ofte er lidt problematisk at få en faktura
uden moms, så spørgsmålet er, hvad der sker hvis jeg ikke får en
faktura uden moms? Så kommer jeg vel til at betale moms to gange
right? Eller vil jeg bare kunne købe som om jeg var privatkunde og så
slippe med den moms, der er i det pågældende land?

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-01-07 14:01

"Bjarne" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> right? Eller vil jeg bare kunne købe som om jeg var privatkunde og så
> slippe med den moms, der er i det pågældende land?

Når du køber som firma, skal du opgive dit CVR nummer, og så skal du
faktureres uden moms. Når det er sagt, er det min erfaring at der findes
virksomheder i udlandet der ikke kan finde ud af at fakturere uden moms, som
du også selv siger. I det tilfælde kan du ikke trække moms fra herhjemme.
Det svarer til, at du køber som privatkunde.

Som jeg læser det, er du i den tro at du skal betale importmoms. Det skal du
ikke, hvis du køber fra et EU land.

Nico

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-01-07 14:23

"Nico de Jong" <nico@SPAMTRAP.farumdata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du også selv siger. I det tilfælde kan du ikke trække moms fra herhjemme.
> Det svarer til, at du køber som privatkunde.

Rigtigt, men Bjarne skal opkræve 25% Dansk moms når han vidresælger varen.
Eksempel:

- Varen koster 100 Kr. excl. moms (VAT) i England.
- Sælger er et fjolds, der ikke kan finde ud af moms-fri EU-handel mellem
virksomheder, så han lægger 17,5% Engelsk moms på varen => Bjarne´s pris er
117,50 Kr. (de 17,50 Kr. kan han ikke få refunderet hos Skat i Danmark).
- Bjarne sælger varen og skal nu lægge 25% dansk moms på varen. 117,50 + 25%
= 146,88 Kr.

Slutkunden, ikke Bjarne, kommer til at betale både Engelsk og Dansk moms =>
varen bliver alt for dyr
Der betales tilmed Dansk moms af den Engelske moms

Fra : Bjarne

Dato : 17-01-07 14:40

>Slutkunden, ikke Bjarne, kommer til at betale både Engelsk og Dansk moms =>
>varen bliver alt for dyr
>Der betales tilmed Dansk moms af den Engelske moms

Men det er ikke vare jeg sælger videre. Det er ting jeg bruger i mit
firma. Kan jeg bare købe dem med Engelsk moms og så bare holde dem
ude af momsregnskabet?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-01-07 14:43

"Bjarne" <no@no.no> wrote in message

> Men det er ikke vare jeg sælger videre. Det er ting jeg bruger i mit
> firma. Kan jeg bare købe dem med Engelsk moms og så bare holde dem
> ude af momsregnskabet?

Du bogfører blot det fulde beløb (her 117,5) på normal vis, men du kan ikke
anføre at en del af beløbet er dansk moms.

Derimod kan du skrive til de engelske moms-myndigheder og forsøge at få de
17,50 tilbage. Hvis det lykkes, skal de så bogføres som en indtægt. Jeg
havde held til at få moms tilbage fra england i 2005, men tyskerne venter
jeg endnu på (det er et ret sløvt system). For 17,50 gad jeg dog ikke bruge
tid på det.

Hilsen
Uffe

Fra : Bjarne

Dato : 17-01-07 14:49

> [...]
>jeg endnu på (det er et ret sløvt system). For 17,50 gad jeg dog ikke bruge

Men jeg er faktisk ligeglad med den engelske moms. Den betaler jeg
gerne. Som jeg forstår det på dig, kan jeg bare bogføre udgiften
(inkl engelsk moms) som om den var momsfri?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-01-07 14:53

> Men jeg er faktisk ligeglad med den engelske moms. Den betaler jeg
> gerne. Som jeg forstår det på dig, kan jeg bare bogføre udgiften
> (inkl engelsk moms) som om den var momsfri?

Ja.

Havde momsen været 100000 kr havde du vel ikke været ligeglad?

Fra : Bjarne

Dato : 17-01-07 15:10

>Havde momsen været 100000 kr havde du vel ikke været ligeglad?

næh måske ikke. Men nu bliver jeg lidt i tvivl om jeg ellers gør det
korret. Hvis jeg havde fået en faktura uden moms, så skulle jeg
betale dansk moms svarende til den del jeg normalt ikke kan trække
fra. Altså hvis 60% af mine indtægter er mosmfrie kan jeg jo kun
afløfte 40% af momsen på ting jeg køber i danmark. Hvordan er det med
det, jeg køber i udelandet. Slipper jeg helt fra at betale moms, hvis
jeg kan få en momsfri faktura? Eller skal jeg betale 40% af 25% i
dansk moms.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-01-07 15:20

Jeg glemte det med din delvise momsfritagelse - så ved jeg det ikke.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-01-07 15:46

> [...]
> det, jeg køber i udelandet. Slipper jeg helt fra at betale moms, hvis
> jeg kan få en momsfri faktura? Eller skal jeg betale 40% af 25% i

Jeg kender heller ikke svaret, men du skal håndtere det på samme måde som
hvis din EU-handel havde været lavet rigtigt.
Glem alt om at du har betalt udenlandsk moms. Det er blot en del af varens
pris.

- Du har købt en varer til 117,50 Kr. uden Dansk moms.
- Havde sælger båret sig rigtig ad, havde du købt en varer til 100 Kr. uden
Dansk moms.

At du har betalt 17,50 Kr. i Engelsk moms, er dit moms-regnskab fuldstændig
uvedkommende.

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-01-07 15:53

> [...]
> det, jeg køber i udelandet. Slipper jeg helt fra at betale moms, hvis
> jeg kan få en momsfri faktura? Eller skal jeg betale 40% af 25% i

Hvis du køber som privat, får du lagt den engelske moms til, og så betaler
du ikke dansk moms oveni.
Som virksomhed skal du betale moms af den del af varen du bruger privat hhv
bruger til momsfri virksomhed.
Hvis det f.eks. var en kasse med 10 blækpatroner og du bruger 4 privat, så
betaler du moms af de 4. Det nemmeste ville nok være at lade firmaet købe
de 10 patroner, og så sælge de 4 til dig selv, med moms.

Hvad slags indtægt er momsfri ?

Nico

Fra : Bjarne

Dato : 17-01-07 16:15

> [...]
>betaler du moms af de 4. Det nemmeste ville nok være at lade firmaet købe
>de 10 patroner, og så sælge de 4 til dig selv, med moms.

yeah, men hvad hvis de er købt i England?

>Hvad slags indtægt er momsfri ?

koncerthonorare, royalties, rettighedsindtægter osv.

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-01-07 18:57

> yeah, men hvad hvis de er købt i England?

> koncerthonorare, royalties, rettighedsindtægter osv.

De 6 patroner bruges i virksomheden, så der skal ikke betales moms, forudsat
at de ikke bliver brugt ifm momsfri virksomhed.
De 4 er ihvertfald momspligtige, fordi de sælges til en privat person.

Nico

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-01-07 23:07

Bjarne wrote:

> [...]
> right? Eller vil jeg bare kunne købe som om jeg var privatkunde og så
> slippe med den moms, der er i det pågældende land?

Jeg går ud fra, at det er begrænsede mængder, når du ikke gider bøvle
med at få det leveret uden moms. Så er det nok billigst at købe det
privat (med udenlandsk moms) og sælge det til firmaet. Så kommer du ikke
til at betale dansk moms oven i den udenlandske moms.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Bjarne

Dato : 18-01-07 08:21

> [...]
>privat (med udenlandsk moms) og sælge det til firmaet. Så kommer du ikke
>til at betale dansk moms oven i den udenlandske moms.

ahh, det var smart. Tak, det vi jeg gøre.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-01-07 09:09

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (med udenlandsk moms) og sælge det til firmaet. Så kommer du ikke til at
> betale dansk moms oven i den udenlandske moms.

Ideen er god, men vist ikke helt lovlig, hvis man er helt nøjeregnende.
Som privatperson må man kun importere til eget forbrug. Det er det jo ikke,
hvis man videresælger en del af varen til virksomheden.

Fra : Bjarne

Dato : 18-01-07 09:44

>Ideen er god, men vist ikke helt lovlig, hvis man er helt nøjeregnende.
>Som privatperson må man kun importere til eget forbrug. Det er det jo ikke,
>hvis man videresælger en del af varen til virksomheden.

hm nemt er det ikke...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-01-07 14:29

Allan Soerensen wrote:

> Ideen er god, men vist ikke helt lovlig, hvis man er helt nøjeregnende.

Jeg vil naturligvis ikke opfordre til noget ulovligt, men jeg tror, at
selv Skat har en bagatel-grænse.
Ellers kender man måske en (familie, ven o.s.v.), der kunne importere
det i sit ikke-momsregistrerede firma og sælge det til firmaet...

Men hvis det er så små beløb, kunne man selvfølgelig også bare betale
den ekstra moms og håbe skatteministeren sender en ekstra venlig tanke.
(Mere skal man nok ikke håbe på at få...)

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-01-07 15:30

> Jeg vil naturligvis ikke opfordre til noget ulovligt, men jeg tror, at
> selv Skat har en bagatel-grænse.

Jeg er helt sikker på at Skat ikke arbejder med begrebet "bagatel-grænse".
Sidste år var mit regnskab udtaget til kontrol og de slog ned på blaa. et
bilag for en stikkontakt til ca. 50 Kr. Vi måtte da have en diskussion om
den nu var en del af mit hus el-installation, eller en del af virksomhedens
driftsmidler, når den var monteret i mit arbejdsbord. Sådan måtte vi
diskutere 4-5 småting, hver især til latterlig få penge, specielt set i
forhold til virksomhedens omsætling og indtjening. En dyr stikkontakt, både
for mig og de øvrige skatteydere.

Any way, jeg ville nok også gøre som du foreslår, men jeg syntes man her i
gruppen er nød til at gøre opmærksom på at det ikke er helt lovligt. Der
kunne være nogen, der brugte ideen som inspiration i tilfælde hvor beløbet
var større