MS Windows
briani 27239
Købte XP-OEM - men har jeg dummet mig?
Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 11:53

Jeg har via guloggratis købt en ny og uåbnet OEM XP-licens. Men har jeg
dummet mig?

For da licens-CD'en kom frem, var den godt nok pakket originalt i cellofan
med en licensmærkat samt en grøn Microsoft bog, men på et klæbemærke på
bogen stod, "kun til distribution med en ny "firmanavn"-PC.

På CD'en står:
"Windows XP Home SP2 DA"
+Product re-installation CD-ROM,
+ Må kun leveres sammen med en ny-"firmanavn" PC
+Softwaren på denne recovery CD-rom er præinstalleret på din harddisk fra
fabrikkens side og må kun bruges til backup og genopretning af det system,
De har købt hos "firmanavn".

Den er ny og ubrugt, men er det lovligt i licensmæssig forstand, at jeg
installerer den licens på min PC?

Hilsen Ole

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-02-07 13:06

Annie skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg har via guloggratis købt en ny og uåbnet OEM XP-licens.
> Men har jeg dummet mig?

Måske og måske ikke.

Nogle firmaer har deres egne versioner, der er specielt tilpasset
deres PC'er - så du KAN løbe ind i problemer f.x. med manglende
drivere.

Men ellers er betingelserne omkring OEM-versioner at det er en
slags "engangs-licens" der kun må installeres på EN PC i sin
levetid - og når PC'en dør, så dør licensen også.

Men hvis den ikke været installeret tidligere - og hvis det er en
"normal" OEM version - så burde du ikke have problemer med at
installere den og heller ikke med at aktivere den bagefter.

Men prøv ad - hvis det virker, så er den OK - hvis ikke - tjah så
er den ikke.....

Til gengæld har du selv spammet ti gange så mange med Spamfighter
reklamer ;-(

Den gratis Spamfighter er et af de værste programmer til at
spamme - og er temmelig upopulært på usenet, så det vil nok øge
dine chancer for et godt svar gevaldigt, hvis du finder et bedre
anti-spam-program......

Eller hvis du er så begejstet for den - så betal for den -
betalingsversionen spammer ikke på samme måde som gratis
versionen.

Reklamer er kun velset på usenet som en del af en signatur - og
Spamfighters reklamer overholder ikke reglerne for en signatur:

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 14:01

Jan Vestergaard wrote:
> Men ellers er betingelserne omkring OEM-versioner at det er en
> slags "engangs-licens" der kun må installeres på EN PC i sin
> levetid - og når PC'en dør, så dør licensen også.

Hvad nu hvis noget af hardwaren dør? Fx harddisk og bundkort og ram pga.
lynnedslag? Det er man jo ikke herre over. Skal man så også købe en helt ny
licens? Hvor meget harware må gå tabt pga. defekter mv. før end licensen
ophører?

Hilsen Morten

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 15:11

"Morten N." <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> lynnedslag? Det er man jo ikke herre over. Skal man så også købe en helt
> ny licens? Hvor meget harware må gå tabt pga. defekter mv. før end

Hej Morten,
Microsoft skriver:
Spøgsmål: Hvis jeg opgraderer nogle af komponenterne i min pc, skal jeg
så købe et nyt operativsystem?

Svaret afhænger af de komponenter, som opgraderes eller ændres i pc'en.
Operativsystemlicenserne skal forblive sammen med den enhed, der indeholder
bundkortet, chipsettene og kabinettet, der er udstyret med enhedens
serienummer. Operativsystemet kan installeres på en ny/udskiftet harddisk,
når operativsystemet fjernes fra den gamle harddisk.

Microsoft skriver mere om OEM licenser her:
http://download.microsoft.com/download/f/a/4/fa41559a-0a1f-4835-b0c8-292ed2e3b7bc/OEM_faq.doc
- der fandt jeg nok også svaet på min egen licens, der ikke er en Microsoft
OEM-licens, men forhandler/Microsoft OEM-licens. Som nok ligger i gråzonen
for det lovlige, når der ikke fulgt en PC med sammen med licensen - er jeg
bange for.

Hilsen Ole

Fra : Hans

Dato : 05-02-07 15:50

"Annie" <inni(snabela)grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for det lovlige, når der ikke fulgt en PC med sammen med licensen - er jeg

Principielt er det altid en dårlig idé at købe en brugt/åbnet licens til et
nyt/nyere MS-produkt. Man aner jo ikke, om produktet ellerede er aktiveret,
og så er man jo lige vidt.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 16:39

"Hans" <hans@susaa.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
> et
> nyt/nyere MS-produkt. Man aner jo ikke, om produktet ellerede er

Hej Hans,
Øverst i mit indlæg stod:

"Jeg har via guloggratis købt en ny og uåbnet OEM XP-licens. Men har jeg
dummet mig?"
- det vil sige, at den overhovede ikke har været åbnet, hverken indpakningen
eller den i pakningen vedlagte CD.

Jeg har tidligere købt XP Pro OEM-licenser (som de ser ud, når de fx. er
købt hos SHG) via Den Blå Avis, og de har ikke givet problemer ved
registrering, måske fordi afsender ærligt har oplyst, at den ikke har været
registreret før.

Hilsen Ole

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 05-02-07 16:59

Hans wrote:

> Principielt er det altid en dårlig idé at købe en brugt/åbnet licens
> til et nyt/nyere MS-produkt. Man aner jo ikke, om produktet ellerede
> er aktiveret, og så er man jo lige vidt.

Licensen er beviset på at du har retten til at bruge produktet.
Så længe man er i besiddelse af licensen, så er det ligegyldigt om den
aldrig har været aktiveret eller den har været aktiveret 1000 gange.

--
mvh Jacob [5260 Odense S]
Mailadressen er god nok som den er.

Fra : Hans

Dato : 05-02-07 17:23

"Jacob [5260 Odense S]" <jacob5260@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Licensen er beviset på at du har retten til at bruge produktet.
> Så længe man er i besiddelse af licensen, så er det ligegyldigt om den
> aldrig har været aktiveret eller den har været aktiveret 1000 gange.

Ja. Men hvor sjovt er det at stå med en aktiveret kopi og skal overbevise
Microsofts europæisk talende medarbejder i Irland om, at man har licensen...

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 06-02-07 14:10

Hans wrote:

> Ja. Men hvor sjovt er det at stå med en aktiveret kopi og skal
> overbevise Microsofts europæisk talende medarbejder i Irland om, at
> man har licensen...

Gætter du eller har du været i den situation?

De 2 gange jeg har snakket med Microsoft, har de snakket dansk.

Jeg har aktiveret min XP Pro, 7 eller 8 gange, alle gangene med
forskellig hardwarekonfig (grunden til reaktivering).
Der har ikke været optræk til problemer på noget tidspunkt, faktisk er
det en meget positiv oplevelse (bortset fra at tlfkoden er
ultrabesværlig at taste ind vha telefonen - det tager tid).

Fra : Hans

Dato : 06-02-07 15:46

> [...]
> det en meget positiv oplevelse (bortset fra at tlfkoden er
> ultrabesværlig at taste ind vha telefonen - det tager tid).

Jeg gætter aldrig.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 16:19

Annie wrote:
> [...]
> med enhedens serienummer. Operativsystemet kan installeres på en
> ny/udskiftet harddisknår operativsystemet fjernes fra den gamle

Hej igen
Det sjove er faktisk, at den OEM version jeg har købt sammen med en mus(!)
og ikke andet, der står INTET på for/bagside af pakken, at den kun må bruges
på den første pc man installerer på. Dvs. at man har ikke mulighed for at
kende betingelserne for købet, før end emballagen er brudt, og man kan læse
alt det med småt. Det er da useriøst. Jeg vil til enhver tid forsøge at få
åbnet min nøgle hos MS uanset hvor meget jeg ændrer på min pc.

Hilsen Morten

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 16:59

> [...]
> kan læse alt det med småt. Det er da useriøst. Jeg vil til enhver tid
> forsøge at få åbnet min nøgle hos MS uanset hvor meget jeg ændrer på min

Hej Morten,
Jeg tror heller ikke at du får problemer med Microsoft. Jeg har da tidligere
fået "åbnet min nøgle" til OEM/XP Pro, når jeg har haft brug for det, uden
problemer med Microsoft.
Både ved geninstallation og ved udskiftning af bundkort, harddisk m.v.
Egentlig tror jeg, måske lidt naivt, at Microsoft er flinke, når de gør det
modsatte af, hvad de skriver i deres betingelser om OEM-produkter.

Hilsen Ole

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 05-02-07 17:04

Morten N. wrote:

> [...]
> emballagen er brudt, og man kan læse alt det med småt. Det er da
> useriøst. Jeg vil til enhver tid forsøge at få åbnet min nøgle hos MS

Du har til en hver tid ret til at returnere dit Microsoft produkt med
pengene retur, hvis man ikke kan godtage licensbetingelserne, det står
skrevet på skærmen, der hvor man godaccepterer licensbetingelserne
(svjh).

Microsoft lancerede OEM'er med mus for at gøre det mere attraktivt (læs
billigt), at købe original software.
Hvis du gemmer musen, så kan jeg ikke se hvordan du skulle kunne komme i
problemerne (selv efter MS lov).

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 14:34

> [...]
>
> Reklamer er kun velset på usenet som en del af en signatur - og
> Spamfighters reklamer overholder ikke reglerne for en signatur:

Hej Jan,
Tak fordi du gjorde mig opmærksom på Spamfighters upopularitet i gruppen.
Jeg har lånt PC'en - og da ejeren heller ikke syntes om programmet, har jeg
fjerne det.

Har før brugt OEM licenser - men ikke "den slags". jeg prøver at
installere - så får jeg at se om den dur.
Hilsen Ole

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 05-02-07 14:27

Annie wrote:

> +Softwaren på denne recovery CD-rom er præinstalleret på din harddisk
> fra fabrikkens side og må kun bruges til backup og genopretning af
> det system, De har købt hos "firmanavn".

Normalt så er en recovery CD specielt beregnet til den computer som den
er lavet til.
Dvs at du ikke kan installere en HP recovery CD på din nys indkøbte INO
super computer fra Kvikly Xtra.

Jeg har hørt om installations CD'ere som er låst til BIOS på bestemte
computere og derfor ikke kan bruges til en dyt på andre computere.

Jeg ville kontakte sælgeren og prøve at få pengene tilbage (uanset om du
kan bruge den eller ej).

> Den er ny og ubrugt, men er det lovligt i licensmæssig forstand, at
> jeg installerer den licens på min PC?

Det er ulovligt efter Microsoft's lov, men højest sandsynligt ikke efter
gældende dansk lovgivning.