MS Windows
briani 27239
XP-uden cd ?
Fra : Steen Nissen

Dato : 04-02-07 19:21

Jeg har lovet en bekendt at rydde op på en pc han har fået af sin datter.
Problemet er at installations cd'en til XP-home er blevet væk.
(det er en fult lovlig og købt licens)

Mit spørgsmål er nu, kan jeg lokke licensnr. ud af maskinen og hvis jeg kan
det,
kan jeg så lave en ren installation med en af mine egne XP cd'er og benytte
det
licensnr. der er på maskinen.

Hilsen Steen.

Fra : Kim

Dato : 04-02-07 19:30

Steen Nissen wrote:
> [...]
> jeg kan det,
> kan jeg så lave en ren installation med en af mine egne XP cd'er og

Se her:
http://groups.google.co.uk/group/microsoft.public.windowsxp.general/browse_frm/thread/a673d6a9f204e0bc/a24923ad7f8ceb76?lnk=st&q=xp+regestry+key+license&rnum=1&hl=en#a24923ad7f8ceb76

//Kim

Fra : Carsten H

Dato : 04-02-07 19:30

Det licensnummer der står på en label der sidder på maskinen kan bruges,
Du går bare igang med din egne XP CD og så bruger det licensnummer.

Eneste problem er nok drivere. Download dem før du gør andet og få dem på en
plade elelr en usbstick

Carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-02-07 22:12

> Det licensnummer der står på en label der sidder på maskinen kan
> bruges, Du går bare igang med din egne XP CD og så bruger det
> licensnummer.

Hvordan i alverden kan du vide, om de CD'er han har virker med den
pågældende produktnøgle.

Nøglen skal passe til den cd version, den er lavet til, ellers virker det
ikke. der er enormt mange versioner af windows xp, og man kan ikke bare tage
en tilfældig nøgle.

Claus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-02-07 19:52

Steen Nissen wrote:
> [...]
> jeg kan det,
> kan jeg så lave en ren installation med en af mine egne XP cd'er og

Ja - selve CD'en er for så vidt ligegyldig - det er licensen du betaler
for.

Du kan sagtens lokke licensnummeret ud af PC'en med f.x. "Belarc
Advisor" - men det skulle jo gerne være det samme, som står på mærkaten.

Men du skal være opmærksom på at de to Windows'er skal være helt samme
version.

En nøgle fra en OEM version passer ikke til en retailversion - og en
nøgle til en engelsk version passer ikke til en dansk.

Men ellers skulle det ikke give problemer -CD'erne er alligevel ens.

Jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-02-07 22:16

> Du kan sagtens lokke licensnummeret ud af PC'en med f.x. "Belarc
> Advisor" - men det skulle jo gerne være det samme, som står på
> mærkaten.

Det er det ikke i langt de fleste tilfælde. Jeg har selv tre oem versioner
af XP home,( 2x medion og 1x acer) som alle har en anden produktnøgle end
den, der står på kabinettet.

Det sker, fordi producenten automatisk installerer windows på harddisken med
et masse image, uden at ændre nøglen efterfølgende. Det kræver jo
arbejdsressourser.

Claus

Fra : jama

Dato : 04-02-07 19:56

"Steen Nissen" <s.nissen@pc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kan det,
> kan jeg så lave en ren installation med en af mine egne XP cd'er og

Lån en kammerats xp. Du har jo en lovlig licens.
<<mvh.Jama