MS Windows
briani 27239
Er Vista mærkbart hurtigere end xp ?
Fra : not@home.se

Dato : 04-02-07 14:55

Hej mit spørgsmål er meget simpelt jeg kører selv xp-pro og har læst
at vista skulle være hurtigere, men vista skulle jo være en form for
overbygning på XP så er den overhovedet hurtigere på nogen områder ?

hvis ja hvad kan Vista hurtigere ? er det noget der kan mærkes eller
kun måles ?

starter det hurtigere op eller hvad er det som skulle være hurtigere ?

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-02-07 14:58

not@home.se wrote:
> [...]
> kun måles ?
>
> starter det hurtigere op eller hvad er det som skulle være hurtigere ?

Vista booter hurtigere, og jeg synes også at selve GUI'en ud over at
være meget pænere og har nogle fede features, så reagerer den også noget
hurtigere end XP gjorde.

Jeg er meget glad for at havde installeret Vista på min spand.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Per H

Dato : 04-02-07 15:10

On Sun, 04 Feb 2007 14:57:39 +0100, Søren Reinke
<soren@REMOVE.reinke.dk> skrev:

>Vista booter hurtigere, og jeg synes også at selve GUI'en ud over at
>være meget pænere og har nogle fede features,

Kan du nævne andre ting som er væsentlig forbedret iforhold til xp?

Vh Per

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 04-02-07 15:34

Per H <tramanden@gmail.com> posting:

http://www.pcworld.dk/blogs/Vistabloggen/456?a=rss&i=0

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-02-07 15:43

Per H wrote:

> Kan du nævne andre ting som er væsentlig forbedret iforhold til xp?

'Hvis du søger på wikipedia, er der en stor liste over alt det nye.

Men sikkerheden er også, directx 10, bare generelt look and feel.

I en af Mac blog's på wired.com var der sågar en Mac bruger der sagde
VIsta fik OSX til at se gammel ud, og blandt andet photohåndterings
programmet skulle være iPhoto langt overlegent. Samt at Vista på en Dual
Xeon Apple computer var HURTIGERE end OSX !!
Det skal dog lige siges at han selv indrømmede at pga. gammel vane osv.
gik han tilbage til OSX igen.

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-02-07 15:45

Per H wrote:

> Kan du nævne andre ting som er væsentlig forbedret iforhold til xp?
>
> Vh Per

Her er en link til den artikel jeg nævnte:
http://blog.wired.com/cultofmac/2007/01/running_vista_o.html#more

p.s. Læs hele artiklen inden du bedømmer den.

Fra : J. E.

Dato : 04-02-07 16:31

<not@home.se> skrev i en meddelelse
> Hej mit spørgsmål er meget simpelt jeg kører selv xp-pro og har læst
> at vista skulle være hurtigere, men vista skulle jo være en form for
> overbygning på XP

Hvor har du læst ovenstående ?

> hvis ja hvad kan Vista hurtigere ? er det noget der kan mærkes eller
> kun måles ?

I de fleste tilfælde vil ovenstående jo være helt afhængig af hvilken
hardware du har så derfor lidt umuligt at svare på generelt.
Desuden vil jeg tro, at afvikling af div. software vil være nogenlunde
ens under det ene eller andet styresystem.
At komprimere 6 GB med winrar tager vel nogenlunde samme tid under
XP som under Vista, eller vil der da være noget hokus pokus i det.

Fra : ck

Dato : 04-02-07 18:32

> [...]
> at vista skulle være hurtigere, men vista skulle jo være en form for
> overbygning på XP så er den overhovedet hurtigere på nogen områder ?

http://www.pcworld.dk/art/8397?page=1

ck

Fra : jama

Dato : 07-02-07 03:25

"ck" <sibm@SLETofir.dk> skrev i en meddelelse

> <not@home.se> skrev i en meddelelse
>

> http://www.pcworld.dk/art/8397?page=1
>
> ck

------------------

Jeg køre Vista på en af mine bærbar, om den er så meget bedre end XPpro
f.eks, ja det ville jeg nødig svare ja til. Personlig syntes jeg bedre om
XP, som heller ikke er så bøvlet og besværlig, som Vista er på flere
områder, bla blander den sig i meget mer end XP. Om sikkerheden så er de
mange penge mere værd, ja det vil jeg sætte et stort ? på, jeg syntes ikke
den er. Men det er et personlig synspunkt, som hver især selv må tage
stilling til.
Mvh.Jama

Fra : Mysterius Fog

Dato : 04-02-07 20:35

Alle tests viser at XP er et par procent hurtigere, ikke noget man vil kunne
mærke, så svaret er at Vista IKKE er hurtigere.

mvh

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-02-07 20:44

Mysterius Fog wrote:
> Alle tests viser at XP er et par procent hurtigere, ikke noget man vil kunne
> mærke, så svaret er at Vista IKKE er hurtigere.

SÅ svaret er IKKE så simpelt som du gør det til.

For det første, hvor mange af de tests der er kørt, er lavet specifikt
til XP og optimeret til XP ?

De tests siger ikke noget om hvor systemet er at arbejde med
hastighedsmæssigt.

osv.

Men man skal vel også være naiv hvis man troede at pludseligt blev alt
17 gange hurtigere, inkl. ripning af DVD'er pakning af RAR filer osv.

Fra : N_B_DK

Dato : 05-02-07 12:40

In news:45c63799$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Søren Reinke <soren@REMOVE.reinke.dk> typed:

> Men man skal vel også være naiv hvis man troede at pludseligt blev alt
> 17 gange hurtigere, inkl. ripning af DVD'er pakning af RAR filer osv.

Hvis maskinen er den samme der testes på, vil XP vvære hurtigere, da den
ikke har alle de der "fancy" ting, jo færrre ting jo hurtigere, en 2000 vil
være endnu hurtigere.

En bil du læsser 200 ekstra kilo vægt i, bliver ikke hurtigere end samme bil
uden den ekstra vægt.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : not@home.se

Dato : 05-02-07 17:28

ok tak for svaret det var da til at forstå, det var egentlig også det
jeg havde regnet med, jeg bruger Opera som internetbrowser og acdsee
til billeder og winamp til musik og mit tvkort til at se tv og dvdfilm
på, så jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad jeg ville kunne få ud af
at skifte til Vista og hvis det ikke engang er hurtigere til de basale
ting så er det jo helt ligemeget.

men er dog nysgærig for at se hvordan det ser ud men det må jeg jo se
i en butik eller ligende, jeg betaler i hvertfald ikke flere tusinde
kroner for det

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-02-07 02:48

not@home.se skrev:

> jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad jeg ville kunne få ud
> af at skifte til Vista og hvis det ikke engang er hurtigere
> til de basale ting så er det jo helt ligemeget.

Når jeg sælger en ny maskine, er 90% af dem med Vista
installeret.

Jeg ser ingen fordel i at installere Vista hvor der i forvejen
er installeret en velfungerende XP eller 2000.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik K.

Dato : 11-02-07 23:13

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i meddelelsen

> [...]
> installeret.
>
> Jeg ser ingen fordel i at installere Vista hvor der i forvejen
> er installeret en velfungerende XP eller 2000.

Jeg har købt en ny PC med Vista installeret. Kunne jeg skrue tiden tilbage,
ville jeg have valgt computeren med XP Home i stedet! - Vista er utrolig
flot, men den er langsommeren end XP, især i startfasen samt når der lukkes
ned. - Desuden er der problemer med kombatibilitet til visse programmer, og
det har foreløbig koste mig en del kroner at købe nyt. F.eks. kan Photoshop
Elements 3 ikke køre i Vista, og Adobes eneste løsning på det er, at man må
købe en 5´er, som kan køre i Vista. Udgift 650 kr.! - Det har også knebet
med at downloade ny version til tastatur og mus (Logitec) - det virker
simpelthen ikke.
Endelig har jeg allerede - efter 3 uger - prøvet at have blå skærm. I de 5
år jeg har kørt med XP har jeg aldrig oplevet dette. - Til Vistas ros skal
dog siges, at programmet selv finder fejlen og retter den.
Endelig synes jeg, at download foregår sløvt, og at de oplysninger man får
med resterende tid m.v. slet ikke passer. Ofte går det helt i stå, og man
kan starte forfra. - Det er ikke min PC´s skylde, for den har dobbelt
processor, 1 GB ram og skulle have masser af kræfter (AMD Athlon).
Konklusion: Jeg ville godt bytte tilbage til gode gamle XP!
Mvh
Erik

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 11-02-07 23:19

"Erik K." <erik.kirkeby@mail.dk> skrev :

>Det er ikke min PC´s skylde, for den har dobbelt
>processor, 1 GB ram og skulle have masser af kræfter (AMD Athlon).
>Konklusion: Jeg ville godt bytte tilbage til gode gamle XP!

Smid 1 GB ram mere i.

1 GB er kun lige minimumskrav.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Bjarne Chr

Dato : 12-02-07 01:11

"Erik K." <erik.kirkeby@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Klip<
> Konklusion: Jeg ville godt bytte tilbage til gode gamle XP!
> Mvh
> Erik

Det kan jeg godt forstå http://www.pcworld.dk/art/8397?page=5
Bc.
I started out with nothing....I still have most of it

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-02-07 03:18

Erik K. skrev:

> har dobbelt processor, 1 GB ram og skulle have
> masser af kræfter (AMD Athlon). Konklusion: Jeg
> ville godt bytte tilbage til gode gamle XP!

Jamen, det bekræfter jo kun det jeg lige har sagt

Ja, Vista bruger flere kræfter end ældre systemer - det
gjorde XP også i forhold til 2000 og 98, sådan har det
altid været.

Man skulle tro at Microsoft har aktier i hardware-
producenterne.

Jeg har prøvet Vista på en Pentium D 820 Dual-Core,
2.8GHz med 2GB RAM - her kører det faktisk helt fint.

> Endelig har jeg allerede - efter 3 uger - prøvet at have
> blå skærm

Det vil du sikkert opleve en tid endnu, indtil der er udviklet
nye drivere til det hele - der er mange af de gamle der
laver fejl, og så dør systemet. På samme måde var det
med Windows 98-drivere i XP, og folk bandede XP langt
væk i starten, men det var ikke XP's skyld.

Bare vent, det skal nok blive godt en dag - og du kan vist
roligt sætte 1GB mere RAM i maskinen - det gør den i
hvert fald hurtigere. Normalprisen er omkring 1 krone pr.
megabyte - lige nu er det lidt billigere.

Jeg fortsætter i hvert fald med at installere Vista på de nye
maskiner jeg sælger, og lærer en masse af det. Jeg skal
jo selv servicere dem når det ikke fungerer, og finde ud af
hvorfor

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk