MS Windows
briani 27239
Windows Vista sammen med XP
Fra : -= bgn =-

Dato : 02-02-07 15:25

Jeg har 2 diske i min PC - C: og D:
Windows XP ligger på C: - Hvis jeg nu installerer Vindows Vista Ultimate på
D:, vil der så automatisk blive oprettet en bootmenu så jeg kan vælge XP
eller Vista styresystem under opstart?

BG

Fra : Vega

Dato : 02-02-07 16:00

"-= bgn =-" <navn@domæne.land> skrev i meddelelsen
> [...]
> på D:, vil der så automatisk blive oprettet en bootmenu så jeg kan vælge
> XP eller Vista styresystem under opstart?

Hvis jeg var dig, vil jeg pille den disk fra med XP på når du installere
Vista.
Så kan du under opstart trykke F11 eller noget i den stil, og så vælge
hvilken disk du vil boote fra.
Havde installeret Vista med XP disken i, og der kom der også en bootmenu,
men da jeg gerne ville ha bootmenu'en væk igen, kunne jeg ikke få den til
det. Så den anden måde uden bootmenu synes jeg er langt bedre.

Mvh. Vega.

Fra : jørgen

Dato : 02-02-07 16:09

Vega wrote:

> Havde installeret Vista med XP disken i, og der kom der også en
> bootmenu, men da jeg gerne ville ha bootmenu'en væk igen, kunne jeg ikke
> få den til det.

Vistas boot loader kan fjernes ved at genetablere XPs boot sektor på
systempartitionen

Det kan gøres fra genoprettelseskonsollen med fixboot, eller med
bootsect værktøjet fra vista dvden.

Og så skal man selvfølgelig lige sørge for at xps egne bootfiler stadig
ligger i roden af systempartitionen

Fra : ham_selv

Dato : 02-02-07 16:04

jepper

--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.7 Final

Fra : Hans

Dato : 02-02-07 16:11

"-= bgn =-" <navn@domæne.land> skrev i en meddelelse
> [...]
> Windows XP ligger på C: - Hvis jeg nu installerer Vindows Vista Ultimate

> D:, vil der så automatisk blive oprettet en bootmenu så jeg kan vælge XP

Ja.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-02-07 16:22

-= bgn =- skrev:

> Windows XP ligger på C: - Hvis jeg nu installerer Vindows Vista
> Ultimate på D:, vil der så automatisk blive oprettet en bootmenu
> så jeg kan vælge XP eller Vista styresystem under opstart?

Det gjorde der så vidt jeg husker, da jeg installerede Vista RC1
på mit D-drev, men når jeg bootede til Vista, var D-drevet ændret
til C inde i Vista, så det var ret forvirrende. Jeg ved dog ikke,
om det er anderledes i den endelige udgave (RTM).

--
Hilsen
Madsen

Fra : -= bgn =-

Dato : 02-02-07 18:46

Takker for svarene. Jeg vil installere Vista Ultimate i morgen.

BG

Fra : Morten Bowman

Dato : 02-02-07 23:11

On Fri, 2 Feb 2007 15:25:03 +0100, "-= bgn =-" <navn@domæne.land> wrote:

> [...]
>D:, vil der så automatisk blive oprettet en bootmenu så jeg kan vælge XP

Ja men et godt tip er at lave en lille partition på 100 mb på c:
Her vil boot-filerne så blive lagt og på denne måde kan du formattere uden
at der går ged i det.

Fra : -= bgn =-

Dato : 03-02-07 09:27

> Ja men et godt tip er at lave en lille partition på 100 mb på c:
> Her vil boot-filerne så blive lagt og på denne måde kan du formattere uden
> at der går ged i det.

Hvordan mener du med at lægge boot-filerne på en lille partition? Nu har jeg
XP på i forvejen, så den mulighed er vel ikke til stede nu, eller hvad?

Fra : Morten Bowman

Dato : 03-02-07 10:49

On Sat, 3 Feb 2007 09:26:32 +0100, "-= bgn =-" <navn@domæne.land> wrote:

>Hvordan mener du med at lægge boot-filerne på en lille partition? Nu har jeg
>XP på i forvejen, så den mulighed er vel ikke til stede nu, eller hvad?

Nope, det misforstod jeg lige.
så skal du bare intallere Vista