MS Windows
briani 27239
jeg skal lave en Firewall
Fra : Carsten H

Dato : 01-02-07 18:00

Den skal kunne følgende:
filtrerer udenfra kommende fra
Filtrerer hvad man har adgang til på Internettet. Her mener jeg hjemmesider
og downloadsidet
Dele båndbredden til de forskellige brugere så alle får lige meget
båndbreddet - både op og ned.
Der skal være adgang med MSM, ICQ og Skype, men helst uden
filoverførselsmuligheden.

Jeg forestiller mig en PC med et par netkort. Et kort til
Internetforbindelsen og et netkort til det internerne netværk, direkte til
switch.

Der er intet af ovenstående der prioteres højere end andet. Denne Firewall
skal kunne det hele
Hvilken software skal bruges ?
Som antivirusprogram vil jeg bruge NOD32
Andet jeg skal tænke på ?

Carsten

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 01-02-07 19:05

> Hvilken software skal bruges ?

Det er nok OT i windowsgruppen.. men prøv at kigge her:

http://www.smoothwall.org/
http://www.ipcop.org/

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Carsten H

Dato : 01-02-07 19:46

"Peter (8450)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Peter Bak
> Erstat "invalid" med "dk" i mailadressen
> Replace "invalid" with "dk" in the mailadress

Jeg har lige hurtigt se hvad det er du henviser til.
Linyx.. hmmm.. den PC jeg har til over til firewallbrug er med en adaptes
SCSI controller 23160. Hvordan er det nu at linux vi se på en sådan en
controller.

Carsten

Fra : Carsten H

Dato : 01-02-07 19:47

hvor skal jeg iøvrigt ellers spørge ?

Carsten H

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-07 19:18

On Thu, 1 Feb 2007 17:59:53 +0100, "Carsten H"
<dennemailduerikke@fjernessol.dk> wrote:

>Den skal kunne følgende:
>filtrerer udenfra kommende fra
>Filtrerer hvad man har adgang til på Internettet. Her mener jeg hjemmesider
>og downloadsidet

Hvad skulle formålet være med det ?!

Skal du sidde som censor og checke alverdens hjemmesider for at
vurdere om brugerne 'tåler' at se den ??

Jeg vil sgu' nødig dele netværk med dig

>Dele båndbredden til de forskellige brugere så alle får lige meget
>båndbreddet - både op og ned.

Tja, det kan jeg da i det mindste se et formål med...

> [...]
>skal kunne det hele
>Hvilken software skal bruges ?
>Som antivirusprogram vil jeg bruge NOD32

Det er lidt svært at gennemskue hvad du har gang i...

En veldesignet firewall giver god beskyttelse mod angreb udefra.

Men den er et meget dårligt værktøj til at adfærdsregulere lokale
brugere. Har du et netværk med bare den mindste åbning mod
internettet kan lokale brugere gøre næsten ** alt ** - og der er
nærmest intet du kan stille op....

<mlr>

Fra : Carsten H

Dato : 01-02-07 19:43

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> brugere. Har du et netværk med bare den mindste åbning mod
> internettet kan lokale brugere gøre næsten ** alt ** - og der er

Jeg synes jeg har forklaret brugen.
Det er til at stoppe for fildeling - hentning af ulovlig MP3 og film mm

Carsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-07 21:21

On Thu, 1 Feb 2007 19:42:58 +0100, "Carsten H"
<dennemailduerikke@fjernessol.dk> wrote:

>Jeg synes jeg har forklaret brugen.
>Det er til at stoppe for fildeling - hentning af ulovlig MP3 og film mm

Du kan måske nok reducere fildelingen - eller i hvert forhindre at
enkelt individder 'stjæler' al båndbredden fra de 'øvrige brugere på
lokalnettet...

Men du får nok svært ved at lukke totalt for fildeling - eller for den
sags skylds forhindre brugerne i at downloade warez, mp3 og film...

<mlr>

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 01-02-07 19:50

Carsten H skrev:
> Hvilken software skal bruges ?

Tag et kig på pfsence fra http://www.pfsense.com/

Men som en anden også skriver er svaret offtopic her i windowsgruppen.

Mvh

/Andreas