MS Windows
briani 27239
E-mail på 3 maskiner
Fra : Mikkel

Dato : 16-01-07 18:21

Hej,

Ved ikke om det er det rette sted, men prøver.

Jeg har 3 maskiner i en lille gesheft hvor vi er 3 der sender og modtager
mail fra min mail addresse. Problemet er at jeg ikke kan se
om der er svaret på en given mail, som en af de andre har hentet ned i løbet
af dagen.
Findes der en metode så al mail samles på en maskine og vi 3, på hver vores
pc, kan få et samlet billede af status på mail, og
kan behandle dem i fællesskab.

Jeg håber ikke at jeg får et savr som "brug en mailserver", men nærmere
hvordan man griber det an, hvis man selv vil prøve at løse
opgaven.

Hilsen
Mikkel

Fra : Lars Grau

Dato : 16-01-07 18:36

"Mikkel" <MikkelM@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg håber ikke at jeg får et savr som "brug en mailserver", men nærmere
> hvordan man griber det an, hvis man selv vil prøve at løse

Hej

Du kan give de 2 andre maskine besked på ikke at slette mail fra serveren,
så det kun er din maskin som sletter fra serveren.

Outlook

Funktioner -> konti -> egenskaber for email konti-> derefter under
fanebladet avanceret og sæt et flueben i gem besked på server

Venlig Hilsen

Lars

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-07 18:53

In article <45ad0978$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Mikkel" <MikkelM@mail.dk> wrote:

> Jeg håber ikke at jeg får et savr som "brug en mailserver", men nærmere
> hvordan man griber det an, hvis man selv vil prøve at løse
> opgaven.

Løsningen er IMAP4.

Se om din mailudbyder understøtter dette.

I burde kunne se om der er svaret på mailen, men det afhænger lidt af
det program I bruger.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Else Holm

Dato : 16-01-07 19:18

Martin Johansen [6000] wrote:

> Løsningen er IMAP4.
>
> Se om din mailudbyder understøtter dette.
>
> I burde kunne se om der er svaret på mailen, men det afhænger
> lidt af det program I bruger.

- og den "primitive" måde at se, om en af de andre har svaret på
en given mail, er, at man sætter din emailadresse ind i
Bcc-feltet - så får du en kopi af svaret, som er sendt - men det
er en løsning, der ikke kan bruges i længere tid - dertil er den
for usikker og det hænder for tit, at man glemmer at sætte egen
adresse ind i Bcc-feltet!

--
Else

Fra : Mikkel

Dato : 16-01-07 20:17

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> i længere tid - dertil er den for usikker og det hænder for tit, at man
> glemmer at sætte egen adresse ind i Bcc-feltet!

Tak for svar ind til nu

Jeg tænker merer i retning af at jeg indkøbte en ny 4 maskine der kunne
hente mail, og vi så på
en eller anden måde kunne logge på den og behandle mails så alle kunne se
hvad der foregik..
Er det helt umuligt.

Mikkel.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-07 20:20

In article <45ad24d3$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]

> hente mail, og vi så på
> en eller anden måde kunne logge på den og behandle mails så alle kunne se

Det der er faktisk det som IMAP4 "gør" kan man sige.

> Er det helt umuligt.

Intet er umuligt :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 17-01-07 17:16

> Det der er faktisk det som IMAP4 "gør" kan man sige.

> Intet er umuligt :)
>
> --
> Med venlig hilsen,
> Martin Johansen, Kolding
> http://tuxx.dk/
> http://tuxx.dk/rodekassen.php

Hvis du bruger outlook kan du lave en fælles mailbox også lave en
underliggende box for hver der skal have adgang, så kan de flytte deres post
ned efter de har behandlet den, men spørgsmålet hører vel nærmest hjemme i
dk.edb.internet.software.mail+news
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-01-07 17:29

In article <45ae4bb1$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote:

> Hvis du bruger outlook

Det gør jeg ikke

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : LarsS

Dato : 17-01-07 02:36

Mikkel skrev:

> [...]
>
> Jeg håber ikke at jeg får et savr som "brug en mailserver", men nærmere
> hvordan man griber det an, hvis man selv vil prøve at løse

Hér bruger vi een extern hd med netværks-tilslutning hvor OE-gemmer
sin post. Så er den fælles & tilgængelig for alle 4 maskiner...
(ext hd er Freecom 80 GB Classic til c. 800,-)

/LarS

Fra : Mikkel

Dato : 17-01-07 09:07

">
> Hér bruger vi een extern hd med netværks-tilslutning hvor OE-gemmer
> sin post. Så er den fælles & tilgængelig for alle 4 maskiner...
> (ext hd er Freecom 80 GB Classic til c. 800,-)
>
> /LarS

Hej Lars,

Den løsning lyder spændende, jeg forstår det således at netværks harddisken
har en folder med Indbakke.dbx, Sendt post.dbx o.s.v, som Outlook Express
på de 4 maskiner så bruger som deres fælles post mappe.

Men får man ikke et problem hvis 2 maskiner samtidig skal have adgang. Jeg
kunne forestille
mig at når maskine 1 bruger Indbakke.dbx, får maskine 2 ikke adgang (du kan
ikke få adgang
til Indbakke.dbx da den bruges af en anden proces), men sådan er det måske
ikke?

Hvis ovenstående kunne lade sig gøre kan man måske også dele kalender i
Outlook på
den måde...

Hilsen
Mikkel
og iøvrigt tak for de svar der er kommet

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-01-07 12:34

Mikkel skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvis ovenstående kunne lade sig gøre kan man måske også dele
> kalender i Outlook på
> den måde...

Nej - det kan du ikke.

Du kan sagtens bruge dem fra alle PC'er i nettet - men ikke
samtidig - hvis PC1 har åbnet filen, så er den låst for de
øvrige - så PC2 må pænt vente til PC har sluppet filen - altså
lukket Outlook ned.

Men hvis man kan leve med at kun en kan bruge Outlook ad gangen,
så virker det fint.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : LarsS

Dato : 17-01-07 19:00

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> lukket Outlook ned.
>
> Men hvis man kan leve med at kun en kan bruge Outlook ad gangen,

Nu skriver du om Outlook som jeg ikke bruger.
Men Outlook Express kan man sagtens bruge fra flere PC'er
samtidigt (med fælles lagringsmappe på netværks-hd) (se mit
svar til Mikkel).
Eneste problem er hvis man åbner OE uden at netværks-hd
er tilsluttet: så blir stien til lagringsmappe sat tilbage til
standard-placering og man er nød til at tilbage-indsætte
korrekt sti til netværks-hd's lagringsmappe...

/LarS

Fra : LarsS

Dato : 17-01-07 18:50

Mikkel skrev:

> Den løsning lyder spændende, jeg forstår det således at netværks harddisken
> har en folder med Indbakke.dbx, Sendt post.dbx o.s.v, som Outlook Express
> på de 4 maskiner så bruger som deres fælles post mappe.

Ja, hele "lagringsmappe" er på netværks-hd.

> [...]
> ikke få adgang
> til Indbakke.dbx da den bruges af en anden proces), men sådan er det måske

Nej det kan snildt lade sig gøre. I øjeblikket har jeg f.eks. denne meddelelse
åben på 2 maskiner samtidigt...(skrevet på maskine 1)
- Og i samme øjeblik jeg sendte meddelelse til udbakke kan jeg se den hér
(på maskine 2) hvorfra dette er tilføjet...
- Og nu tilbage på maskine 1 hvorfra jeg nu sender meddelelse...

> Hvis ovenstående kunne lade sig gøre kan man måske også dele kalender i
> Outlook på
> den måde...

Dét ved jeg ikke...

/LarS