MS Windows
briani 27239
licens spørgsmål om Vista
Fra : Sven

Dato : 13-01-07 00:29

Hej.
Nogen der ved, om study licensen til Vista bliver magen til XP's? Altså hvis
bare man har børn i skole eller under uddannelse boende, så er det lovligt
at benytte den?
Microsoft har omdøbt licensen til EDU, så derfor er jeg usikker på, om man
bare kan købe sådan en, når man har skolebørn. De har jo ikke studiekort.
Jeg er heller ikke sikker på, hvilken Windows-licens man skal have i
forvejen, da det ligesom med XP er en opgradering. (Jeg ved godt, at man
sagtens kan installere fra start, men XP Study vil jo lige "smage" på en
fuld Windows 98 eller nyere under installationen). Så kort og godt. Hvad er
de nye licensregler?

Sven

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-07 12:46

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse

> Nogen der ved, om study licensen til Vista bliver magen til XP's? Altså
> hvis bare man har børn i skole eller under uddannelse boende, så er det
> lovligt at benytte den?

Jeg tror nu aldrig det har været meningen, at forældre eller andre, kan
benytte sig af en study version, fordi deres børn går i skole. Jeg tror vist
det er en meget drejet opfattelse af study version. Så kunne alle jo, i
teorien have børn, børnebørn osv boende, som går i skole. Nej, den et
tiltænkt at blive anvendt af studerende selv, og hvis du som forældre låner
den PC er det i orden, men ikke i orden at du anvender en study version på
børnenes vegne.

Hvis jeg tager helt fejl, så kan I jo bare rette mig.

Nicolai

Fra : Sven

Dato : 14-01-07 00:04

> Jeg tror nu aldrig det har været meningen, at forældre eller andre, kan
> benytte sig af en study version, fordi deres børn går i skole. Jeg tror
> vist det er en meget drejet opfattelse af study version.

Jamen, så skal jeg da gerne rette dig. I min danske licens der fulgte med
WindowsXP Study ver 2002 står der klart og tydeligt, at har man HJEMMEBOENDE
børn der går i skole, så gælder licensen. Men det gælder ikke hvis man er
skilt, og ens børn bor hos den anden forælder. Det gælder kun hjemmeboende
børn. Det er også derfor, at når man køber en study-licens til WinXP, så får
selve CD'en med hjem med det samme, Ovenstående er endvidere verificeret af
Microsoft Danmark tilbage i 2002, da vi købte den, gennem Zitech-butikken
der solgte os den. Om det er anderledes på nyere versioner af WindowsXP ved
jeg ikke, men dengang var der jo almindeligvis kun een PC i et hjem, og
derfor kunne denne licens bruges til denne ene PC. I dag, hvor mange
skolebørn har deres egen bærbare PC har du måske ret i, at "fars og mors" PC
ikke bør anvende en Study-licens, men på købstidspunktet forholdt det sig
altså sådan.
Modsat study licens til Officepakken (Office XP, jeg ved ikke med nyere
versioner), der får/fik man kun en fin æske samt et kort der skal/skulle
udfyldes og sendes til Microsoft Danmark sammen med en kopi af ens
studiekort. Først derefter modtager/modtog man CD'en med officepakken.

Sven

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-07 00:19

In article <45a9654f$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
"Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]
> jeg ikke, men dengang var der jo almindeligvis kun een PC i et hjem, og

Jeg kan bekræfte at det stadig fungerer sådan. Jeg købte sidste år min
XP Prof. SP2 Studie.

Den er endda lovlig efter endt studiebrug - dette har jeg på skrift fra
MS.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Nicolai

Dato : 14-01-07 00:15

> [...]
> har du måske ret i, at "fars og mors" PC ikke bør anvende en Study-licens,
> men på købstidspunktet forholdt det sig altså sådan.

Ja, jeg kan godt se hvad du mener. Og med ovenstående virker det også mere
forståeligt og mere passende til det jeg tænkte. Der er jo sket meget de
sidste 5 år, med hardware og priser.

> [...]
> udfyldes og sendes til Microsoft Danmark sammen med en kopi af ens
> studiekort. Først derefter modtager/modtog man CD'en med officepakken.

Jeg bestilte en study version af Office 2003 online og fik den tilsendt uden
at fremvise studiekort.

Men study versionen af XP, er det home eller pro?

> --
>
> Mvh
> Sven

Nicolai

Fra : Sven

Dato : 14-01-07 21:06

> Jeg bestilte en study version af Office 2003 online og fik den tilsendt
> uden at fremvise studiekort.

Hvordan gjorde du det? Vi skulle dengang sende et kort ind til Microsoft fra
Officeæsken sammen med kopi af studiekort, bare for at få CD'erne. Hvordan
fik du fat i CD'erne

> Men study versionen af XP, er det home eller pro?
Vores er en Pro office, men jeg har rygter om, at det ikke altid forholder
sig sådan, uden jeg ved hvorfor!

Sven

Fra : Nicolai

Dato : 14-01-07 21:33

> Hvordan gjorde du det? Vi skulle dengang sende et kort ind til Microsoft
> fra Officeæsken sammen med kopi af studiekort, bare for at få CD'erne.
> Hvordan fik du fat i CD'erne

Jeg kan ikke huske hvilken online butik jeg bestilte fra, men jeg bestilte
bare den study version, og DVD/Kasse kom så som pakke fra butikken 2 dage
efter.

> Vores er en Pro office, men jeg har rygter om, at det ikke altid forholder
> sig sådan, uden jeg ved hvorfor!

Ok, jamen, det er nok også lidt rodet. Som en anden skriver, så er MS
licensregler ikke rigtige afprøvet her i DK, i forhold til lovgivningen.

Nicolai

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 13-01-07 14:50

> [...]
> Nogen der ved, om study licensen til Vista bliver magen til XP's? Altså
> hvis bare man har børn i skole eller under uddannelse boende, så er det

EDU er en licens til skoler, så de får licenserne til en meget billig penge,
og
de ikke skal bøvle med at styre hvor mange computere de har.

Samtidig får man som en sådan institution en masse gratis downloads
af produkter etc.

Fra : Sven

Dato : 14-01-07 00:09

> EDU er en licens til skoler, så de får licenserne til en meget billig
> penge, og de ikke skal bøvle med at styre hvor mange computere de har.

Ok, så en Study og en EDU er ikke det samme. En Study-licens skal jo
aktiveres på lige fod med alle andre, modsat en corporated edition, som jeg
forstår på dit svar, at en EDU også er.
Men så er det da underligt, at de i det hele taget sætter en EDU-licens til
salg i alm. forbruger butikker. Hvor mange af os er det lige der ejer sit
eget gymnasium?

Sven

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-07 00:20

In article <45a96658$0$180$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
"Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]
> salg i alm. forbruger butikker. Hvor mange af os er det lige der ejer sit

Tror du ikke bare at EDU og Study skal forbindes med "="-tegn?

Jeg har ihvertfald set bebrebet brugt i flæng.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Lyrik

Dato : 14-01-07 11:20

Den 13.01.2007 kl. 00:28 skrev Sven <nogen@med.ca>:

> [...]
> hvis
> bare man har børn i skole eller under uddannelse boende, så er det
+++++
Licensregler er ikke efterprøvet af danske domstole endnu mig bekendt.
Hvis man tager den gældende kotume i USA som må være Microsofts
udgangspunkt i deres forlangender, så kunne et PC-blad allerede for mange
år siden konstatere, at de kunne købe "studiesoftware" i USA og benytte
det helt frit. Deres konklusion dengang var at amerikanerne gjorde
udstrakt brug af dette og at hvis ingen tjekkede om man var "studderende"
på en "godkendt måde", -altså hvis man kunne købe det frit uden et sådant
tjek, ja så brugte amerikanerne det,-og PC-bladet (som jeg ikke lige kan
huske hvilket det var da jeg læste artiklen for år tilbage) -ligeledes
konstaterede, at så kunne de frit benytte det. Her var penge at spare,
godtgjorde bladet.
Amerikanerne gik ikke så højt op i det, så hvorfor skulle danskerne så
stilles ringere end amerikanerne?

Danskerne er selvfølgelig regelkneppere af første grad. Jeg overværede
hvordan en fremmedarbejder i ComputerCity blev udsat for et veritabelt
"CIA-forhør" fordi han ville formaste sig til at købe et stykke
studiesoftware. Ekspedienten havde pustet sig op til en slags James Bond
og forhørte den stakkels mand. "Du skal vise mig dit studiekort"-brægede
han og manden fumlede rundt i lommerne. Skørt nok havde han alle papirer
iorden. (Allerede miljøskadet?) )

Som regel sælges "studielicenserne" frit på nettet uden nogen form for
kontrol. Sikkert efter amerikanske slappe regler. SÃ¥ er det jo et
spørgsmål om en dansker kan udnytte den situation til egen og firmaets
fordel, eller han derved føler sin danske identitet forsvinde som sand
mellem fingrene.,-)

Microsofts interne rettighedssoftware som de kan slippe løs på en brugers
PC kender ingen forskel på en licens og en studielicens. de figurerer
begge som "valid windows"(har jeg selv set)

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Sven

Dato : 14-01-07 21:03