Krebseruser
Fra : AP

Dato : 28-06-01 12:25

Er der nogen der ved hvor man kan købe krebseruser af garn/net. Jeg har
fundet en del forskellige typer plastik-krebsefælder, og de typer fælder der
kaldes (så vidt jeg ved) krebse"tejner", men det er ruser lidt ligesom
åleruser jeg leder efter.

Med venlig hilsen

ásgeir páll

Fra : Alex Linaa

Dato : 28-06-01 12:49

"AP" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> kaldes (så vidt jeg ved) krebse"tejner", men det er ruser lidt ligesom

Prøv at spørge i news:swnet.fritid.sportfiske
Svenskerne har store traditioner for krebsefangst, og mon ikke der skulle
være en ekspert det læser denne gruppe?

venlig hilsen
Alex Linaa

--
http://belone.linaa.com -Se hvor langt hornfisken er nået
http://multe.linaa.com -Se hvor langt multen er nået

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-06-01 13:31

AP wrote:

> [...]
> kaldes (så vidt jeg ved) krebse"tejner", men det er ruser lidt ligesom

Det bliver nok svært, der er desværre gået plastik i alting, en seriøs
mulighed er at du selv laver/syr dine krebseruser/krebsetejner. Der er
to grundmodeller, den ene er et rør med tragt i begge ender
(krebseruse), den anden er en stubkegle med tragt i toppen
(krebsetejne). Køb noget rustfri tråd i passende tykkelse (ca. 3 mm),
noget garn og en bødenål, og lav så lige den/de modeller du synes er bedst.

Jeg bruger selv hjemmelavede krebsebrikker, det er ligesom lidt mere
"lystfisker agtigt" at fiske med brikker, og det er smadder hyggeligt at
gå fra brik til brik og se om man får noget med op.

Husk at vise mådehold og hensyn overfor bestandne, flodkrebsen er hårdt
presset af afvandig, forsuring og forurening, og hele landet blev næsten
lagt øde af krebsepest i anden halvdel af 70'er, og de få steder hvor de
har genetableret sig, er bestandne små og meget sårbare.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen