MS Windows
briani 27239
Windows XP kører ikke - overfyldt harddisk
Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 14:23

Hej gruppe

Har et problem med min datters computer. Hun har vist efterhånden fyldt
harddisken så meget op, at ikke engang Windows kan køre. Og hvordan får jeg
så slettet, så den kører igen?

Windows giver beskeden, at der snart ikke er mere plads på HD, men den vil
ikke køre diskoprydning. Klik på Windows explorer åbner ikke noget. Lige nu
har jeg trykket Ctrl+Alt+Delete og har fået joblisten frem. CPU kører 100%,
men efter 10 min er der stadig ikke dukket nogle jobs frem på listen. Kan
være, at de kommer efter 20 min!

Hvordan slipper jeg ud af dette dilemma? Nogle gode ideer (jeg vil jo helst
ikke skulle formattere etc.)

Nytårshilsen
Drus

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 31-12-06 14:32

"Drus" <drusATmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe

Prøv dette:

Højreklik denne computer -> Administrer -> Tjenester og programmer ->
tjenester (er det engl. så services)

Find den der hedder Indekseringstjeneste -> egenskaber og vælg starttype =
deaktiveret

Genstart.

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 14:44

Har lige prøvet. Umiddelbart sker der ikke noget: Klik på administrer
trækker bare CPU 100% - jeg har stadig ikke fået mulighed for at vælge
Tjenester og Programmer

Den er vist helt gal, hva?

Drus

"-=* DANELAW *=-" <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> skrev i en
meddelelse news:xOqdnTFY6rZNJgrYnZ2dnUVZ8sCvnZ2d@giganews.com...

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 31-12-06 14:50

> Har lige prøvet. Umiddelbart sker der ikke noget: Klik på administrer
> trækker bare CPU 100% - jeg har stadig ikke fået mulighed for at vælge
> Tjenester og Programmer
>
> Den er vist helt gal, hva?

Prøv i fejlsikret (men aner ikke om du har adgang til administrer og
tjenester der).

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 31-12-06 14:51

> [...]
> Har lige prøvet. Umiddelbart sker der ikke noget: Klik på administrer
> trækker bare CPU 100% - jeg har stadig ikke fået mulighed for at vælge

eller fra 'start' skriv -> services.msc og tryk return

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 14:53

Nu kom den - tog bare 20 min - og så kan jeg vente 20 min igen, efter at
have valgt Tjenester og Programmer!

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 15:00

Starttype findes ikke under Egenskaber for Indeksseringstjeneste.

Jeg har kun Indeksering af filer med ukendte filtypenavne og så Oprettelse
af resume

Hva gør jeg så, mon?

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 31-12-06 15:11

> [...]
> Starttype findes ikke under Egenskaber for Indeksseringstjeneste.
>
> Jeg har kun Indeksering af filer med ukendte filtypenavne og så Oprettelse

Dobbelt-klik på 'indekserings-tjeneste'

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 31-12-06 14:52

Drus forklarede:
> [...]
> være, at de kommer efter 20 min!
>
> Hvordan slipper jeg ud af dette dilemma? Nogle gode ideer (jeg vil jo helst

Du kan starte op i fejlsikret tilstand, og fjerne alt temporært skidt,
overflødige dokumenter, ikke anvendte programmer etc.
Derefter er det bare at starte op normalt igen
...::JMJ::..

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 15:02

Hva er dte lige jeg skal trykke under opstrat, for at komme starte i
fejlsikret tilstand (kan ikke lige huske det!).

Drus

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 31-12-06 15:21

"Drus" <drusATmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hva er dte lige jeg skal trykke under opstrat, for at komme starte i
> fejlsikret tilstand (kan ikke lige huske det!).

f8

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 15:33

Tak - prøver jeg lige.

meddelelse news:QYKdnYT20ujaWgrYnZ2dnUVZ8tignZ2d@giganews.com...

Fra : Bjarne Chr

Dato : 31-12-06 15:30

"Drus" <drusATmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hva er dte lige jeg skal trykke under opstrat, for at komme starte i
> fejlsikret tilstand (kan ikke lige huske det!).
>
> Drus

F8

--
Venlig hilsen
Bc

Fra : Bjarne Chr

Dato : 31-12-06 15:18

> [...]
> listen. Kan være, at de kommer efter 20 min!
>
> Hvordan slipper jeg ud af dette dilemma? Nogle gode ideer (jeg vil jo

Har du prøvet at højreklikke på C drevet for at se hvor galt det står til?
Hvis det hele er ved at være blåt er den godt fyldt. Du kan prøve at slette
indholdet i C:\Documents and Settings\Brugernavnet\Lokale
indstillinger\Temp. Og også i mappen C:\WINDOWS\Prefetch. Og også nogen af
gendannelses punkterne Men det giver jo ikke så meget. Så du må luge ud i
det hun har fyldt disken op med har du prøvet fanebladet ved siden af
programmer i joblisten for at se hvor mange processer der kører?

--
Venlig hilsen
Bc

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 15:28

Ja, jeg har prøvet højreklik på C - problemet er jo bare, at der ikke sker
en dyt (før måske 20 min senere) - så det er en umådelig langsom proces
overhovedet at få noget slettet!

Hilsen
Drus

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 15:56

Lige til orientering:
Nu har jeg da fået hul igennem (ved opstart i fejlsikret tilstand). Så kan
jeg slette efter behag (mit behag!) og også sikre mig, at der ikke er tale
om virus!

Tak for hjælpen, allesammen
Og Godt Nytår

Fra : jama

Dato : 01-01-07 13:45

> [...]
> Og Godt Nytår
>
> Drus
>

> "Drus" <drusATmail.dk> skrev i en meddelelse

--------------------------------
Hvorfor ikke install. dette program "CCleaner" det skal nok tage alle de
filrester, der ligger rundt omkring på Harddisken.Samtidig fjerner den alt,
der ikke er brug for i Temp etc.Men det ville være klogt også, at install.
dette program "RegCleaner" så regbasen kan blive luget ud.
Mvhg.Jama

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-07 15:30

Godt nytår, Jama

Problemet er klaret med start i fejlsikker tilstand, som gav mig mulighed
for at slette løs.

Jeg har både CCleaner og også et reg. clean program og bruger begge
jævnligt.

Problemet var, at min datter havde fyldt C-drevet til bristepunktet med
musik til hendes IPod - så ikke engang Windows kunne køre - derfor heller
ikke diverse cleaners. Nu har jeg flyttet 1 GB musik over på F (den anden
partition på disken (hvor der er masser af plads) - så nu kører den igen.

Tak
Drus

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-01-07 19:24

> [...]
> alt, der ikke er brug for i Temp etc.Men det ville være klogt også, at
> install. dette program "RegCleaner" så regbasen kan blive luget ud.

Man skal bare lige passe på hvad man sletter med det program. Det tager også
mange programmers Uninst.log, så har man et problem hvis programmet skal
afinstall.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.