MS Windows
briani 27239
Xppro sp2 dk chkdsk, hvergang den har være~
Fra : jama

Dato : 28-12-06 22:28

Det er næsten flovt, at jeg må spørge, men hvorfor chkdsk min Bærbar PC
efter sluk, når jeg starter PCen op igen.Og den er lukket ned korekt.Det er
sket her på det sidste og jeg har ikke ændret noget specielt.Og jeg jo er
ikke en hel nybegynder, så derfor, hva fanden sker der? Er der en af Jer,
der kan gi en rimlig forklaring.
Mvh.Jama

Fra : Rudi Stegen

Dato : 29-12-06 00:38

Hej jama, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Det er næsten flovt, at jeg må spørge, men hvorfor chkdsk min
> Bærbar PC efter sluk, når jeg starter PCen op igen.

Næh, jeg har hørt (i.e. læst) om det flere steder før. Tilsyneladende
har visse XP-systemer det med pludselig at få sådan et flip.

> Og den er lukket ned korekt.Det er sket her på det sidste og jeg
> har ikke ændret noget specielt.

I så fald er det næppe <http://support.microsoft.com/?kbid=316506>, der
er problemet og løsningen.

Du kunne evt. - hvis ikke bedre råd kommer - prøve at tage en kigger på
<http://www.windowsitpro.com/Article/ArticleID/13739/13739.html>.

Det er da rimelig enkelt lige at ændre den nøgle og så se, om det
hjælper. Gør det ikke, er den jo hurtig at ændre tilbage. (Specielt
hvis man er doven og lige eksporterer nøglen, inden man ændrer noget.
Så er det blot et klik på den eksporterede reg-fil for at ændre det
tilbage, hvis ændringen ikke virker).

Det er vel overflødigt at sige, at jeg bare skyder vildt i tågen

--
Julehygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : jama

Dato : 29-12-06 02:49

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbage, hvis ændringen ikke virker).
>
> Det er vel overflødigt at sige, at jeg bare skyder vildt i tågen

----------------------------
Jeg takker for dit råd, det hjalp dog ikke, men tilgengæld fjernede jeg så
hele sætningen "autocheck autochk /k:x * i BootExecute i Reg Basen" og det
hjalp.Nu starter den op uden at scanne alle filerne i C drevet med chkdsk.
Jeg takker.
Mvh.Jama

Fra : Rudi Stegen

Dato : 29-12-06 22:43

Hej jama, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> til gengæld fjernede jeg så hele sætningen "autocheck autochk
> /k:x * i BootExecute i Reg Basen" og det hjalp.

Det sker at de rå metoder er de eneste effektive

Jeg ved dog ikke, om man på nogen måde kan komme i klemme ved at fjene
hele nøglen.

Umiddelbart lyder det ikke som om. Skulle der på et tidspunkt være
noget galt med disken, får man det vel at vide på den ene eller anden
måde og kan så køre det manuelt.

(Og er det så galt, at systemet overhovet ikke vil starte, vil man jo
heller aldrig komme så langt som til at Windows laver noget autonoget).

For en sikkerheds skyld gemmer jeg dog nøgler (altså som en .reg-fil),
inden jeg manuelt sletter dem [1], hvis jeg ikke er 99,9% sikker på er
overflødige. Så er det enkelt at smide den ind igen, hvis man alligevel
ikke burde have slettet den.

[1] "Manuelt" vil sige efter fx din netop anvendte metode. Hvad Easy
Cleaner finder ugyldigt bliver blot slettet. Den er ikke særlig rå.
Omvendt kan den så vidt jeg kan se ikke slette noget i regbasen, der
ikke burde slettes, da det kun er "ugyldige" nøgler, den finder (dvs.
dem der peger på noget ikke-eksisterende).

--
Julehygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm