MS Windows
briani 27239
Ang. Windows Vista?
Fra : Vega

Dato : 27-12-06 19:44

Hej.

Jeg er lidt forvirret omkring de forskellige versioner af Windows Vista.

Hvilken version skal man vælge? Pt har jeg Windows XP Pro.

Håber en kan hjælpe mig frem til den bedste lysning for mig.

Mvh. Vega.

Fra : Carl Drud

Dato : 27-12-06 19:58

Vega wrote:

> Jeg er lidt forvirret omkring de forskellige versioner af Windows Vista.
>
> Hvilken version skal man vælge? Pt har jeg Windows XP Pro.
>
> Håber en kan hjælpe mig frem til den bedste lysning for mig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_vista#Editions_and_pricing

Carl

Fra : Vega

Dato : 27-12-06 20:11

"Carl Drud" <carl.drud@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_vista#Editions_and_pricing

Tak, men får ikke noget ud af det, uoverskuelig side. :(

Mvh. Vega.

Fra : Vega

Dato : 27-12-06 20:14

"Carl Drud" <carl.drud@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_vista#Editions_and_pricing

Hvilken en af dem ligner meget Win XP Pro, som kan det samme, tænker på
ekstra features som bedre netværks egenskaber osv.?

Mvh. Vega.

Fra : Hans

Dato : 27-12-06 22:49

"Vega" <vega84@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvilken en af dem ligner meget Win XP Pro, som kan det samme, tænker på
> ekstra features som bedre netværks egenskaber osv.?

Hvilke netværksegenskaber er ikke gode nok i dag (i XP)?

Fra : Claus Albæk

Dato : 28-12-06 12:32

Hans wrote:

> Hvilke netværksegenskaber er ikke gode nok i dag (i XP)?

Vista skal have en ting, den er (ret så) væsentligt hurtigere til at
arbejde med mountede shares osv.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 28-12-06 15:47

"Claus Albæk" <claude@eugina.dk> wrote in message
> Hans wrote:
>
> Vista skal have en ting, den er (ret så) væsentligt hurtigere til at
> arbejde med mountede shares osv.

iflg hvad? syntes ikke den performer meget anderledes?

Fra : Claus Albæk

Dato : 28-12-06 16:36

Flemming Lynggaard wrote:

> "Claus Albæk" <claude@eugina.dk> wrote in message

> iflg hvad? syntes ikke den performer meget anderledes?

Tilgangen på mountede shares virker meget hurtigere her (prøv at tilgå
et share med mange filer/dirs) Jeg har også noget software som laver fil
index ved boot, det kører også mærkbart hurtigere...

Fra : Vega

Dato : 27-12-06 20:19

"Carl Drud" <carl.drud@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_vista#Editions_and_pricing

Kiggede lige lidt længere oppe, så vidt jeg kan se svare buiness til XP Pro?
Bruger pc'en meget til spil, surf og sådan.

Mvh. Vega.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-12-06 22:36

Vega skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Kiggede lige lidt længere oppe, så vidt jeg kan se svare
> buiness til XP Pro? Bruger pc'en meget til spil, surf og sådan.
> Mvh. Vega.

Hvad bruger du i Pro der ikke er i Home ?

Forskellen er primært muligheden for at logge på et domain og
nogle andre netværksting.

De ting du nævner har ikke specielt brug for Pro, men vil virke
ligeså godt i en Home.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Vega

Dato : 27-12-06 23:07

> [...]
> netværksting.
>
> De ting du nævner har ikke specielt brug for Pro, men vil virke ligeså

Ved det ikke, men vil bare ha' den version som kan det som Vista byder på,
med den nye brugerflade osv. :)

Mvh. Vega.

Ps. da jeg kørte den der test med hvilken der passer til min pc, sagde den
buisness.

Fra : rl

Dato : 27-12-06 23:46

> Ved det ikke, men vil bare ha' den version som kan det som Vista byder på,
> med den nye brugerflade osv. :)

Jeg vil sige home premium, hvis du skal bruge media center osv., ellers
måske business hvis du har brug for domain. Men hvis du vil helgardere skal
du have Ultimate. Den har alt fra alle andre versioner af Vista. Jeg har
overvejet at nøjes med home premium oem til ca. 900 kr., men for 500 kr.
mere får jeg ultimate, så skal jeg ikke gå på kompromis. Jeg har ikke helt
bestemt mig endnu, men nu kommer den jo også først om 1 mdr. på dansk.

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-12-06 10:07

> [...]
>
> Mvh. Vega.
>
> Ps. da jeg kørte den der test med hvilken der passer til min pc, sagde den
Hej
Vista Home Basic = Win XP <home
Vista Home Premium = Win XP MCE
Vista Ultimate = Win XP Pro + lidt extra
Jeg tager Ultimate, for den har det hele både MCE og det andet, det har
virksomheds versionerene ikke.
Ultimate har eks også fuld backop af Harddiske noget der virker som Norton
Ghost, og så er jeg fri for Ghosten som jeg bruger idag.
Mvh
Kurt

Fra : Vega

Dato : 28-12-06 11:06

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ultimate har eks også fuld backop af Harddiske noget der virker som Norton
> Ghost, og så er jeg fri for Ghosten som jeg bruger idag.

Hvad er MCE?

Mvh. Vega.

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-12-06 11:38

> Hvad er MCE?
>
> Mvh. Vega.
Hej
MCE = Windows Mediacenter.

Kurt

Fra : Vega

Dato : 28-12-06 11:50

> Hej
> MCE = Windows Mediacenter.

Hmm, ok umiddelbart har jeg ikke brug for MCE lige pt.
Men det har Home Premium da også ikke?
Buisness versionerne, hvad har de ud over Home Premium? Er det kun det med
Domain?

PS. lige et lille ekstra spørgsmål. Er det ikke klogest at vælge 64bit
versionen?
Den må da yde bedre, og det er vel også fremtiden?

Mit system er:
CPU: AMD64 X2 4800+
Ram: 2 GB HyberX Kingston
GFX: ATi X1900XT 512mb

Mvh. Vega.

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-12-06 12:29

> Hmm, ok umiddelbart har jeg ikke brug for MCE lige pt.
> Men det har Home Premium da også ikke?
Jow.
> Buisness versionerne, hvad har de ud over Home Premium? Er det kun det med
> Domain?
>snip<
Du kan lkæse om de forskellige versioner her
http://www.microsoft.com/danmark/windowsvista/getready/editions/default.mspx

> [...]
> versionen?
> Den må da yde bedre, og det er vel også fremtiden?

Jow. Win Vista 64 bit vil yde lidt bedre på din pc, men det kræver at du har
driver til din hardware der køre 64 bits,
men alm. programmer vil ikke yde bedre, kun hvis de er 64 bits " og det er
der ikke mange der er".
Men hvis jeg var dig vil jeg vælge 64 bits..

Mvh
Kurt

Fra : Vega

Dato : 28-12-06 12:38

> [...]
> der ikke mange der er".
> Men hvis jeg var dig vil jeg vælge 64 bits..

Ok, men de kommer vel de driver.
Takker for svar alle sammen, tror det bliver en Vista Home Premium.

Mvh. Vega.

Fra : Vega

Dato : 28-12-06 13:52

> [...]
> der ikke mange der er".
> Men hvis jeg var dig vil jeg vælge 64 bits..

Glemte lige, hvad er det OEM betyder, de er jo væsentligt billigere end ikke
OEM?

Mvh. Vega.

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-12-06 15:04

> Glemte lige, hvad er det OEM betyder, de er jo væsentligt billigere end
> ikke OEM?
>
> Mvh. Vega.
OEM betyder bare at MS ikke giver support på den, det skal det firma du
køber den ved gøre,
Og for at du ikke skal være tvivl om det er denne support kun hvis du ikke
kan finde ud af det altså Win Vista,
opdate osv er den samme.

Kurt

Fra : Vega

Dato : 28-12-06 15:47

> [...]
> køber den ved gøre,
> Og for at du ikke skal være tvivl om det er denne support kun hvis du ikke

Argg ok. Det er lige meget med support. :)
Især når det koster ca. 2000kr. mere.

Mvh. Vega.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 28-12-06 15:50

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> køber den ved gøre,
> Og for at du ikke skal være tvivl om det er denne support kun hvis du ikke

OG at du ikke kan købe den løst.. den sælges kun sammen med en ny pc -
tidligere også med mus og andet gak og gøjl.. tror næppe det bliver tilladt
med vista.. men det må tiden vise..

Fra : Hans

Dato : 28-12-06 16:03

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> OG at du ikke kan købe den løst.. den sælges kun sammen med en ny pc -
> tidligere også med mus og andet gak og gøjl.. tror næppe det bliver

Ha.

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-12-06 16:28

> OG at du ikke kan købe den løst.. den sælges kun sammen med en ny pc -
> tidligere også med mus og andet gak og gøjl.. tror næppe det bliver
> tilladt med vista.. men det må tiden vise..

Det vil sige at du skriver om noget som du egentligt ikke rigtigt ved noget
om ;)
"sorry kunne ikke lade være"

Min er bestilt ved SHG uden nogen form for hardware,
det er det samme som ved Win XP.
Kurt

Fra : Vega

Dato : 28-12-06 18:01

> [...]
> noget om ;)
> "sorry kunne ikke lade være"
>
> Min er bestilt ved SHG uden nogen form for hardware,

Hej Kurt.

Ja de sælger den da uden noget hardware.
Hvilken version har du så valgt?

Mvh. Vega.

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-12-06 18:31

> Hej Kurt.
>
> Ja de sælger den da uden noget hardware.
> Hvilken version har du så valgt?
>
> Mvh. Vega.
Hej Vega

Jeg har købt Ultimate 32 bit DK til 1449 kr¨
Mvh
Kurt

Fra : Vega

Dato : 28-12-06 18:49

> Hej Vega
>
> Jeg har købt Ultimate 32 bit DK til 1449 kr¨

Hvordan kan det være du har valgt 32 bit?
Har bestilt Home Premium 64bit.

Mvh. Vega.

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-12-06 23:54

> [...]
>
> "Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det være du har valgt 32 bit?

Hej Jeg har ikke 64 bits pc, så har jeg ikke noget at bruge 64 bits til ;)

Kurt

Fra : Vega

Dato : 28-12-06 19:31

> Hej Vega
>
> Jeg har købt Ultimate 32 bit DK til 1449 kr¨

Kom også lige til at tænke på om Vista understøtter Sata drev, så man ikke
skal bruge et diskette drev til at indlæse driver?

Mvh. Vega.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-12-06 22:17

"Vega" <vega84@gmail.com> skrev :

>Kom også lige til at tænke på om Vista understøtter Sata drev, så man ikke
>skal bruge et diskette drev til at indlæse driver?

Tjah, XP med Sp2 understøtter Sata, så mon ikke?

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Vega

Dato : 28-12-06 22:30

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Tjah, XP med Sp2 understøtter Sata, så mon ikke?

Er godt klar over at man kan bruge et sata drev, men slipper man få at have
et diskette drev, hvis man installere sit styre system der på?

Mvh. Vega.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-12-06 22:48

"Vega" <vega84@gmail.com> skrev :

>Er godt klar over at man kan bruge et sata drev, men slipper man få at have
>et diskette drev, hvis man installere sit styre system der på?

Ja, i XPmed Sp2 og det var sådan det skulle forståes.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Vega

Dato : 28-12-06 22:55

> Ja, i XPmed Sp2 og det var sådan det skulle forståes.

Ok, tak. Så gør Vista nok også. :) Det var også på tide.

Mvh. Vega.

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-12-06 23:58

"Vega" <vega84@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

Hej
Så skulle du prøve med en Sata 2 disk, så kommer du ikke langt med
Win XP Sp2 uden en diskette med driver.. Men Vista kan

Kurt

Fra : Vega

Dato : 29-12-06 00:15

> Hej
> Så skulle du prøve med en Sata 2 disk, så kommer du ikke langt med
> Win XP Sp2 uden en diskette med driver.. Men Vista kan

Nice.
Har tænkt mig at smide en WD Raptor 150GB SATA 1 disk i, hvor Vista skal
ligge på.
Det har holdt mig tilbage at installere OS på sata disk pga. at man skulle
have et diskettet drev.

Mvh. Vega.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-12-06 22:55

On Thu, 28 Dec 2006 22:30:25 +0100, "Vega" <vega84@gmail.com> wrote:

>Er godt klar over at man kan bruge et sata drev, men slipper man få at have
>et diskette drev, hvis man installere sit styre system der på?

Jeg har installeret XP SP2 og Vista fra CD til Samsung og Hitachi Sata
HD uden brug af diskettedrev/ekstra drivere.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : J. E.

Dato : 30-12-06 11:51

"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:91f8p2hndftuluq7tbbph6jmcq65aoaoh9@4ax.com...

> Jeg har installeret XP SP2 og Vista fra CD til Samsung og Hitachi Sata
> HD uden brug af diskettedrev/ekstra drivere.
> --

Nu er det jo ikke alle bundkort hvor det kræves over hovedet.
Jeg mener nForce systemer ikke kræver det og jeg mener da
også jeg brugte den til min A8V som har AMI Bios og SIS chipset selv om
jeg har SP2 integreret til mit SATA I drev.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-12-06 13:28

On Sat, 30 Dec 2006 11:51:16 +0100, "J. E."
<offentlig@post.cybersity.dk> wrote:

> [...]
>også jeg brugte den til min A8V som har AMI Bios og SIS chipset selv om
>jeg har SP2 integreret til mit SATA I drev.

Det er vel muligt at kravene er forskellige... mit HW:
ASUS P4C800-E, Chipset Intel 82875P, BIOS AMI, SATA I

Samsung HD er SATA II... men det hjælper jo ikke mget når den sidder
på et MB med SATA I kontroler.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 06-01-07 13:42

Jørgen Nielsen skrev:

> Det er vel muligt at kravene er forskellige... mit HW:
> ASUS P4C800-E, Chipset Intel 82875P, BIOS AMI, SATA I
>
> Samsung HD er SATA II... men det hjælper jo ikke mget når den sidder
> på et MB med SATA I kontroler.

Man bruger da ikke længere bios på rigtige computere, det er da kun en
begrænsning som ingen steder hører hjemme i år 2007.

Tommy

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-07 14:12

On Sat, 06 Jan 2007 13:42:16 +0100, Tommy Hjorth
<tommy.hjorth@gmail.com> wrote:

>Man bruger da ikke længere bios på rigtige computere, det er da kun en
>begrænsning som ingen steder hører hjemme i år 2007.

Jeg ved ikke med Vista, men Windows XP er nu fortsat stærkt afhængig
af BIOS. Det gælder i bl.a. håndteringen af ide-diske.

<mlr>

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-01-07 14:14

Hej Tommy Hjorth, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Man bruger da ikke længere bios på rigtige computere, det er da
> kun en begrænsning som ingen steder hører hjemme i år 2007.

Hvad mener du med det?

Tænker du på EFI (Extensible Firmware Interface) eller..? (Hvilket jo
også blot er noget udvidet BIOS og har fået et andet navn).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-12-06 17:22

Flemming Lynggaard skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> OG at du ikke kan købe den løst.. den sælges kun sammen med en
> ny pc - tidligere også med mus og andet gak og gøjl.. tror
> næppe det bliver tilladt med vista.. men det må tiden vise..

Både XP og Vista sælges i OEM versioner uden hardware - det har
de åbenbart droppet - eneste betingelse er at den kun installeres
på en PC i sin levetid - dvs at den bliver bundet til den første
PC, den bliver installeret på - når den PC dør - så dør licensen
også ifølge de betingelser, man bekræfter uder installationen..

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Carl Drud

Dato : 27-12-06 21:35

Vega wrote:

> Tak, men får ikke noget ud af det, uoverskuelig side. :(

Du kan også få det fra MS selv:

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/editions/default.mspx

Carl