Ny gaming computer...
Fra : Rasmus H. Jensen

Dato : 28-06-01 11:17

Hej allesammen

Jeg er på udkig efter en ny computer, som hovedsagligt skal bruges til at
spille på. Derfor har jeg kigget på følgende konfiguration:

Codegen ATX Miditower 300 Watt
Asus A7A266
Thunderbird 1333 Mhz
PQI 512 MB Ram PC133
IBM 40GB UltraDMA100 7200 rpm
Sony Diskettedrev
Asus AGP V7700 Geforce2 64MB DDR GTS med TV-out
Asus 50x CD-rom drev
AOC 17" Monitor 7GLR
Creative Soundblaser 128 pci
Logitech Pilot USB wheel mouse

Pris 11.319,00

Dertil skal jeg så have et tastatur og en icemat til musen.....

Lyder det rimeligt, eller er jeg helt galt på den?
Hvad med køling af processoren? Nogen anbefalinger?
Forslag til ændringer er imødekommende...

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh
Rasmus H. Jensen

Fra : Lasse Elbek

Dato : 28-06-01 11:39

"Rasmus H. Jensen" <JzR@ofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> Lyder det rimeligt, eller er jeg helt galt på den?
> Hvad med køling af processoren? Nogen anbefalinger?
> Forslag til ændringer er imødekommende...

jeg ville nok vælge noget andet ram, fx 2x 256 mb Apace ram: pqi kan kun
kære cas3, hvorimod apace kan køre cas2.
Det er heller ikke nødvendig med 64 mb ram på grafikkort, med den skærm du
vælger. køb hellere et med 32 mb ram eller en bedre skærm (LG 795FT+)
Den skærm ville jeg nok holde mig fra, lad være med at spare der. Den skærm
jeg nævnte ovenover koster 3000.
køb også hellere et bedre lydkort - et SB live5.1, eller et Terratec DMX.
køb evt et lidt billigere bundkort nu hvor du alligevel ikke vil bruge DDR
ram .fx: Soltek SL-75KAV eller et Asus A7V133-C / Abit KT7A
og iøvrigt er Logitech's trådløse optiske mus ret fed, den er værd at
overveje :)

mvh
Lasse Elbek

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-06-01 13:03

"Lasse Elbek" <lasse.elbek@get2net.dk> skrev i

> køb også hellere et bedre lydkort - et SB live5.1

*LOL* Creatives lydkort er noget skrammel, der ikke giver andet end
problemer på ufatteligt mange forskellige bundkort.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-06-01 13:29

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in

> *LOL* Creatives lydkort er noget skrammel, der ikke giver andet end
> problemer på ufatteligt mange forskellige bundkort.

Respekt... seriøst indlæg :-> At kalde Sb lydkort for 'skrammel', får
sikkert de fleste til at tænke det samme om resten af dit indlæg. At
der findes lydkort med bedre kvaliteter på mange fronter skal være
hævet over enhver tvivl. Men hvorfor nævner du dem ikke?

SB lydkort har ikke problemer med bundkort. De har problemer med at
dele IRQ med andre PCI enheder, men det er de ikke alene om. Når mit
SB lydkort ikke vil dele IRQ med min RAID controller, er det så
lydkortet eller controllerens skyld? Ingen af delene, såmænd. De er
begge underlagt manglen på IRQ'er.

Lidt mere seriøsitet ville skabe meget større respekt omkring din
person og dine indlæg.

Til spørgerens formål er et SB lydkort et ganske udemærket valg.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-06-01 13:47

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev i

> [...]
> indlæg. At der findes lydkort med bedre kvaliteter på mange fronter
> skal være hævet over enhver tvivl. Men hvorfor nævner du dem ikke?

Santa Cruz Turtle Beach er et eksempel.
http://www.viahardware.com/scfaq.shtm

> SB lydkort har ikke problemer med bundkort.

Chipset er nok et bedre ordvalg. Utroligt mange har problemer med knas
i lyden på visse chipsets fra både Intel og Via, hvilket er ekstremt
irriterende og ikk altid til at løse.

> De har problemer med at
> dele IRQ med andre PCI enheder,

Ikke udelukkende men dette er et stort problem da mange nyere maskiner
gør brug af ACPI, hvor deling af IRQ netop er meningen og dette skal
fungere gnidningsfrit.

> [...]
> begge underlagt manglen på IRQ'er.
>
> Lidt mere seriøsitet ville skabe meget større respekt omkring din

Hmmm.

> Til spørgerens formål er et SB lydkort et ganske udemærket valg.

Jeg vil fraråde et køb af SB lydkort, da man risikerer store problemer.
Ydermere er driverne ikke reelt blevet opdateret i et par år så det er
spændende at se om Windows XP overhovedet vil blive understøttet
specielt når man tænker på Creatives understøttelse af Windows 2000.

Fra : Lasse Elbek

Dato : 28-06-01 14:42

> [...]
> spændende at se om Windows XP overhovedet vil blive understøttet
> specielt når man tænker på Creatives understøttelse af Windows 2000.

Jeg har faktisk ikke andet end gode erfaringer med soundblaster, ikke at jeg
siger de er de bedste -også derfor jeg skrev terratec.
jeg har haft sb32awe, sb64, sv128 og sb live value -alle har kørt
upålageligt på et Asus P2B og Asus CUCL2-C
og fornyligt legede jeg med et Asus A7V133 + SB live 5.1 - kanon lyd ;)

de har iøvrigt alle virket fint med winXP beta2 - alle drivere er allerede
indbygget.

mvh
Lasse Elbek

Fra : Madsen

Dato : 28-06-01 14:48

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev:

> [...]
> spændende at se om Windows XP overhovedet vil blive understøttet
> specielt når man tænker på Creatives understøttelse af Windows 2000.

Kunne ikke være mere enig. Efter min mening er specielt Win2k-
driveren noget elendig gang skrammel som seriøst mangler en
opdatering. Hvis man ikke kan lave en WDM-driver til Win2k og
samtidig har et kort der kan køre IRQ-sharing tilfredsstillende,
så har man et problem. Kører du uden ACPI installeret på Win2k,
så fungerer Hibernate/Dvale ikke. Ihvert tilfælde ikke på mit gamle
non-ACPI bundkort hvor der var rigelig med IRQ'er fri og ingen
konflikter. Jeg spurgte Creative Support om hjælp og svaret tilbage
var: "Vores drivere understøtter ikke dvale i Win2k"

Se det er kundeservice.
[Ironi off.]

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 01-07-01 17:37

Undskyld at jeg blander mig, men jeg har samlet lige omkring 50 pc'er nu, de
sneste 20 af dem med diverse afskygninger af SB Live, både value, 5.1,
platinum og player 1024, og INGE af dem har haft nogle problemer. Disse
pc'er er vidt forskellige, de omfatter alt lige fra Pentium II til Pentium
III & 4 samt AMD K6-2, Duron og Athlon, og altså også mange forskellige
bundkort med diverse chipset.

Men hvem ved... Måske har jeg bare været heldig.

Jonny.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-07-01 18:53

"Jonny Jensen" <jonny_jensen@mail.dk> skrev i

> Undskyld at jeg blander mig,

Du skal skam endelig blande dig

> [...]
> lige fra Pentium II til Pentium III & 4 samt AMD K6-2, Duron og
> Athlon, og altså også mange forskellige bundkort med diverse

Også uden problemer på Windows 2000?

> Men hvem ved... Måske har jeg bare været heldig.

Ja eller omvendt er det måske Madsen og mig, der har været uheldige.
Jeg har dog hørt/læst om en del andre, der har problemer tilsvarende
Madsens og mine med Live! kortene derfor min advarsel mod Live!
kortene.

Fra : Ib Uhrskov

Dato : 01-07-01 22:32

Hej Morten

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har dog hørt/læst om en del andre, der har problemer tilsvarende
> Madsens og mine med Live! kortene derfor min advarsel mod Live!

Jeg har også temmelig mange problemer med mit livekort. Det lader til at
driveren til w2k ikke er kompatibel med dual cpu (smp). Hvis jeg afspiller
video (divx, mpeg, dvd mf.) er der ikke ordentlig sync mellem billed og lyd.
Nogle gange skal system lige synce, og så hakker lyden eller også forsvinder
den et kort øjeblik, med filem afspilles med dobbelt hastighed.

Disse problemer opstår kun under w2k. Linux har ikke den slags problemer.

/ibber

Fra : Mit Navn Det Står Me~

Dato : 28-06-01 15:21

Lasse Elbek <lasse.elbek@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9hf1c9$1546$1@news.cybercity.dk...

> "Rasmus H. Jensen" <JzR@ofir.dk> wrote in message

> jeg ville nok vælge noget andet ram, fx 2x 256 mb Apace ram: pqi kan kun
> kære cas3, hvorimod apace kan køre cas2.

NÅ! jeg kører ellers Cas2 Bank4 med mine 2*128 mb Pc133 PQI på et Soltek
SL75-KAV uden problemer..........

Fra : Lasse Elbek

Dato : 29-06-01 08:01

> NÅ! jeg kører ellers Cas2 Bank4 med mine 2*128 mb Pc133 PQI på et Soltek
> SL75-KAV uden problemer..........

Prøv at kigge lidt rundt i newsgruppen...
der er mange der har købt 512 mb pqi ram og de kan ikke køre cas2 og der er
også en del med fejl.
Men jeg kan jo ikke sige at det samme forholder sig til 128 mb modulerne
(har selv 128 mb pqi (techtrade) -har ikke prøvet mere end 118 mhz ved cas2)

Fra : Anders Riis

Dato : 29-06-01 09:30

"Mit Navn Det Står Med ....." <tommyoghelle@wanadoo.dk> wrote in message
news:k1H_6.283$ey2.275022905@news.mobilixnet.dk> > jeg ville nok vælge noget
andet ram, fx 2x 256 mb Apace ram: pqi kan kun

> NÅ! jeg kører ellers Cas2 Bank4 med mine 2*128 mb Pc133 PQI på et Soltek
> SL75-KAV uden problemer..........

Det er underligt du ikke har fattet at der er forskeld på en 128MB-blok og
en 512MB

(Det er som at sige en Mercedes 220 CDI kører godt fordi Mercedes 500SL gør
det.)

De kan OVERHOVEDET IKKE sammenlignes, det er derfor du ikke får kommentarer
på din post, fordi den viser din STORE uvidenhed.

Hilsen Anders.

Fra : Mit Navn Det Står Me~

Dato : 29-06-01 14:33

Anders Riis <Riis-moebel@foni.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9hhdil$8mv$1@olaf.komtel.net...

> [...]
kommentarer
> på din post, fordi den viser din STORE uvidenhed.

Jamen så mange tak for din oplysning!!!
Vi kan jo ikke alle være så klog som dig.......

Fra : raven

Dato : 28-06-01 13:43

On Thu, 28 Jun 2001 12:16:43 +0200, "Rasmus H. Jensen" <JzR@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg er på udkig efter en ny computer, som hovedsagligt skal bruges til at
>spille på. Derfor har jeg kigget på følgende konfiguration:

A7A266 er ikke til sdram, men ddrram
Desuden er det med ali magic chipset, som microsoft efter sigende ikke
gider tage alvorligt med windows xp.

>IBM 40GB UltraDMA100 7200 rpm
>Sony Diskettedrev
>Asus AGP V7700 Geforce2 64MB DDR GTS med TV-out
> [...]

Hvis du istedetfor køber GigaByte GA7DXR eller 7DX, så er der udmærket
creative lydkort onboard.
http://www.shg.dk/shg.htm

test af gigabyten:
http://www.overclockers.com.au/techstuff/r_amd760/

Det bundkort slår alle rekorder, især med kvalivare ram som crucial,
corsair eller mushkin.
Man kan købe crucial ddr ram billigt med visa kort fra UK
http://www.ocworkbench.com

> [...]
>
>Lyder det rimeligt, eller er jeg helt galt på den?
>Hvad med køling af processoren? Nogen anbefalinger?
>Forslag til ændringer er imødekommende...

med codegen kabinet er der mulighed for 80 mm blæser på bagsiden af
kabinet.

Dette hjælper helt gevaldigt. F.eks. har DataTel een enlight blæser
til 199,- (den er meget tyst). Så kan du nøjes med en coolermaster cpu
køler til 1.5 GHz. Den er også meget tyst.

hilsen

John

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 28-06-01 13:56