Athlon 4??
Fra : Nicolai Pedersen

Dato : 28-06-01 10:14

hej NG

vi skulle vel ikke have hørt noget endnu om hvornår AMD's Athlon 4
kommer på marked?? Vil gerne have min gamle Slot A Athlon skiftet!

Er den pengene værd at vente på? Eller er Tbird ligeså god stadigt??

Den kommer vel til at køre på Socket A ligesom Tbird og Duron??
--------------------------------

Greetings from Nico_P

Fra : raven

Dato : 28-06-01 11:20

On Thu, 28 Jun 2001 11:13:34 +0200, Nicolai Pedersen
<Nico[NO_SPAM]@besked.com> wrote:

> [...]
>
>Er den pengene værd at vente på? Eller er Tbird ligeså god stadigt??
>
>Den kommer vel til at køre på Socket A ligesom Tbird og Duron??

Nja, jo

den er lidt bedre, men ikke ret meget (se nedenstående link). Her
skuffer den faktisk. Men vi har fået dual cpu'er. Mere sker der ikke
før AMD starter med 0.13 micron teknologi om 3/4 år.

Det den vinder på er:

16-17 % lavere strømforbrug (lovet er 25 %, men se i den link)
- ny core med udvidet 3dnow og også som noget nyt microsoft SSE
support

Så vidt jeg ved bruger DDR ram meget mere strøm end sdram, og man har
kunnet læse at flere med bundkort til DDR ram har måttet anskaffe en
430 watt strømforsyning.

Med Palamino er der måske en chance for at klare sig med en 300 watt.
Alt andet lige skulle det vel give mindre støj og mindre elregning.
Den vil nok ligge på 70-75 Watt ved 1.5 GHz. Det er da stadig en sjat
at luftkøle.

http://www.overclockers.com/articles432/

Der skal sandsynligvis en bios-opdatering på eksisterende bundkort for
at boote med en palamino. Men Abit KT7A skulle allerede kunne, hævder
Abit.
Man må nok sige at bundkort med kt133 ikke er velegnede. Men det kan
være chipset kt133a, amd760, kt266, ali magic eller nyere.

hilsen

John

Fra : Rune

Dato : 28-06-01 22:34

"raven" <john.knuhtsen@mailzone.com> skrev i en meddelelse

> Nja, jo
>

> Så vidt jeg ved bruger DDR ram meget mere strøm end sdram, og man har
> kunnet læse at flere med bundkort til DDR ram har måttet anskaffe en
> 430 watt strømforsyning.

Det er en fed løgn. DDR bruger væsentligt mindre strøm end Sdr. SD Ram
arbejder ved 3,3 V mens DDR er 2,5V. Det med de 430 W strømforsyninger
hænger sammen med de nyligt annoncerede smp systemer fra AMD. 2 cpuer bruger
jo som du ved mere strøm end en.

Fra : Søren Kramer

Dato : 29-06-01 15:14

> vi skulle vel ikke have hørt noget endnu om hvornår AMD's Athlon 4
> kommer på marked?? Vil gerne have min gamle Slot A Athlon skiftet!
En gammel Athlon er sgu stadig en kraftig cpu. Hvad skal du bruge
computerkraften til ?
Vent på Athlon 4 hvis det ikke er meget nødvendig. Den er jo 2-20% hurtigere
og bruger mindre strøm.
MVH
Søren