Inst. i nye lokaler
Fra : MJ

Dato : 06-02-07 10:20

Mit arbejde flytter og jeg skal i den forbindelse lave et nyt netværk i de
nye lokaler.

Jeg havde tænkt mig at lave lave gigabit-net med cat6 stp kabler og lexcom
250 konnektore

Med nu er jeg kommet i tvivl om en ting.

min tanke var at lave flg.

hvis vi fra arbejdsstationen går bagud mod krydfeltet

arbejdstation > cat6 stp Patch kabel > lexcom 250 konnektor > cat6 stp
instalations kabel > lexcom 250 konnektor(som er mont i patch panel på
væggen) > cat6 stp Patch kabel mont med lexcom 250 konnektor i den ene ende
som monteres i patch panel skinne i 19" skab > Cat6 stp Patch kabel >
switch (som sidder i samme skab)

Nu er jeg kommet til at tænke på om det er farligt at "konnekte" (stik i
konnektor) kablet så mange gange
undervejs ?

mvh
morten

Fra : Nicolai L

Dato : 06-02-07 20:26

"MJ" <spamthis@kkopi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> væggen) > cat6 stp Patch kabel mont med lexcom 250 konnektor i den ene
> ende som monteres i patch panel skinne i 19" skab > Cat6 stp Patch kabel

Hvorfor vil du sætte et patchpanel på væggen? Normalt laver vi det, da jeg
arbejdede som elektriker, på følgende måde:

arbejdstation > cat6 stp Patch kabel > lexcom 250 konnektor > cat6 stp
instalations kabel > lexcom 250 i patch panel skinne i 19" skab > Cat6 stp
Patch kabel >
switch (som sidder i samme skab)

> Nu er jeg kommet til at tænke på om det er farligt at "konnekte" (stik i
> konnektor) kablet så mange gange
> undervejs ?

Jeg forstår ikke den ekstra samling på væggen. Specielt taget prisen for en
lexcom 250 connector i betragtning.

> mvh
> morten

Nicolai

Fra : MJ

Dato : 07-02-07 12:07

"Nicolai L" <news2004@mailme> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår ikke den ekstra samling på væggen. Specielt taget prisen for
> en lexcom 250 connector i betragtning.
>

> Nicolai

Det var
#1 for at få en fast inst. uden bevægelige dele! rackskabet vil sikkert
blive flyttet i forbindelse med inst./udskiftning af hardware
#2 fordi nogle stik skal patches til andet udstyr tlf/alamer/div.
overvågnings udstyr/ samt et fysisk adskilt net altsammen noget som befinder
sig i andre skabe.

Jeg er godt klar over det øger omkostningerne(og mine interesse timer) til
inst. væsenligt men er det det et problem i forhold til signal
kvaliteten, der gerne skulle klare gigabit ?

Mvh
Morten

Fra : Nicolai L

Dato : 08-02-07 16:20

> Det var
> #1 for at få en fast inst. uden bevægelige dele! rackskabet vil sikkert
> blive flyttet i forbindelse med inst./udskiftning af hardware
> #2 fordi nogle stik skal patches til andet udstyr tlf/alamer/div.
> overvågnings udstyr/ samt et fysisk adskilt net altsammen noget som
> befinder sig i andre skabe.

Hvis du trækker kablerne rigtigt, vil det også være muligt at rykke rundt på
skabe/hardware.

> Jeg er godt klar over det øger omkostningerne(og mine interesse timer) til
> inst. væsenligt men er det det et problem i forhold til signal
> kvaliteten, der gerne skulle klare gigabit ?

Kravene er jo noget højere, men jeg har godt nok aldrig forsøgt at have
dette ekstra led af forbindelse/patchkabel. Derfor ahr jeg heller aldrig
testet om inst. overholder kravene.

Men alt andet lige, ville det være mere optimalt at lave det på den
"originale" måde. Der er jo nok ikke andet for end at teste det. Det længste
træk og så det antal samlinger/patchkabler du ønsker og så måle på det.
Lexcom 250 kan heldigvis genbruges nemt.

> Mvh
> Morten

Nicolai

Fra : Arne Keller

Dato : 11-02-07 16:17

MJ skrev:
> [...]
> switch (som sidder i samme skab)
>
> Nu er jeg kommet til at tænke på om det er farligt at "konnekte" (stik i

Ifølge kabling standarderne som alle produkter bør overholde skal en
fuld bestykket channel kunne bestå af 90 meter installationskabel, 4
connections han/hun og 10 meter patchkabel.

Hvis du har mere end 2 connections i din channel skal den fast
installerede kabellængde altid være mere end 15 meter.

Det betyder at renet teknisk burdet det fungere uden problemer.
Dit "byggeri" er dog ret unormalt, det er vigtigt at tænke på at andre
også skal kunne vedligeholde installationen hvis du en dag ikke findes
længere.

Hvis du i stedet henvendte dig til en professionel kabling installatør
kunne han sikkert hjælpe med en mere "normal" løsning, det vil muligvis
være en fordel.

Derudover undre det mig ret meget at du skriver STP produkter, hvorfor
vil du anvende det ? det giver dig en del flere udfordringer, da du nu
også skal lave potentialudligning mellem alle dine paneler og bygningens
potentialudligning samt sikre at alle sikkerhedsforskrifter omkring
kobling til bygningens elektriske system er overholdt.
Hvilke fordele er det du håber på at få ?

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : MJ

Dato : 12-02-07 13:35

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> kobling til bygningens elektriske system er overholdt.
> Hvilke fordele er det du håber på at få ?

STP har jeg valgt fordi kabel trækket flere stedet vil komme til at ligge
langs med nogle 32/16 amp. kabler over en længere afstand, op til 50 m, og
for at minimere støjen ville jeg bruge stp, er det da helt galt ?

mht. potentialudligning regner jeg med at det godt nok hvis bare at ALT hvad
der blivet sluttet til samme fysiske net, holdes i en gruppe for sig selv,
med sin egen jord.

Mvh
morten

Fra : Arne Keller

Dato : 16-02-07 22:26

MJ skrev:
> [...]
> langs med nogle 32/16 amp. kabler over en længere afstand, op til 50 m, og
> for at minimere støjen ville jeg bruge stp, er det da helt galt ?

Skærmen på et datakable har _ingen_ virkning ved 50Hz

Sørg for at have ca 100 mm respektafstand uanset om det er UTP eller STP

Fra : Benny Nissen

Dato : 19-02-07 22:40

MJ wrote:

> mht. potentialudligning regner jeg med at det godt nok hvis bare at ALT hvad
> der blivet sluttet til samme fysiske net, holdes i en gruppe for sig selv,
> med sin egen jord.

I teorien ja, men efter SB nej ...

--
Benny