Synology - udskiftning - vildrede.
Fra : Henrik S

Dato : 01-02-07 16:04

Kære gruppe.

Et råd, da jeg er i vildrede.

Jeg skriver til jer fordi jeg står foran en udskiftning.

Problemet er at jeg har en Synology Disk Station 101, med PATA harddisk som
nu er godt og vel 6 år gammel. Idet alderen tynger harddisken, frygter jeg
for nedbrud og vil jeg udskifte den. Det er så her tvivlen kommer ind, da
der er kommet nye Synology Diskstation på markedet med GB forbindelse.

Det nemmeste vil være at skifte hardisken til en anden PATA, men da
diskstationen har lige så mange år på bagen og dermed udviklingen med,
overvejer jeg om jeg skal invistere i ny Synology som kan kører 1 Gb mod nu
den gamle 100 MB. Det er sådan set en beslutning jeg skal tage sammen med
udskiftning af harddisken, da efterfølgende Synology Diskstation køre SATA.

Som baggrund, kan jeg nævne at har lidt overførelse af filer, men det er
dokumenter, billeder osv. Alstå filer i mindre størrelser op til eks. 50-100
mb i bider og ikke store tunge filer i form af Gb. I husstanden er vi 4
arbejdsstationer som er koblet op, men det er kun mig som overfører den
størrelse filer som jeg har nævnt. Andre maskiner har kun tilgang i form af
åbne deres dokumenter og stort set ikke andet, dog kan skal der tage lidt
forbehold for fremtiden, mest af hensyn til to af arbejdstationerne som
benyttes af børn.

Hvad vil gruppen foreslå: Vil jeg opnå en fordel ved at skifte til Synology
106j med SATA eller skal jeg blot beholde den nuværende 101, som ikke fejler
noget, og blot skifte PATA disken ?

Med håb om et svar fra jer.

Hilsen

Henrik S

Fra : Gert Krabsen

Dato : 01-02-07 16:37

Henrik S wrote:
> [...]
> 106j med SATA eller skal jeg blot beholde den nuværende 101, som ikke fejler

Jeg ville med sindsro beholde den nuværende og så blot udskifte
harddisken, hvis den ellers trænger.

Eneste ulempe ved de ældre versioner er efter min vurdering, at de ikke
alle har en firmware, der suporterer 'autoboot' - altså at de selv
starter efter strømafbrydelse. Jeg skal huske at starte den ene, mens
den anden selv finder ud af det

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-02-07 16:07

"Henrik S" <mailadresse@se-i-indholdsteksten.dk> wrote in message

> Hvad vil gruppen foreslå: Vil jeg opnå en fordel ved at skifte til
> Synology 106j med SATA eller skal jeg blot beholde den nuværende 101, som
> ikke fejler noget, og blot skifte PATA disken ?

Ja, hvis den nuværende virker synes jeg ikke det kan betale sig at skifte
den ud.. for jeg har 106e og er ærligttalt ikke særlig inponeret af dens GB
ydelse... Upload 55mbit download 150mbit.. Så det er jo ikke meget over
100Mbit

Fra : Henrik S

Dato : 02-02-07 14:50

Hej Alle.

Tak for jeres svar og tid, hvilket jeg er meget glad for. Det vel jeg tage
med i min overvejelse.

Hilsen.

Henrik