Lille lokalnet under win2k
Fra : Johnny

Dato : 29-01-07 19:08

Jeg har fire pc'er kørende i et lokalnet. Alle med win 98SE. Den ene pc har
2 netkort, det ene bruges via en switch til lokalnettet og det andet til
internet. På denne pc har jeg et proxy program (free proxy) kørende og
hermed har alle pc'erne adgang til internettet.
Det virker bare helt fint.
Win98 er ved at være "yt", så jeg har på min PC med de 2 netkort installeret
win2k på en ekstra hardisk., som jeg kan vælge at boote fra under opstart.
Jeg har fuld adgang til internettet på det ene netkort, men jeg kan ikke få
kontakt med det andet og dermed lokalnettet. I en command promt kan jeg
pinge alle mine pc'er og også min netværksprinter, og jeg modtager svar fra
dem alle. Jeg kan heller ikke se min win2k pc fra de andre computere men kan
pinge den.
Det virker ligesom når workgroup navnet er forkert, men jeg har dobbelt
tjekket det flere gange. Jeg har gennemgået alle de settings jeg kan komme i
tanke om, men kan intet forkert finde. Selv når jeg logger på som
administrator kan jeg ikke få hul til netværket. Så snart jeg skifter
tilbage til win98 virker alt igen.
Håber at der er en venlig sjæl derude et sted som kan guide mig igennem
opsætningen, så jeg kan få min win2K til at virke på LAN.
PS jeg har endnu ikke installere proxy programmet under win2k., men alle
netkort i pc'erne står til automatisk at få tildelt en IP adresse og bruge
DHCP.
Venlig hilsen
Johnny Bang Petersen
E-mail: johnnybp@stofanet.dk

Fra : Taba

Dato : 31-01-07 00:16

> PS jeg har endnu ikke installere proxy programmet under win2k., men alle
> netkort i pc'erne står til automatisk at få tildelt en IP adresse og bruge
> DHCP.

Hvad er det der agerer DHCP server på dit netværk? Er det din
internetudbyder?

Ved godt du ikke spørger om det her, men umiddelbart lyder det til at en
router er lige det du står og mangler i stedet for en decideret gateway
computer

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 31-01-07 10:13

Johnny udtrykte præcist:
> [...]
> netkort i pc'erne står til automatisk at få tildelt en IP adresse og bruge

Lyder som et DNS problem, hvordan navneopløser du på lokalnettet?
...::JMJ::..

Fra : Johnny

Dato : 01-02-07 21:18

Hej Jan
Tjah dit spørgsmål viser allerede at du ved mere om det her end jeg gør, for
jeg kan ikke svare dig, jeg ved det ikke.
Jeg har kontrolleret ,at min netværks opsætning består af en "client" et
netkort og en TCP/IP adaptor og at opsætningen af disse tre er ens i win 98
og win2k, og så forventer jeg bare at det spiller, men det gør det desværre
ikke.
Jeg ved godt at en ekstern router, hvortil alle pc'er er tilkoblet nok kan
gøre det samme. men det irriterer mig, at jeg ikke kan få samme
konfiguration til at køre i begge OS. Hvis du kan hjælpe mig videre er jeg
evigt taknemmelig.
MVH
Johnny