Linksys ftp på DHCP-router
Fra : Michael Tinding

Dato : 29-01-07 10:28

Hej gruppe
Der er skrevet utroligt mange indlæg om port-forwarding etc. her i gruppen.
Der er dog ingen af indlægende der rammer mit problem perfekt.

Jeg har en Linksys BEFSX41- router. Routeren står til at tildele 20 IP
adresser fra xxx.xxx.xxx.100 - xxx.xxx.xxx.120 (DHCP) I den gamle firmware
kunne jeg give en af clienterne en fast ip-adresse f.eks xxx.xxx.xxx.119 så
var den nemmere at "mappe" på de andre clienter. Nu er der så opstået et
behov for at tilgå en FTP-server på min NAS fra WAN-side. Det er derfor i
højere grad aktuelt med en fast IP-adresse for denne enhed. Efter at have
bøvlet noget tid og efter at have læst diverse forums om emnet, kontaktede
jeg Linksys hotline som rådede mig til at opdatere routerens firmware. Efter
at have opsatereret firmwaren kunne jeg få adgang til NAS'en fra både Lan og
Wan siden. Desværre kan NAS'en nu ikke selv få adgang til nettet
(downloadmanager og netradio). Jeg prøvede derfor at sætte min PC til fast
IP-adresse også, men det er det samme problem. Simpel trafik web og mail,
bliver blokeret inside-out. Det eneste jeg har gjort i min router er at
forwarde til den Faste IP-adresse jeg har givet min NAS. I første omgang har
jeg forwardet alle porte tcp/udp, men det hjælper som sagt ikke. Vælger jeg
dynamisk tildelt ip-adresse på NAS'en så virker alt perfekt.

Håber nogen kan hjælpe
mvh Michael

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 29-01-07 11:12

Michael Tinding wrote:
> ... Jeg prøvede derfor at sætte min PC til fast
> IP-adresse også, men det er det samme problem.

Husk på, at DHCP tildeler dig ikke kun en IP adresse.

Den fortæller også hvad DNS serverne hedder og hvad
din default gateway er.

Hvis du sætter udstyr til fast IP skal disse oplysninger
så indtastes manuelt.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Michael Tinding

Dato : 29-01-07 12:23

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse
> Michael Tinding wrote:
>
> Husk på, at DHCP tildeler dig ikke kun en IP adresse.
>
> Den fortæller også hvad DNS serverne hedder og hvad
> din default gateway er.
>
> Hvis du sætter udstyr til fast IP skal disse oplysninger
> så indtastes manuelt.
>
> Mogens
>
> --
> Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
> Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
> Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
> Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk

Hej Mogens

Tak for dit svar
Jeg havde nu tastet dns og gateway ind i konfigurationen, jeg glemte blot at
skrive det
Iøvrigt er det vel ikke givet, at der findes nogen DNS for min IP-adresse.
DNS er vel blot et navn for min wan ip-adresse og os med dynamiske
ip-adresser har vel ikke noget DNS. Jeg har godtnok bemærket at routeren får
tildelt DNS fra TDC (dem jeg tastede ind),men er de ikke kun aktuelle for
WAN siden? Eller er der noget jeg har misforstået?

Fra : Michael Tinding

Dato : 29-01-07 12:58

Hej Mogens

Jeg har netop ringet til Linksys og de bekræfter det du skriver. Så må jeg
hjem og prøve.

Tak for hjælpen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-01-07 14:38

On Mon, 29 Jan 2007 12:22:46 +0100, "Michael Tinding"
<whocares@fiske.net> wrote:

> [...]
>tildelt DNS fra TDC (dem jeg tastede ind),men er de ikke kun aktuelle for
>WAN siden? Eller er der noget jeg har misforstået?

Det har du misforstået...

Uden korrekt DNS-server opsætning er der ikke ret meget internet - Det
bliver i hvert fald kun på ip-adresse, og ikke på navne.

Standard gateway skal opsættes til din routers LAN ip-adresse.

Vedr. DNS-server kan du enten vælge at bruge udbyderens DNS-servere,
eller routerens LAN-adresse. I sidstnævnte tilfælde sender routeren
bare alle DNS-forespørgsler videre ti udbyderens DNS-servere.

<mlr>l

Fra : Michael Tinding

Dato : 30-01-07 10:01

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller routerens LAN-adresse. I sidstnævnte tilfælde sender routeren
> bare alle DNS-forespørgsler videre ti udbyderens DNS-servere.

Hej Michael

Jeg antager at udbyderens DNS, skifter hver gang udbyderen skifter min
IP-adresse. Derfor syntes jeg det sidste du skrev det lyder interesant. Skal
jeg blot skrive routerens ip-adresse (typisk 192.168.1.1) i DNS-felterne på
klienten?

mvh Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-07 10:43

On Tue, 30 Jan 2007 10:01:07 +0100, "Michael Tinding"
<whocares@fiske.net> wrote:

> [...]
>jeg blot skrive routerens ip-adresse (typisk 192.168.1.1) i DNS-felterne på

De fleste billige bredbåndsroutere indeholder en simpel DNS-server som
vel stort set ikke gør andet end at sende DNS-forespørgsler videre til
udbyderens DNS-servere...

Jeg bruger konsekvent routeren som DNS-server på mine maskiner med
faste ip-adresser.

Ikke fordi udbyderne flytter rundt på deres DNS-servere i større stil.
Men jeg har selv skiftet udbyder (og dermed principielt også
DNS-servere) nogle gange. Og så er det besværlig hvis man skal rundt
og ændre opsætningen på flere maskiner...

<mlr>

Fra : Michael Tinding

Dato : 30-01-07 12:21

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> DNS-servere) nogle gange. Og så er det besværlig hvis man skal rundt
> og ændre opsætningen på flere maskiner...

Nemlig.
Jeg har lige prøvet på computeren på min arbejdsplads. Det fungerer fint.
Tak for fidusen og forklaringerne.

Mvh Michael