Spørgsmål ang. switch og ekstern harddiskb~
Fra : Kenneth Rohde Chris~

Dato : 28-01-07 16:49

Hejsa,

Min far har købt sig en såkaldt ZOLID harddiskboks med indbygget FTP-
server, således at det burde være muligt at få adgang til harddisken
via internettet.

Problemet er at han ikke kender IP-adressen på boksen. Harddiskboksen
er tilsluttet en switch og jeg - som ikke så netværkskyndig - vil så
mene at den automatisk får tildelt en IP-adresse (fra TDC internet)
ligesom computeren får det. Boksen (ved direkte computertilslutning)
er i al fald sat op til at benytte DHCP.

Er det muligt at finde ud af IP-adressen på boksen, eller hvad skal
man ellers gøre`?

På forhånd tak for hjælpen,
Kenneth Christiansen

Fra : Klaus

Dato : 28-01-07 21:52

Fungerer switchen med flere computere på netværket ?
Hvis ja, så burde hddisken også få sin egen ip.

Hvis det er adsl er der normalt kun en ip. Den skal tildeles en routeren.

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-01-07 23:44

Kenneth Rohde Christiansen skrev den 28-01-2007 16:48:
> [...]
> er i al fald sat op til at benytte DHCP.
>
> Er det muligt at finde ud af IP-adressen på boksen, eller hvad skal

Er du sikker på, det bare er en switch ?

Eftersom TDC normalt tildeler 2 ikke-faste ip-adresser, kan det godt
lade sig gøre med en opsætning:

adsl-model -> switch -> 2 pc'ere direkte opå internettet.

I de fleste sådanne opsætninger er der en router med indbygget switch
efter adsl-modemmet. Hvis han ikke har en router, vil jeg under alle
omstændigheder anbefale sådan en.

Men uanset ovenstående er der tit en cd-med i pakken, og den indeholdet
software, som kan finde boksen uden at kende ip-adressen.

--
Morten Christensen