Portforwarding step-by-step
Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 18:18

Jeg har førsøgt at åbne et par porte for at kunne benytte eMule. Jævnfør
tråden "Portforwarding - åbne port, hvordan?" har jeg åbenbart ikke
forstået en pind af det hele og nu har jeg lavet en nøjagtig beskrivelse
med screenshots, der beskriver præcist hvad jeg har gjort.

Er der nogen der vil løbe det hurtigt igennem og påpege hvor fejlen ligger?
http://www.towle.dk/emule/setup.html
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-01-07 18:42

On Sat, 27 Jan 2007 18:17:31 +0100, Kurt Hansen
<"kurt-snabel-towle-de-kå"> wrote:

> [...]
>med screenshots, der beskriver præcist hvad jeg har gjort.
>
>Er der nogen der vil løbe det hurtigt igennem og påpege hvor fejlen ligger?

Kender intet til Emule, men her er alligevel et par kommentarer:

Din faste IP-adresse på LAN-siden er ok - Selv om teoretisk bør flytte
den uden for det område som routerens DHCP-server uddeler. Det er ok
at bruge routeren (192.168.1.1) som DNS-server...

Du er godt beskyttet med lokale ip-adresser bag en NAT'ende
bredbåndsrouter. Du har dermed ikke behov for Windows Firewall, den er
faktisk kun til besvær: Slå den helt fra !!!

Jeg forstår ikke hvorfor du kun åbner to porte (9210 / 9280) i windows
firewall men hele rangen 9200 - 9300 i routeren. Det passer ikke
sammen - endnu en årsag til at slå windows firewall fra.

Du skal ** ikke ** pille ved routerens WAN-side (83.89.87.43 er den
adresse du får fra udbyderen - den er ok) !!

- - - -

Prøv først at de-aktivere Windows Firewall...

Hvis der fortsat er problemer, gætter jeg på din port forward i
routeren kun forwarder TCP trafik - Prøv at lege med 'Edit Service'
for at se om du kan aktivere UDP forward..

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 21:35

On Sat, 27 Jan 2007 18:41:54 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Du er godt beskyttet med lokale ip-adresser bag en NAT'ende
> bredbåndsrouter. Du har dermed ikke behov for Windows Firewall, den er
> faktisk kun til besvær: Slå den helt fra !!!

Tø-hø, har lige checket. jeg troede jeg havde windows Firewall slået til,
for når jeg i Kontrolpanel går ind i Sikkerhedscenter står der at Firewall
er slået til. Et nærmere kig afslører dog, at windows firewall er slået fra
og den firewall den detekterer er TDC's sikkerhedspakke jeg bruger. Nu må
jeg så ind og rode i den, hvis jeg da kan finde ud af det.

Tak i øvrigt for et lærerigt svar.

> Jeg forstår ikke hvorfor du kun åbner to porte (9210 / 9280) i windows
> firewall men hele rangen 9200 - 9300 i routeren. Det passer ikke
> sammen - endnu en årsag til at slå windows firewall fra.

Hmmm, det er hvad jeg er blevet anbefalet fra anden side. Det korte af det
lange er, at eMule skal bruge to porte: en TCP og en UDP. Jeg har, som sagt
tidligere, ingen forstand på porte, hvor mange der er og hvilke numre de
har. Jeg skal bare bruge to porte og numrene på de porte skal eMule have at
vide, hvorefter den bruger dem.

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 22:18

On Sat, 27 Jan 2007 21:34:53 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> har. Jeg skal bare bruge to porte og numrene på de porte skal eMule have at

Nu har jeg enablet Windows firewall (med den portopsætning jeg tidligere
beskrev) og disablet TDC's sikkerhedspakkes firewall - eet eller andet skal
jeg jo køre med. Vitsen er at eventuelle blokeringer i TDC sikkerhedspakken
så er ude af billedet og at der skulle være fri passage gennem de to porte
i Windows firewall.

Nixen, bixen, jeg downloader stadig med under 10, ja faktisk under 5 kb/s,
mens gribbene allerede er i fuld gang med at suge den fil jeg selv er igang
med at hente. Upload går dog med svimlende hastigheder - helt op til 30
kb/s
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-01-07 23:08

On Sat, 27 Jan 2007 22:17:54 +0100, Kurt Hansen
> [...]

>så er ude af billedet og at der skulle være fri passage gennem de to porte

Du har din bredbåndsrouter - dvs dine maskiner har lokale ip-adresser
der er usynlige ude fra internettet.

Hvis du ellers har styr på netværk - ikke deler det med naboer el. -
så er der absolut ingen grund til at køre med software firewall på
computerne...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 00:27

On Sat, 27 Jan 2007 23:08:16 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Hvis du ellers har styr på netværk

Det har jeg ikke

> - ikke deler det med naboer el. -

Min stationære har ikke trådløst, det har mine to bærbare. Jeg har aldrig
fundet ud af at forbinde mine maskiner så jeg kan bruge dem i et netværk,
så jeg bruger det altså kun til internetadgang.

> så er der absolut ingen grund til at køre med software firewall på
> computerne...

Det forstår jeg ikke. TDC's sikkerhedspakke kommer da jævnligt og meddeler,
at nu har den forhindret det ene og det andet. Hvad det er, kan jeg ikke på
stående fod huske ... måske mest virus i forbindelse med email? Pakken har
nemlig også antivirus.

Jeg vil da gerne slippe for den sikkerhedspakke, for den er temmelig sløv
at loade under boot og den sløver også hentning af mail.

Jeg er helt forvirret. Jeg var sikker på, at når man har bredbånd og er på
hele tiden, så /skal/ man have en firewall, men jeg bøjer mig i støvet for
folk der ved meget mere om det end jeg gør.
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-01-07 00:34

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> hele tiden, så /skal/ man have en firewall, men jeg bøjer mig i støvet for
> folk der ved meget mere om det end jeg gør.
Når du har router på, så er der ingen grund til software firewalls.
Spild af plads og ressourcer.

Ønsker du antivirus, så findes der masser af andre produkter på
markedet. Flere som endda fåes gratis og som er yderst kompatible. AVG
synes jeg selv er ret fin.

Mikael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-01-07 10:47

On Sun, 28 Jan 2007 00:26:41 +0100, Kurt Hansen

>Det har jeg ikke

Selverkendelse

>Min stationære har ikke trådløst, det har mine to bærbare. Jeg har aldrig
>fundet ud af at forbinde mine maskiner så jeg kan bruge dem i et netværk,
>så jeg bruger det altså kun til internetadgang.

Træls - Men det skal du da have fod på...

Det er jo hele ideen med netværk: At computerne kan 'dele' printere og
filer.

Men jeg gætter på at dine overflødige sikkerhedspakker / software
firewall har en stor del af skylden.

> [...]
>stående fod huske ... måske mest virus i forbindelse med email? Pakken har

Typisk for sikkerhedspakker at de konstant og hele tiden fortæller
hvor gode de er

Det kan da godt være den har fanget en tvivlsom mail - Men du åbner
vel aldrig mails fra personer du ikke kender ?!?!

>Jeg vil da gerne slippe for den sikkerhedspakke, for den er temmelig sløv
>at loade under boot og den sløver også hentning af mail.

Det er også min erfaring..

>Jeg er helt forvirret. Jeg var sikker på, at når man har bredbånd og er på
>hele tiden, så /skal/ man have en firewall, men jeg bøjer mig i støvet for
>folk der ved meget mere om det end jeg gør.

Det er for så vidt korrekt: Du må ** aldrig ** sætte en computer
direkte på internettet uden en firewall !!

Men din bredbåndsrouter fungerer i praksis som en firewall der
effektivt beskytter mod indtrængen fra internettet. Dine maskiner får
nemlig lokale ip-adresser der er usynlige udefra internettet.

Routeren beskytter ikke mod din egen dumhed: Hvis du downloader
tvivlsom software fra nettet, eller afvikler programmer der mailes til
dig fra tvivlsomme personer, kan du fortsat få vira / trojanere på
dine maskiner.

Din router giver en god beskyttelse. Og hvis du samtidig opfører dig
fornuftigt, kan du roligt fjerne både Windows Firewall og TDC's
sikkerhedspakke.

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-01-07 23:04

> [...]
>og den firewall den detekterer er TDC's sikkerhedspakke jeg bruger. Nu må
>jeg så ind og rode i den, hvis jeg da kan finde ud af det.

TDC's sikkerhedspakke har du garanteret heller ikke brug for !

Det er formentlig den der ligger i baggrunden og spærrer for Emule.

<mlr>