Kan ikke komme i kontakt med switch
Fra : Hansen

Dato : 25-01-07 17:29

Hejsa

Jeg har følgende opsætning:
PC
Zytex router - Linksys Router = Ip telefon

hvor Linksys routeren fungerer som switch (ellers kan IP telefonen ikke
finde ud af det ...)

Mit problem er at jeg ikke kan komme i kontakt med web interfacet på
Linksys'en. Har prøvet med 192.168.1.1, 192.168.0.1 og forskellige varianter
deraf. Har ligeledes prøvet med 10.0.0.x som er de IP'er Zytex giver. Men
stadig ingen held. Har prøvet at tage strømmen (linksys) stadig uden held.

Er der en måde hvorpå jeg kan finde ud af hvilken IP min Linksys har fra min
PC?

/Hansen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-01-07 17:51

"Hansen" <bluesboys@-remove-this-tag-hotmail.com> crashed Echelon
writing news:45b8dac7$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> [...]
> (linksys) stadig uden held.
>
> Er der en måde hvorpå jeg kan finde ud af hvilken IP min Linksys har

Din linje har du hos CyberCity.

De laver LAN på deres routere i 10.0.0.0/24 subnet (dvs IP fra 10.0.0.1 -
..254)

Det er sikkert det dine maskiner kører med idag.

Linksys plejer (uden jeg kender alle deres produkter) som standard at sætte
LAN op i 192.168.0.0/24 subnet (192.168.0.1 - .254)

Hvis du ikke har lavet ændringer på Zyxel og Linksys routeren, skyldes dit
problem at din computer er i et helt andet subnet end Linksys routeren.

Desuden skal du være obs på at begge routere sikkert fungerer som DHCP
server og derfor kan der opstå situationer hvor Linksys tildeler dine
maskiner adresser og du pludselig ikke kan komme på nettet.

Løsning:
Tag en maskine og sæt den til samme subnet som Linksys routeren (kig evt i
manualen og se hvad den skal have af IP) eller så prøv at give maskinen
192.168.0.2 med subnet mask 255.255.0.0

Tag en browser og prøv at gå ind på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1

Hvis du kommer til Linksysens interface, så lav følgende ændringer for
routeren:

Deaktiver DHCP servicen i Linksys routeren og giv routern en IP-adresse
samme LAN subnet som Zyxel routeren fx 10.0.0.2.

Husk at sætte computeren tilbage til DHCP (Automatisk IP-konfiguration)

Alternativt løsning istedet for at give PC manuel IP, er at du kun har
tilkoblet en computer til Linksysen, sådan at den får automatisk IP derfra
og går ind og laver ændringer som nævnt ovenover.

--
Bjarke Andersen