Test af stor båndbrede
Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 24-01-07 13:00

Nogle her der kender nogle programmer eller steder man kan teste om en stor
internet forbindelse også levere det den skal.
Skal gerne være muligt at teste min en 8/8 Mbit Internet forbindelse her i
DK.

For mange steder er det mod udelanske servere og så er du jo aldrig
garanteret forbindelsen over til dem.
Og andre kan kin nok teste ens download med kan ikke teste den hurtige
upload også, der viser de oftest alt for lidt.

Fra : P.L.

Dato : 24-01-07 13:04

Prøv denne her.

http://www.speedtest.net

Fra : Gert Krabsen

Dato : 24-01-07 13:10

Kim M Jørgensen wrote:
> [...]
> Og andre kan kin nok teste ens download med kan ikke teste den hurtige
> upload også, der viser de oftest alt for lidt.

f.eks.

http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=6501

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-07 14:10

> [...]
> en stor internet forbindelse også levere det den skal.
> Skal gerne være muligt at teste min en 8/8 Mbit Internet forbindelse

FTP til din udbyder. Og gerne en stor fil.

Men hastighedstest i den skala er noget utaknemmeligt noget. Der er tusinde
af faktorer, som spiller ind. Mit forslag er heller ikke pålideligt, fordi
det kun måler hastigheden mellem dig og din udbyder. Det siger intet om
strukturen/hastigheden efter din udbyders lokalnet.

TDC testen er helt ude i skoven og kan slet ikke bruges til noget
fornuftigt. Lige nu melder den f.eks. over 12 mbit i upload selv om jeg kun
har 6!

Skal man måle nogenlunde pålideligt, så er det TPtest, men den håndterer
ikke store hastigheder. Prøv evt. den svenske TPtest. Den er langt mere
avanceret end den danske, men ulempen er naturligvis, at den måler til det
svenske DIX.

Claus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-01-07 14:14

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> crashed Echelon writing

> men ulempen er naturligvis, at den måler til det
> svenske DIX.

Netnod-IX

--
Bjarke Andersen

Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 24-01-07 15:21

Ja må da sige deres program kan meget mere. Men den tester desværre kun
download. Den er jeg ikke så meget i tvivl om den køre som den skal, er mere
uploaden jeg har brug for at kunne teste lidt mere på.

Fra : Hans

Dato : 24-01-07 16:03

Kim M Jørgensen wrote:
> Ja må da sige deres program kan meget mere. Men den tester desværre
> kun download. Den er jeg ikke så meget i tvivl om den køre som den
> skal, er mere uploaden jeg har brug for at kunne teste lidt mere på.

http://www.speedtest.net var et rigtig godt bud du fik tidligere i tråden.

Den er rimelig præcis på min 10/10 Mbit forbindelse op imod Kbh. serveren.

Hans

Fra : P.L.

Dato : 25-01-07 09:56

On Wed, 24 Jan 2007 16:02:57 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>http://www.speedtest.net var et rigtig godt bud du fik tidligere i tråden.
>
>Den er rimelig præcis på min 10/10 Mbit forbindelse op imod Kbh. serveren.

Jeps, bruger den selv på en 10/1Mbit og så gemmer den forrige test
resultater.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 24-01-07 15:51

Kim M Jørgensen wrote:
> [...]
> Og andre kan kin nok teste ens download med kan ikke teste den hurtige
> upload også, der viser de oftest alt for lidt.

TDC's ftp test virker vist meget fint.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 24-01-07 16:11

Kim M Jørgensen skrev:
> [...]
> Og andre kan kin nok teste ens download med kan ikke teste den hurtige
> upload også, der viser de oftest alt for lidt.

Hvis du har adgang til en maskine på internettet hvor du kan køre ttcp
er denne applikation netop lavet til at teste båndbredde mellem to maskiner.

MVH

Mads

Fra : Morten Guldager

Dato : 24-01-07 19:00

2007-01-24 Kim M Jørgensen wrote
> Nogle her der kender nogle programmer eller steder man kan teste om en stor
> internet forbindelse også levere det den skal.

Jeg har skrevet en dummy-ftp server til netop det formål.

Den er ikke rigtig idriftsat endnu og nok heller ikke super fejlfri.

Men den kan nås her: ftphole.dk.tele2.net

Du kan sende hvilken som helst fil til den, data bliver
bare kastet bort.
Du kan også downloade vilkårlige mængder fra den. Filen
123m.bin er f.eks. 123MB stor.
Henter du filen 42p.bin kommer det til at tage lang tid.

Maskinen er ganske usupporteret af Tele2, og du
bruger den helt på eget ansvar.

Nå ja, den har endnu kun et 100Mbit/s link til nettet.

Og til sidst, kommentarer til "ftp-serveren" er velkomne.

/Morten - Tele2 sysadm som her skriver for egen regning.

Fra : Knud

Dato : 25-01-07 17:14

Nogle tal til sammenligning

Linie: 10M/10M fiber hos Sydenergi (COMX)

1. comxnet.dk/speed   100M   1,1 MByte/s
2. speedtest.tele2.dk   100M   1,2 Mbyte/s
3. ftphole.dk.tele2.net   100M   0,8 Mbyte/s
4. ftptest1.tele.dk   100M   0,5 Mbyte/s

Er målt med Mozilla HTTP download...hentet 100Mbyte

1 er meget svingende mellem 0,8 - 2,2 Mbyte/s

Morten...det undrer mig at der er så stor forskel mellem 2 og 3
Sidder de ikke på samme net...set fra mig ?

Knud

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-01-07 15:08

2007-01-25 Knud wrote
> Nogle tal til sammenligning
>
> Linie: 10M/10M fiber hos Sydenergi (COMX)
>
> 2. speedtest.tele2.dk   100M   1,2 Mbyte/s
> 3. ftphole.dk.tele2.net   100M   0,8 Mbyte/s

Det var en ret stor forskel...

> Er målt med Mozilla HTTP download...hentet 100Mbyte
>
> 1 er meget svingende mellem 0,8 - 2,2 Mbyte/s
>
> Morten...det undrer mig at der er så stor forskel mellem 2 og 3
> Sidder de ikke på samme net...set fra mig ?

Jo sådan cirka da. ftphole sidder faktisk mere direkte på
backbone end speedtest.

Men de kører forskellige protokoller, måske det gør en forskel.

Kan du ikke lige teste med en rigtig ftp klient imod
ftphole.dk.tele2.net?
Når jeg prøver med min firefox herhjemme ryger CPU'en helt op i
100% og firefox siger at den downloader med ~1.6MByte/sek.
(som er hvad min ADSL kan præstere)

Og så, altså, ftphole er jo slet ikke en rigtig ftp-server, der
er ingen disk bag, kun et perlprogram der simulerer.
(og som er skrevet på en enkelt nat, så det er næppe perfekt
heller, men jeg havde det sjovt

Men jeg har testet til min kontorpc derinde, og der maxede den
let sit 100Mbit/s uplink ud.

Men tak for feedback!

/Morten - Her skriver jeg for mig selv og ikke for min
arbejdsgiver Tele2.

Fra : Knud

Dato : 26-01-07 19:10

Hej

ftphole.dk.tele2.net    via ftp      1,033 MByte/s
do.       via http   0,8 MByte/s
speedtest.tele.dk   via http   1,25 MByte/s

Kan desværre ikke sammenligne med speedtest da den ikke tillader ftp

Men kan se på min IO monitor (rå trafik) at der er en tilsvarende forskel.

Jeg har ikke lige talene men jeg testede fra arbejde i morges tidligt,
linierne der er 50M+

Samme billede via http
speedtest ca 20% hurtigere end ftphole...3-4 MByte/s

Iøvrigt er FTPtest ubrugelig...giver ikke mere end 500-600Kbyte/s selv
ved en sådan linie

Det med 100% CPU load i MOZ/firefox kender jeg godt..luk download
vinduet så forsvinder CPU load, det er ikke alle versioner det sker ved.
En anden underlig ting er at ved nogle servere viser MOZ ikke hvor langt
den er kommet og tallene i download vinduet bliver opdateret ekstrem
hurtigt...eksempelvis ftphole men ikke speedtest..??
Dette giver høj CPU load

Knud

Fra : Knud

Dato : 26-01-07 19:30

Knud wrote:
> Hej
>
> ftphole.dk.tele2.net via ftp 1,033 MByte/s
correction: via ftp client

> do. via http 0,8 MByte/s
Correction: via FTP /MOZ

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-01-07 20:37

2007-01-26 Knud wrote

> ftphole.dk.tele2.net    via ftp      1,033 MByte/s
> do.       via http   0,8 MByte/s
> speedtest.tele.dk   via http   1,25 MByte/s
>
> Kan desværre ikke sammenligne med speedtest da den ikke tillader ftp

Nej, og ftphole kan ikke andet end ftp.

> [...]
> linierne der er 50M+
>
> Samme billede via http
> speedtest ca 20% hurtigere end ftphole...3-4 MByte/s

Spøjst.

Har du prøvet flere samtidige ftp-sessioner imod ftphole?

/Morten

Fra : Knud

Dato : 26-01-07 23:04

En MOZ ftp session og JFTP session giver i sum 1,3 Mbyte/s

Knud

Fra : Knud

Dato : 26-01-07 23:27

3 FTP sessions (ftpbrowser) giver 1,4 Mbyte/s

Noget kunne tyde på at MOZ's ftp funktion er lidt spøjs

Lidt en skam at speedtest.tele2.dk ikke svarer på ftp

Knud

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-01-07 23:27

2007-01-26 Knud wrote
> En MOZ ftp session og JFTP session giver i sum 1,3 Mbyte/s

Og så er din 10Mbit/s linje fyldt, ikk?

/Morten

Fra : Knud

Dato : 26-01-07 23:31

Jo næsten...se anden indlæg..1,4 ved 3 ens ftp sessions

Knud

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-01-07 22:20

"Kim M Jørgensen" <kimremove@teledi.dk> wrote in message
> [...]
> stor internet forbindelse også levere det den skal.
> Skal gerne være muligt at teste min en 8/8 Mbit Internet forbindelse her i

Fx

http://comxnet.dk/speed/tptest.exe

http://www.dbnet.dk/downloadfile.aspx?did=268

Fra : NoOne

Dato : 24-01-07 23:09

<kimremove@teledi.dk> wrote:

> [...]
>Og andre kan kin nok teste ens download med kan ikke teste den hurtige
>upload også, der viser de oftest alt for lidt.

TDC har eb testFTPserver som jeg ofte bruger til at teste forbinselser

ftptest1.tele.dk

Der ligger bla 100M filer :)

RaZoR :)