Dynamisk DNS service ?
Fra : Total-Rex

Dato : 24-01-07 11:52

En ven har en router på en dymanisk IP som jeg skal have adgang til via
remotelogin til routeren. De dynamiske DNS services, vi har forsøgt kræver
et IP nummer for at generere et fast hostnavn.
Hvordan skal man gøre for at etablere fast hostnavn hos en DNS service, og
som hvilket hostnavn altid selv finder det dynamiske IP som vedkommendet
har, så man kan køre servere bag routeren ?
Hvilken dynDNS service er bedst, nemmest og gratis ?

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 26-01-07 13:08

On Wed, 24 Jan 2007 11:52:11 +0100, Total-Rex <.@.invalid> wrote:

> [...]
>som hvilket hostnavn altid selv finder det dynamiske IP som vedkommendet
>har, så man kan køre servere bag routeren ?

Jeg bruger selv

http://www.dyndns.com/

ifm. en LAN-tilsluttet harddiskboks, som kan nås via FTP fra
internettet.

Problemet med dynamiske IP-adresser løses ved hjælp af et lille
client-program, der installeres på en af LAN-PCerne.
Client-programmet checker med (justérbart) mellemrum WAN-IP-adressen.

Hvis IP-adressen er ændret siden sidste check, opdaterer
client-programmet automatisk hostnavnet.

>Hvilken dynDNS service er bedst, nemmest og gratis ?

- svært at sige; men ovennævnte DNS-service og client-program er i
hvert fald gratis, og jeg synes, at service og client-program fungerer
godt, og begge dele er nemme at håndtere.
--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Total-Rex

Dato : 27-01-07 02:45

On Fri, 26 Jan 2007 13:08:10 +0100, Gert Søgaard Jensen wrote:

> [...]
>
> Hvis IP-adressen er ændret siden sidste check, opdaterer
> client-programmet automatisk hostnavnet.

I de mange routere jeg har set, er der mulighed for at indtaste et hostnavn
hos en "dynamisk DNS service" samt brugerbavn+password. Fungerer routeren
så, som opdateringsclient til de dynamiske IP adresser så man altid kan
tilgå routeren udefra på hostnavnet, f.eks
http://username.dyndnsservice.tld:8080 ?

Kan det lade sig gøre, at predefinere en router som man sender til sin
kammerat, således at den har fået indtastet hostnavn, bruger og pw i
routerens DynDNS opsætning, UDEN at man kender det dynamiske IP som han får
når routeren sættes på nettet, så enhver kan tilgå routeren som kender
hostnavnet og remotelogin passwordet til port 8080 ?

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 27-01-07 17:26

On Sat, 27 Jan 2007 02:45:17 +0100, Total-Rex <.@.invalid> wrote:

[klip]

> [...]
>så, som opdateringsclient til de dynamiske IP adresser så man altid kan
>tilgå routeren udefra på hostnavnet, f.eks

Jeg bliver dig svar skyldig.

I min gamle Linksys BEFSR41 v.2 kan jeg ikke definere noget hostnavn,
men kun aktivere/deaktivere Remote Management og vælge port til denne
funktion (Default: 8080).

Hvis jeg aktiverer Remote Management og indsætter
http://:8080 i min browser, har jeg adgang til min
routers management-funktion.

(<dynDNS-navn> = det navn, som min dynamiske IP-adresse til enhver tid
er kendt under hos min serviceudbyder DynDNS)

Hvis min router havde kunnet dét, du efterspørger, havde jeg ikke haft
brug for det lille client-program, jeg omtalte i mit forrige indlæg.

> [...]
>når routeren sættes på nettet, så enhver kan tilgå routeren som kender
>hostnavnet og remotelogin passwordet til port 8080 ?

Tjae - hvis routeren har den funktion, vi snakker om, skulle dette vel
ikke volde problemer.

Scenariet, som jeg ser det:

Du konfigurerer routeren som ønsket og (post-)sender den til din
kammerat.

Når han tilslutter routeren (og når routeren evt. genstartes), får
denne en offentlig IP-adresse fra kammeratens udbyder.

Routeren rapporterer den tildelte IP-adresse med tilhørende hostnavn
til dynDNS-serviceudbyderen, hvor sammenhængen registreres.

Enhver, der anvender <hostnavn>:8080 som adresse i sin browser, vil nu
af dynDNS-servicen blive dirigeret til kammeratens router og af denne
blive afkrævet brugernavn/adgangskode for Remote Login.
--
Venlig hilsen
Gert