Opsætning af printserver
Fra : Thomsen

Dato : 22-01-07 17:17

Hej
Er ved at købe denne lille printserver (IOGEAR GPSU21):
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210763&Comment=true
men har ikke nogen installation-CD.
Ser ud til at der kun er driver-download på deres hjemmeside og ikke
installationsprogram.

Tænkte at man godt kunne komme videre uden installationsprogram, men er der
en der kan hjælpe mig på vej med installationen på computeren?

Jeg har sat printer-serveren til min printer og router og skal nu prøve at
finde den
på computeren.
Dernæst skal jeg et eller andet sted indtaste noget IP-adresse.

Men hvor og hvordan?

mvh Ole

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-01-07 17:37

On Mon, 22 Jan 2007 17:16:41 +0100, "Thomsen" <time@wwebspeed.dk>
wrote:

> [...]
>finde den
>på computeren.
>Dernæst skal jeg et eller andet sted indtaste noget IP-adresse.

Nu kender jeg ikke den specifikke printserver, men jeg gætter på di
skal:

* installere printeren
* installere portdrivere til printserveren
* Tilføje portdriveren i printerens Egenskaber under fanebladet porte.

Når der ikke er et egenligt installations program tror jeg at
portdrivere selv kan 'finde' printserveren når du oplyser serverens
MAC-adresse.

Men ellers kan det anbefales at læse manualen

Bl.a. fordi printserveren nok kommer med automatisk (DHCP) opsætning
af ip-adressen, og du måske gerne vil give den en fast adresse....

<mlr>

Fra : Thomsen

Dato : 22-01-07 18:01

> [...]
>
> Bl.a. fordi printserveren nok kommer med automatisk (DHCP) opsætning
> af ip-adressen, og du måske gerne vil give den en fast adresse....

Tak for svaret.
Jeg har en manual, som i billeder viser hvordan installations CD'en ville
have set ud på skærmen.
Men jeg kan ikke helt gennemskue hvad jeg skal gøre ud fra det.

I følge installations-programmet skal man skal først vælge en print-server.
(Men hvor finde jeg den?)
Dernæst skal der indtastes noget TCP/IP. (Men igen hvor?)
Tilsidst skal der vælges en allerede installeret printer, som "koples" til
print-serveren (Tror jeg)

mvh Ole
(er lige væk fra computeren et par timer)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-01-07 18:32

On Mon, 22 Jan 2007 18:00:56 +0100, "Thomsen" <time@wwebspeed.dk>
wrote:

> [...]
>Dernæst skal der indtastes noget TCP/IP. (Men igen hvor?)
>Tilsidst skal der vælges en allerede installeret printer, som "koples" til

Glem alt om installationsprogrammet som du jo alligevel ikke har

Gør som jeg skrev:

* installer printeren
* installer portdriveren til printserveren (fra IOGear's site)
* Tilføj portdriveren i printerens Egenskaber under fanebladet porte.
Så burde det give sig selv...

Der er dog lige det med printserverens ip-adresse...

Jeg vil godt vædde en kold faldøl på at den kommer konfigureret som
DHCP-client, dvs får en ip-adresse fra din router. I så fald kan du se
printserverens ip-adresse i routerens status sider.

Iøvrigt har printserveren også et web-interface. Når først du har
fundet ip-adressen, er det bare at åbne internet explorer med adresse
http:// ipadresse>, så har du adgang til opsætningen...

<mlr>

Fra : Thomsen

Dato : 22-01-07 20:49

> [...]
>
> Iøvrigt har printserveren også et web-interface. Når først du har
> fundet ip-adressen, er det bare at åbne internet explorer med adresse

Okidoki
Tak for vejledningen. Jeg prøver at gå i krig med.

mvh Ole

Fra : Thomsen

Dato : 22-01-07 21:20

> [...]
>
> Iøvrigt har printserveren også et web-interface. Når først du har
> fundet ip-adressen, er det bare at åbne internet explorer med adresse

Har fulgt dine stjernepunkter.
Me det der undre mig nu er at printerserveren ikke dukker op i "Status" på
routeren.
Andre emner der er koplet til en LAN port står der, men ikke
print-serveren..??

Men hvordan bruger man "netprinteren", når man skal udskrive noget?
Dukker den op som printere plejer når man trykker control p i f.eks Word?

mvh Ole

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-01-07 21:40

On Mon, 22 Jan 2007 21:20:12 +0100, "Thomsen" <time@wwebspeed.dk>
wrote:

>Har fulgt dine stjernepunkter.

Ok...

>Me det der undre mig nu er at printerserveren ikke dukker op i "Status" på
>routeren.

Hvis du har købt printserveren brugt, har den tidligere ejer
sandsynligvis opsat den med fast ip-adresse.

Men så er det nok bare et spørgsmål om at resette printserveren. Find
reset knanppen og hold den inde i 30 sekunder. Så burde den dukke op i
din router efter ganske kort tid...

>Men hvordan bruger man "netprinteren", når man skal udskrive noget?
>Dukker den op som printere plejer når man trykker control p i f.eks Word?

Netprintere fungerer nøjagtig som alle andre printere i window. De
skrive bare ikke ud til USB eller LPT porten, men til en TCP/IP
printer port..

<mlr>

Fra : Thomsen

Dato : 22-01-07 22:03

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Netprintere fungerer nøjagtig som alle andre printere i window. De
> skrive bare ikke ud til USB eller LPT porten, men til en TCP/IP

Så er der hold igennem.
Det var som du sagde. Den dukkede op efter jeg resettet printserveren.
Kom først til at ordne porten på en forkert printer.
Men har nu konfigureret den rigtige.
Tusinde tak for hjælpen.

mvh Ole