2 switche og en stak kabler
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-01-07 21:17

Hey

Jeg er igang med at skifte mit trådløse netværk med et kablet (!).

Min router står på loftet, og fra denne har jeg et alm. netkabel over til
port #1 i en 5-ports switch. Ydermere sidder der i denne switch et alm.
netkabel fra min mailserver, der ligeledes står på loftet, samt et alm
netkabel til mit Access Point, der er monteret på spærene. Slutteligt er
der et alm netkabel, som går via rør i væggen ned i kontoret.

På kontoret har jeg 2 klienter, hvorfor netkablet fra loftet sidder direkte
i port #1 i en switch. Port #2 samt #3 har to alm. netkabler siddende fra
de 2 klienter på kontoret.

I switchen på kontoret har jeg både en alm. port #1 samt en uplink port #1.
Jeg har læst mig frem til (http://www.duxcw.com/faq/network/uplink.htm), at
jeg skal bruge uplink port #1 til netkablet fra switchen på loftet.

Jeg kan godt få det til at virke, men jeg kan så hente med 12-15 kb/s (!)
på internettet. I det sekund jeg slår kablet netværk fra og wireless til,
så kan jeg hente med 240-250 kb/s fra internettet.

Hvad dælen sker der? Jeg har selv monteret stik på netkablet, der er
trukket fra loftet til kontoret, men der er ingen fejl på dette!

Forslag??

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 20-01-07 21:35

Bo Kamp Dudek skrev:
> [...]
>
> Hvad dælen sker der? Jeg har selv monteret stik på netkablet, der er
> trukket fra loftet til kontoret, men der er ingen fejl på dette!

Det kunne være at switchene har rod med hastigheder, fuld og halv
dublex. Sørg for at alt udstyr enten har fastsat hastighed og dublex
mode eller alt udstyr er sat til auto.

/Andreas

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-01-07 21:47

[...]

> Det kunne være at switchene har rod med hastigheder, fuld og halv
> dublex. Sørg for at alt udstyr enten har fastsat hastighed og dublex
> mode eller alt udstyr er sat til auto.

hvordan dælen gør jeg det? switchene er nogle 200kr's dyr, som ikke har
indstillingsmuligheder.. noget jeg skal gøre på mine klienter??

/ Bo Dudek

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-01-07 21:50

[...]

> hvordan dælen gør jeg det? switchene er nogle 200kr's dyr, som ikke har
> indstillingsmuligheder.. noget jeg skal gøre på mine klienter??

og jeg svarer så lige mig selv: i egenskaberne for netkortet sætter du den
til fuld duplex, så spiller det..

tak for det!

/ Bo Dudek

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-01-07 11:21

On Sat, 20 Jan 2007 21:50:18 +0100, Bo Kamp Dudek
<bo@FJERNfamiliendudek.dk> wrote:

> i egenskaberne for netkortet sætter du den til fuld duplex,
> så spiller det..

Det er en skidt idé. Den generelle anbefaling er at køre autoneg. i
begge ender. Det virker stort set altid korrekt i dag.

Hvis autoneg.. en sjælden gang ikke virker for en, *skal* man sætte
det fast i *begge* ender. Hvis man kun sætter det fast i den ene ende,
*vil* man opleve dårlig performance.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 20-01-07 22:21

Bo Kamp Dudek skrev:

> hvordan dælen gør jeg det? switchene er nogle 200kr's dyr, som ikke har
> indstillingsmuligheder.. noget jeg skal gøre på mine klienter??

Så vær sikker på at switchene kører samme hastigheder og dublexmode (er
det samme modeller gør de jo nok)
På klienten kan du sikre automode under netværkskortets egenskaber (hvis
det er windows du kører)

/A

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-01-07 22:49

[...]

> Så vær sikker på at switchene kører samme hastigheder og dublexmode (er
> det samme modeller gør de jo nok)

det er ikke samme modeller, men de kan begge køre 10mbit samt 100mbit
duplex.. men nu er det jo ikke sådan, at jeg kan skifte hastighed med en
knap på siden af switchen..

/ Bo Dudek

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 20-01-07 23:31

Bo Kamp Dudek skrev:
> det er ikke samme modeller, men de kan begge køre 10mbit samt 100mbit
> duplex.. men nu er det jo ikke sådan, at jeg kan skifte hastighed med en
> knap på siden af switchen..

Så kan de vel sansynligvis også selv autodetecte hastighed og dublex. Så
er det nok ikke det der er dit problem.
Så er det måske kablerne der kunne have fejl.

/Andreas

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 21-01-07 07:18

[...]

> Så er det måske kablerne der kunne have fejl.

det er sjovt du siger det, for jeg kom til at tænke på, at jeg købte 2x0.7m
samt 11x7m kabel hos den lokale pusher. Hvis jeg bruger bare een af de små
kabler til at forbinde enheder på loftet, så virker det ikke, og det kabel,
jeg har trukket i væggen er af præcis samme type.

Følgende er printet på kablerne, der i øvrigt alle er almindelig og IKKE
krydsede:

"eQuip UTP CAT.5E PATCH ISO/IEC 11801 & EN 50288 & TIA /EIA-568-B.2 3P
VERIFIED FOR GIGABIT ETHERNET - 24AWGx4P IEC 332-1"

Kan kabeltypen være forkert??

/ Bo Dudek

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 21-01-07 08:18

[...]

> "eQuip UTP CAT.5E PATCH ISO/IEC 11801 & EN 50288 & TIA /EIA-568-B.2 3P
> VERIFIED FOR GIGABIT ETHERNET - 24AWGx4P IEC 332-1"

det skal nævnes, at lige nu kører det faktisk, men lige pludselig falder
den bare ud igen og drøner ned fra 220kb/s -> 20kb/s..

/ Bo Dudek

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 21-01-07 11:17

Bo Kamp Dudek skrev:

> det skal nævnes, at lige nu kører det faktisk, men lige pludselig falder
> den bare ud igen og drøner ned fra 220kb/s -> 20kb/s..

Kablerne ser ud til at være i orden - jeg læser som at det er cat. 5e -
og dermed rigtig type.
Og det er jo ikke let når det er en periodisk fejl :( Måskå et kabel er
beskadiget da du førte dem fra loftet?

Måske en af switchene er defekt - når den bliver varm "dør" den ?

/Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-01-07 11:18

On Sat, 20 Jan 2007 21:16:52 +0100, Bo Kamp Dudek
<bo@FJERNfamiliendudek.dk> wrote:

> Hvad dælen sker der? Jeg har selv monteret stik på netkablet, der er
> trukket fra loftet til kontoret, men der er ingen fejl på dette!

Når du nu siger, det ikke er fejl på din hjemmemonterede installation:

Hvordan har du monteret stikkene? TIA 568A eller B?
Hvordan har du testet dem efterfølgende?

Når folk laver kabler selv, laver de det *meget* tit forkert. Se fx på
http://www.duxcw.com/digest/Howto/network/cable/cable5.htm hvor både
568A og B er vist.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Peter J.

Dato : 22-01-07 00:45

Asbjorn Hojmark wrote:
> On Sat, 20 Jan 2007 21:16:52 +0100, Bo Kamp Dudek
KLIP
> Hvordan har du monteret stikkene? TIA 568A eller B?

Er det egentlig ikke lige fedt om det er A eller B når det er til alm. data?
Mvh
Peter

Fra : Arne Keller

Dato : 22-01-07 00:58

Peter J. skrev:
> KLIP
>
> Er det egentlig ikke lige fedt om det er A eller B når det er til alm.
> data?

Det er ligegyldigt hvilken man anvender, til normale RJ45
installationer, bare den samme anvendes overalt.

Den hyppigste fejl fra "ammatører" er at parrene ikke er placeret
korrekt, det forringer signaloverføringen dramatisk.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Peter J.

Dato : 22-01-07 21:44

Arne Keller wrote:

> [...]
>
> Den hyppigste fejl fra "ammatører" er at parrene ikke er placeret
> korrekt, det forringer signaloverføringen dramatisk.

Det betyder vel heller ikke så meget at man blander A og B sammen så
længe det kun er almindelig ethernet!? Man bruger jo kun 2 af par'ene
ikke? Opstår problemet egentlig ikke først når man vil bruge VoIP eller
andet?

Fra : ShutEye

Dato : 23-01-07 01:16

<klip>

> Det betyder vel heller ikke så meget at man blander A og B sammen så længe
> det kun er almindelig ethernet!? Man bruger jo kun 2 af par'ene ikke?
> Opstår problemet egentlig ikke først når man vil bruge VoIP eller andet?

Eller vil trække kablerne over længere afstande - som 25+ meter.
Lærte det (som amatør :) på den hårde måde.

Fra : Arne Keller

Dato : 24-01-07 22:06

Peter J. skrev:
> [...]
snip

> [...]
> længe det kun er almindelig ethernet!? Man bruger jo kun 2 af par'ene
> ikke? Opstår problemet egentlig ikke først når man vil bruge VoIP eller

Hvis du anvender A i den ene ende og B i den anden er det i egentligt et
krydset kabel du har fået, så nej det virker ikke.

VoIP er helt almindeligt Ethernet som det meste er idag.

1000Base-T er på vej til at blive det mest almindelige Ethernet og det
anvender alle 4 par forbundet lige igennem.