Router og DHCP spørgsmål
Fra : M. Pedersen

Dato : 20-01-07 19:53

Jeg har en router med indbygget modem, som har een RJ45 udgang
og 2 udgange til IP telefoner. Den kalder jeg for Router A fordi
den er mod ADSL stikket.
Så har jeg en Netgearrouter som kan opkobles til 4 maskiner,
trådløse eller med RJ45. Den kalder jeg for Router B. Den
skal forbindes til Router A.
Jeg har nu flere maskiner og skal sætte det hele sammen og
disse skal kommunikere med router B.
Dvs. Fra ADSLstikket -> Router A -> Router B -> maskinerne.
Jeg kan måske købe en router, som kan det hele, men nu har jeg
altså dem og er ikke millionær.
Begge routere webstyres via 192.168.1.1 og begge har DHCP.
Så er mine spørgsmålene:
1. Skal DHCP være aktiv i begge routere eller kun i den ene og
hvis så, da hvilken.
2. Vil det være nemmest at arbejde med faste IP adresse?

--
Hilsen Michael

Fra : Taba

Dato : 20-01-07 20:27

> 1. Skal DHCP være aktiv i begge routere eller kun i den ene og
> hvis så, da hvilken.

Hvis router B kan fungere som kun en wireless acces point og dermed tillade
at de trådløse computere bruger router A's DHCP til at få IP'er, så er det
nok den nemmeste løsning. Mht. dem der er koblet på med alm. netkabler så
kan du forbinde de 2 routere så router A sender et kabel fra dens LAN port
til en af router B's LAN porte, og dermed har du koblet dem sammen som en
switch. Alternativet var at koble router A til WAN porten i B, men så er der
2 NAT firewalls dine klienter skal igennem, og det kan være lidt
problematisk (det belaster hvertfald router B mere end hvis LAN løsningen
blev brugt).

Alfa og omega er at du kan bruge det trådløse net på router B uden DHCP'en
kører på selvsamme router. Kan du det (hedder "bridged mode" hos nogle
switche) og du forbinder routren sammen via LAN portene på dem begge, så bør
der ingen problemer være

> 2. Vil det være nemmest at arbejde med faste IP adresse?

Hvis du kan få det til at spille som beskrevet ovenfor, så tror jeg ikke det
gør den store forskel.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : M. Pedersen

Dato : 20-01-07 21:55

Hej Taba,

"Taba" <all.spammers@die.die.die> skrev i en meddelelse
> [...]
> til en af router B's LAN porte, og dermed har du koblet dem sammen som en

Den løsning lyder ret smart. Den prøve jeg i morgen aften.

--
Hilsen Michael

Fra : Kasper

Dato : 20-01-07 20:28

> Begge routere webstyres via 192.168.1.1 og begge har DHCP.
Det kan give problemer, kør med dem i hver deres segment, ellers vil router
B have samme gateway adresse fra router A som den selv har "sin egen"
gateway på...
Det kan måske virke, men har hørt om nogle det giver problemer for... kald
den anden evt. 10.16.0.1....

> Så er mine spørgsmålene:
> 1. Skal DHCP være aktiv i begge routere eller kun i den ene og
> hvis så, da hvilken.
Det er nok smartest at give Router B statisk ip, og så lave en DMZ til den
fra den første router, og styre alle port forwards i router B

> 2. Vil det være nemmest at arbejde med faste IP adresse?
Det er det hvis du skal lave port forwards til dem, ellers ok med dhcp
tildelt

btw, Hvilke routere har du ?

Kasper

Fra : M. Pedersen

Dato : 20-01-07 22:00

Hej Kasper,

Router A er en Zyxel 2602R fra Cybercity og B er en Alm. Netgear købt hos
TDC.

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse

> [...]
> gateway på...
> Det kan måske virke, men har hørt om nogle det giver problemer for... kald

Måske kan jeg kun give i 192.168.x.x intervallet. Jeg forsøgte forleden
uden held. Måske gjorde jeg noget forkert.

> [...]
> fra den første router, og styre alle port forwards i router B

> Det er det hvis du skal lave port forwards til dem, ellers ok med dhcp
Til den ene skal der laves forward, da den bruges som server.
Jeg prøver lige Taba's forslag i morgenb aften og vender tilbage.

--
Hilsen Michael

Fra : M. Pedersen

Dato : 22-01-07 00:01

Det lykkes mig ikke at få webadgang til cybercitys router (A).
Routeren. Dens vejledning var ikke samarbejdsvillige.
På ingen måde kunne jeg komme ind i routeren og ændre
på standard-opsætningen. Så jeg lægger hovedet i blød
for det næste angreb på problemet.
Anyway, tak for hjælpen.

--
Hilsen Michael