lokal netværk ?
Fra : martin nielsen

Dato : 20-01-07 10:36

jeg har købt mig et cross kabel og har sat det til min bærbare>stationære

jeg har internet på min bærbare og det er den jeg vil bruge primært,dvs. jeg
skal bare kunne hente filer osv på min stationære,jeg har oprettet et lokal
netværk under navnet MShome

når jeg skal ind på min stationære gennem den bærbare skriver den at jeg
ikke har adgang og jeg skal kontakte ham der står for mit netværk...

hvad gør jeg forkert ?
eller måske nemmere...hvordan opsætter jeg et netværk imellem 2 computere
med cross kabel ?

Martin

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-01-07 10:47

martin nielsen wrote:
> [...]
>
> hvad gør jeg forkert ?
> eller måske nemmere...hvordan opsætter jeg et netværk imellem 2 computere

Du kan sikkert ikke lide svaret, men alligevel:

Du køber en router, sætter den på nettet og forbinder begge PC'ere til
den med almindelige kabler.

Du åbner herefter for fil- og printerdeling på den stationære og deler
de aktuelle mapper.

Resultat:

- begge har adgang til internettet
- adgangen til internettet er langt bedre sikret
- begge maskiner kan se hinanden uden trusler udefra.

Fra : martin nielsen

Dato : 20-01-07 10:48

> Resultat:
>
> - begge har adgang til internettet
> - adgangen til internettet er langt bedre sikret
> - begge maskiner kan se hinanden uden trusler udefra.

jeg har bare brug for at kunne overføre filer frem og tilbage,det er windows
xp jeg har

Martin

Fra : Brian Lund

Dato : 20-01-07 11:12

> [...]
>
> når jeg skal ind på min stationære gennem den bærbare skriver den at jeg
> ikke har adgang og jeg skal kontakte ham der står for mit netværk...

Firewall?

> hvad gør jeg forkert ?
> eller måske nemmere...hvordan opsætter jeg et netværk imellem 2 computere
> med cross kabel ?

Prøv at give begge maskiner en fast IP!

Brian

Fra : martin nielsen

Dato : 20-01-07 11:15

> Firewall?

er slået fra

> Prøv at give begge maskiner en fast IP!

min ISP ....dansk kabel tv... tillader ikke at jeg selv vælger ip ?

Martin

Fra : Brian Lund

Dato : 20-01-07 11:29

> er slået fra

> min ISP ....dansk kabel tv... tillader ikke at jeg selv vælger ip ?

Det er jo ligegyldigt når du har koblet dem direkte sammen!
Du sætter den jo bare tilbage på automatisk når du vil have maskinen på
internettet igen.

Brian

Fra : martin nielsen

Dato : 20-01-07 11:37

> Det er jo ligegyldigt når du har koblet dem direkte sammen!
> Du sætter den jo bare tilbage på automatisk når du vil have maskinen på
> internettet igen.

ok.. men er der noget med der er bestemte ip'er man skal bruge til dette ?

Martin

Fra : Brian Lund

Dato : 20-01-07 11:45

> ok.. men er der noget med der er bestemte ip'er man skal bruge til dette ?

Egentligt ikke, men du kan jo bruge f.eks. 192.168.0.x

Brian

Fra : martin nielsen

Dato : 20-01-07 11:46

> Egentligt ikke, men du kan jo bruge f.eks. 192.168.0.x

ok..jeg prøver

tak for hjælpen

MArtin

Fra : martin nielsen

Dato : 20-01-07 13:47

> ok..jeg prøver

jeg synes stadig ikke det virker..

skal jeg skrive noget i standard gateway?
og hvad med i dns ?

Martin

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 20-01-07 15:36

martin nielsen formulerede spørgsmålet:

> jeg synes stadig ikke det virker..
>
> skal jeg skrive noget i standard gateway?
> og hvad med i dns ?
>
> Martin

Det bliver lidt omstændeligt, hele scenariet:
kabel af og på for at flytte filer og for at komme på internet +
skiften adresser.
Køb en USB stick og flyt filer den vej.
Eller som Gert skrev: køw en router..
...::JMJ::..

Fra : martin nielsen

Dato : 20-01-07 15:45

> Det bliver lidt omstændeligt, hele scenariet:
> kabel af og på for at flytte filer og for at komme på internet + skiften
> [...]

det gør ikke noget,jeg skal måske gøre det 1 gang pr måned---

hvordan gør jeg med det cross kabel ?

Martin

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 20-01-07 17:12

martin nielsen forklarede den 20-01-2007:

> det gør ikke noget,jeg skal måske gøre det 1 gang pr måned---
>
> hvordan gør jeg med det cross kabel ?
>
> Martin

Du behøver ikke bekymre dig om gateway, du er jo ikke på nettet når du
bruger crossover.
Hver PC har sin faste IP i samme net (fx. 192.168.0.1 + 192.168.0.2)
For at de kan se hinanden kan du lave en tilføjelse i HOSTS filen (som
er en slags mini-DNS)
192.168.0.1 navn
(i den ene)
192.168.0.2 navn2
(i de anden)
Hvis du så har fildeling slået til og oprettet delinger, skulle det
spille.

Gider du ikke det der med HOSTS, kan du installere protokollen NETBEUI,
så kan de se hinanden alligevel.

Alt andet lige, virker det stadig umanerlig bøvlet, når en stick kunne
gøre tricket på få øjeblikke. Her er der al mulig rum for besvær, bøvl
og ballade
...::JMJ::..

Fra : jørgen

Dato : 20-01-07 17:17

...::JMJ::.. wrote:
> Gider du ikke det der med HOSTS, kan du installere protokollen NETBEUI,
> så kan de se hinanden alligevel.

Hvis der ikke sidder en personlig firewall i vejen, så bør de kunne se
hinanden uden at tilføje noget nogen steder

Fra : Brian Lund

Dato : 20-01-07 20:00

> Hvis der ikke sidder en personlig firewall i vejen, så bør de kunne se
> hinanden uden at tilføje noget nogen steder

Jeg har ofte oplevet at hvis det ikke virker med det samme, så kan en
tilføjelse af NetBEUI få skidtet til at virke med det samme!

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-07 21:57

Du skal bruge et "straight through" (lige igennem) kabel, hvis du vil
etablere forbindelse direkte mellem 2 PC'er uden router. Med et "crossed"
kabel vil aldrig få forbindelse.

MVH

Kjeld

Fra : jørgen

Dato : 01-02-07 22:21

Kjeld wrote:
> Du skal bruge et "straight through" (lige igennem) kabel, hvis du vil
> etablere forbindelse direkte mellem 2 PC'er uden router. Med et "crossed"
> kabel vil aldrig få forbindelse.

Med et lige kabel, vil de hhv sende og modtage på samme ben. Det går
ikke. Det skal være krydset mellem to pcere

Gbitnetkort kan tage begge typer, da de kan krydse signalet internt