Skifte LAN adresser ?
Fra : dk.edb.netvaerk

Dato : 20-01-07 01:28

Hej
Jeg er på et LAN med som har følgende adresser:
Router 192.168.0.1
PC1 192.168.0.100
PC2 192.168.0.101
osv
Printer1 192.168.0.200
Printer2 192.168.0.201
Faxserver 192.168.0.202
osv

Så sætter jeg en ny router på som tildeles 192.168.9.1 og denne skal
være gateway til internettet. Jeg ændrer PC-erne (som jeg har direkte
adgang til) til det nye net på 192.168.9.100 osv

Men udstyret som printservere, faxservere, proxyservere, osv har jeg
ikke fysisk adgang til. Da de nu er på det gamle net x.x.0.x og jeg
sidder på det nye net x.x.9.x kan jeg ikke få forbindelse med f.eks
telnet:192.168.0.200 osv som jeg kunne før.

Hvordan får jeg adgang til netværksenhederne for at skifte deres faste
IP adresse til det nye net, uden at rigge en PC sammen, som har den
gamle IP adresse på LAN'et (168.168.0.x) ?

DNS opsætning
PC-erne henter IP og DNS fra routeren via DHCP. Nogle PC (WinXP) skal
IKKE have DNS adresserne fra routeren, men skal køre helt uden DNS. Det
kan man også nemt hvis man giver PC-en fast IP (uden brug af DHCP), men
man kan tilsyneladende ikke disable DNS serverne ?
Jeg kan sætte DNS adressen til 127.0.0.1 men vil det helt disable DNS ?
(har ingen DNS server kørende på localhost)

På forhånd tak

Fra : Sune

Dato : 20-01-07 08:56

On Sat, 20 Jan 2007 01:28:22 +0100, "dk.edb.netvaerk" <.@.> wrote:

>Hvordan får jeg adgang til netværksenhederne for at skifte deres faste
>IP adresse til det nye net, uden at rigge en PC sammen, som har den
>gamle IP adresse på LAN'et (168.168.0.x) ?

Du skifter vel bare addressen på routeren og én PC tilbage til 'det gamle' net og fanger enhederne
derfra? Og skifter så tilbage igen når du er færdig.

Det tager sikkert kortere tid end det tog dig at skrive dit indlæg?

Mvh
Sune

Fra : dk.edb.netvaerk

Dato : 21-01-07 19:28

Sune wrote:

> Det tager sikkert kortere tid end det tog dig at skrive dit indlæg?

Ja men jeg troede at der var en enkel løsning som jeg ikke kendte. Nu er
det gjort selvom det tog flere timer at ændre enhederne, batchfiler med
IP adresser osv

Fra : Sune

Dato : 21-01-07 19:51

On Sun, 21 Jan 2007 19:27:31 +0100, "dk.edb.netvaerk" <.@.> wrote:

>Nu er
>det gjort selvom det tog flere timer at ændre enhederne, batchfiler med
>IP adresser osv

Ja så er jeg ked af at jeg ikke forstod dit spørgsmål.

Jeg kan ikke se hvordan det kan tage mere end 5 minutter.

Mvh
Sune

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-01-07 23:06

> [...]

> Ja men jeg troede at der var en enkel løsning som jeg ikke kendte. Nu er
> det gjort selvom det tog flere timer at ændre enhederne, batchfiler med

Kør DHCP i fremtiden. Du har lige oplevet en af de rigtig gode grunde
til, at det er meget udbredt.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert