Hvordan bruges en switch ?
Fra : Preben Q

Dato : 16-01-07 21:13

Eller kan man undvære en switch?

Hjemme har vi klassisk udstyr: dvs en PC, en bærbar, en sipura
telefonadapter samt en skype trådløstelefon. Alle skal forbindes direkte til
adsl linien. Nul trådløs router.
Netforbindelsen går til Sipura2100.
Derfra videre til en lille switch med 4 RJ45porte ud.. Små lamper blinker
flot på switchen . Men det virker ikke. Server ikke fundet! siger
computerne.

Så fik jeg fat i RJ45samlemuffer så alle forbindes udenom den switch. Det
virker perfekt.

Nu må jeg sige at der 95% af tiden kun er maks 1 bruger igang ad gangen. Men
det virker også med en der surfer på PC'en mens den anden henter email på
den bærbar.

Skal jeg returnere den switch.? Eller er vi på katastrofekurs??

Fra : Jesper G Nielsen

Dato : 16-01-07 21:29

Hej Preben

Må Straks sige at du er på katastrofekurs !!

> Eller kan man undvære en switch?

Nej du kan ikke undvære en switch(i dit tilfælde vil en switch/trådløs
router være smart) med mindre du har fået tildelt flere statiske ip adresser
direkte fra din udbyder?, så ville du kunne nøjes med en switch.

> Så fik jeg fat i RJ45samlemuffer så alle forbindes udenom den switch. Det
> virker perfekt.

NEJ NEJ NEJ !!!! forkert, fatter ikke hvordan du har fået det til at virke
!!

> Nu må jeg sige at der 95% af tiden kun er maks 1 bruger igang ad gangen.
> Men det virker også med en der surfer på PC'en mens den anden henter email
> på den bærbar.

Du har sikkert kun en ip tildelt fra din udbyder, defor kan kun en af jer
være på ad gangen.

> Skal jeg returnere den switch.? Eller er vi på katastrofekurs??

Ja returner den og få en trådløs router med hjem, hvori der er indbygget
switch.

Den trådløse router tildeler ip adresser til de maskiner du tilslutter
atomatisk via DHCP på LANog bruger din statiske ip på WAN siden.

m.v.h.

Jesper Godsk Nielsen

Fra : Jens G

Dato : 16-01-07 21:43

On Tue, 16 Jan 2007 21:28:43 +0100, "Jesper G Nielsen"
<jesper_godsk@hotmail.com> wrote:

>Nej du kan ikke undvære en switch(i dit tilfælde vil en switch/trådløs
>router være smart) med mindre du har fået tildelt flere statiske ip adresser
>direkte fra din udbyder?, så ville du kunne nøjes med en switch.

Men det bør kunne bringes til at virke med nuværende udstyr.

SVJH er en Sipure SPA2100 også router, så en switch på LAN(PC) siden
af den, og stik sat i de rigtige steder, bør virke.

Altså fra LAN på SPA2100 til WAN på switch. og det forskellige enheder
på nettet til switchens LAN porte. Derudover skal SPA2100 selvfølgelig
være sat op til at være DHCP server, hvilket dem må være i default.

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-01-07 22:42

Jens G wrote:

> [...]
> på nettet til switchens LAN porte. Derudover skal SPA2100 selvfølgelig
> være sat op til at være DHCP server, hvilket dem må være i default.

Og saa skal kablet mellem Sipuraen og switchen vaere krydset, hvis ikke
mindst en af dem har uplink port eller auto MDIX.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jens G

Dato : 17-01-07 16:30

On Tue, 16 Jan 2007 22:41:53 +0100, Lasse Jensen <fafler@gmail.com>
wrote:

>Og saa skal kablet mellem Sipuraen og switchen vaere krydset, hvis ikke
>mindst en af dem har uplink port eller auto MDIX.

Mon ikke der er en uplink port?
Efterhånden ville det være rart at få lidt mere at vide om hardwaren,
og præcist hvordan Preben Q havde forbundet SPA2100 og switch.

Fra : Preben Q

Dato : 17-01-07 20:55

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Efterhånden ville det være rart at få lidt mere at vide om hardwaren,
> og præcist hvordan Preben Q havde forbundet SPA2100 og switch.

Takker for svarene.
I har fået mig inde i folden.
Jeg har fulgt de gode råd.
Nu virker switchen.
Forvirringen skyldtes at 2 af dens 5 porte er døde.
Heldigvis skal jeg ikke bruge mere end 3.

(godt nok synes jeg i forhold den pris jeg har givet for den (99kr i Aldi)

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 17-01-07 14:38

>NEJ NEJ NEJ !!!! forkert, fatter ikke hvordan du har fået det til at virke
>!!

Han har formentlig fået konstrueret sin egen hub.
Ethernet er fra start tænkt som et delt medium.

/Jarlskov

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-01-07 15:30

Lasse Jarlskov wrote:

> Han har formentlig fået konstrueret sin egen hub.
> Ethernet er fra start tænkt som et delt medium.

Ikke helt. Det kommer an paa mediet og eftersom twisted pair, som navnet
antyder, har et RX og et TX par er det ikke muligt.