Uønskede enheder på netværket
Fra : Mate

Dato : 13-01-07 16:47

En PC med Windows ME der er tilsluttet TDC's "Webspeed" modtager et antal
(ca. 7) "gæster" indenfor de første 5-10 minutter.
Hvis man åbner "Netværkssteder", ses de med ikoner der ligner en skærm og
med tekst som f. eks.: "Residential Gateway Device" eller "Acer Media Server
(acer-4f2e627f72)".
Den pågældende PC er ikke forsynet med firewall. Kan det være hele
forklaringen ?

Vh
Poul.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-01-07 15:52

On Sat, 13 Jan 2007 16:46:34 +0100, "Mate"
<aspolFJERN@DETTEwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>(acer-4f2e627f72)".

>Den pågældende PC er ikke forsynet med firewall. Kan det være hele

Hvis du sætter en Windows ME maskine direkte på dit webspeed modem, så
den får en offentlig ip-adresse, ja så deler du i princippet dine
printere og filer med alle os andre herude på internettet

Men din beskrivelse af "Residential Gateway Device" og "Acer Media
Server (acer-4f2e627f72)" tyder på at dit lokalnet er isoleret bag en
bredbåndsrouter.

Formentlig er det dine egne UPnP enheder du ser i 'Netværkssteder'.

Hvis du har en bredbåndsrouter er du godt beskyttet og kan sove roligt
- Hvis ikke, har du godt nok et alvorligt problem, men det har dine
'naboer' på TDC's webspeed såmæn også

Men prøv lige at beskrive dit lokale netværk her...

<mlr>

Fra : Mate

Dato : 18-01-07 22:41

"Michael Rasmussen" <mic@HaderSpam.dou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 'naboer' på TDC's webspeed såmæn også
>
> Men prøv lige at beskrive dit lokale netværk her...

Hej Michael.
Nu er det ikke min egen PC, men vedkommende har ikke nogen ruter eller andet
lokalt netværk.
Jeg har lagt det samme indlæg på: dk.edb.system.ms-windows, og her har var
der en som mente, at det muligvis kunne skyldes, at "Universal Plug'n'Play"
var aktiveret, og han foreslog at hente/ køre et prg. der hedder
"Unplug'n'Pray".
Det har jeg allerede gjort, og det ser ud til at problemet er løst.

Mvh og tak for dit svar.
Poul.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-01-07 23:04

On Thu, 18 Jan 2007 22:41:07 +0100, "Mate"
> [...]

>"Unplug'n'Pray".

>Det har jeg allerede gjort, og det ser ud til at problemet er løst.

Nope: Han har godt nok fjernet symptomet og kan ikke længere 'se'
UPnP-enheder i 'Netværkssteder', men det grundlæggende problem er ikke
løst...

Han kører fortsat uden router med offentlig ip-adresse - Og det
betyder i princippet at han deler printere og filer med alle os andre
her på internettet.

Han bør som minimum installere en firewall - Her skal den gratis
udgave af ZoneAlarm stærkt anbefales.

http://www.zonelabs.com/store/content/home.jsp

Men den bedste løsning er at isolere computeren på en lokal ip-adresse
bag en bredbåndsrouter. Så er den usynlig her ude fra nettet, og
vedkommende kan sove trygt uden frygt for ubehagelige gæster

<mlr>

Fra : jørgen

Dato : 18-01-07 23:34

Michael Rasmussen wrote:

> Han kører fortsat uden router med offentlig ip-adresse - Og det
> betyder i princippet at han deler printere og filer med alle os andre
> her på internettet.

Inden spørger går helt i panik, så har Webspeed spærret for de porte som
Windows bruger til fildeling

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-01-07 23:59

On Thu, 18 Jan 2007 23:33:49 +0100, jørgen <jamen@invalid> wrote:

>Inden spørger går helt i panik, så har Webspeed spærret for de porte som
>Windows bruger til fildeling

Ok, det var jeg ikke klar over...

TDC har åbenbart forskellig politik for Webspeed og ADSL, for ifølge
mine logfiler er disse porte ikke spærret på ADSL-linierne ?!?!

<mlr>

Fra : Mate

Dato : 20-01-07 11:35

> Ok, det var jeg ikke klar over...
>
> TDC har åbenbart forskellig politik for Webspeed og ADSL, for ifølge
> mine logfiler er disse porte ikke spærret på ADSL-linierne ?!?!
>
> <mlr>

Tak for alle de gode råd og oplysninger!
M.h.t. firewall, så viser det sig, at Zonealarm ikke længere kan anvendes på
Win. 98 og -ME. Jeg har derfor fundet en anden, som hedder "Jetigo", men af
en eller anden grund gik computeren helt grassat, da jeg installerede den,
så den blev hurtigt fjernet igen (i fejlsikret tilstand).
/Poul.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-01-07 12:13

On Sat, 20 Jan 2007 11:34:52 +0100, "Mate"
> [...]

>en eller anden grund gik computeren helt grassat, da jeg installerede den,
>så den blev hurtigt fjernet igen (i fejlsikret tilstand).

Tja, Windows ME er jo windows verdenens svar på Neanderthaleren

Så det kan nok være vanskeligt at finde et moderne program der lader
sig afvikle på ME.

Men så er svaret en lille billig bredbåndsrouter som f.eks DLink
DI-604 til små 300 kroner. Med en sådan fyr kan man roligt undlade
firewall mv....

<mlr>

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-01-07 12:46

Michael Rasmussen wrote:

> Tja, Windows ME er jo windows verdenens svar på Neanderthaleren

Du mener det med den 'evolutionære blindgyde'

helt enig...

Fra : NoOne

Dato : 20-01-07 14:58

On Sat, 20 Jan 2007 12:45:52 +0100, Gert Krabsen
<fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote:

> [...]

.... ja ... jeg ville hellere køre Win98SE end Win Me ..... ;)

>Du mener det med den 'evolutionære blindgyde'

"evolution" er nok lige et for stærkt ord at bruge i den forbindelse
;);)

>helt enig...

Windows CE
Windows Me
Windows NT

CEMeNT ..... LOOOL

..... jeps ... en joke fra en "windows" mand ;)

RaZoR :)