100Mbit netværk med max overførsel på 8-10~
Fra : Per Olsen

Dato : 12-01-07 19:06

Hej

Jeg har et lille lan med nogle computere tilsluttet en 100Mbit switch.
alle netkorts driverne er opdateret til nyeste fra realtek (8139)
Alle netkortne er sat til 100Mbit full duplex, men aligevel så kommer jeg op
på max 8-10 mbit i overførsel mellem pc'erne.

Netkablet består hovedsaligt af et utp kabel cat 5 fra biltema (købt en
rulle a 100 meter og satte selv stik på)

Dog har jeg muligt fundet synderen, et par af kablerne er dem man får med
til sit modem, de små gule eller røde kabler, der kan jeg ikke lige se nogen
spec på - er der nogen der ved om det er disse kabler der ikke er beregnet
til 100 mbit?

Mvh Per

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 12-01-07 19:15

Per Olsen wrote:

> Netkablet består hovedsaligt af et utp kabel cat 5 fra biltema (købt en
> rulle a 100 meter og satte selv stik på)

Du har sat stikkene rigtigt på? Altså et par i midten, et par ved siden
af midten, og et par i hver side?

http://en.wikipedia.org/wiki/EIA_568A#Wiring

Knus
Regnar

Fra : Khawk

Dato : 12-01-07 22:43

"Per Olsen" <perjmolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:45a7ce01$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> spec på - er der nogen der ved om det er disse kabler der ikke er beregnet

Hvis du bruger Win 2000 eller XP, så kan du prøve at se her: http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=157

mvh

Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-01-07 00:19

On Fri, 12 Jan 2007 19:05:51 +0100, "Per Olsen"
<perjmolsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Alle netkortne er sat til 100Mbit full duplex, men aligevel så kommer jeg op
> på max 8-10 mbit i overførsel mellem pc'erne.

Lad være med at sætte speed og duplex. Normalt virker autoneg i dag
fint, og hvis man sætter fast speed og duplex *skal* man gøre det i
begge ender, altså både switch og pc. Så hvis det ikke er en managed
switch, så glem det.

> Netkablet består hovedsaligt af et utp kabel cat 5 fra biltema (købt en
> rulle a 100 meter og satte selv stik på)

Forbandt du kablerne korrekt? Det er ikke ligegyldigt, hvilke ledere,
der er på hvilke ben på stikket.

Se http://hwb.dotsrc.org/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html

> [...]
> spec på - er der nogen der ved om det er disse kabler der ikke er beregnet

Hvis det ikke står mindst Cat5 / Catagory 5 (eller lignende) på dem,
så regn ikke med, at de kan bruges til noget som helst.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Kasper

Dato : 13-01-07 13:06

"Per Olsen" <perjmolsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Alle netkortne er sat til 100Mbit full duplex, men aligevel så kommer jeg
> op på max 8-10 mbit i overførsel mellem pc'erne.

Bare lige for at opklare det.. det er ikke 8-10Mbyte/sec = for så passer det
meget godt

Kasper