Hjælp til mail server
Fra : Jesper G Nielsen

Dato : 11-01-07 18:58

Hej

Jeg har købt mig en ældre ibm-Eserver 220x og vil gerne køre mail server på
denne.

Jeg sidder på en 2048/512 adsl fra TDC med en NETGEAR wgr614 trådløs router.
Jeg har 3 stk pc's tilsluttet til forskellige brugere i huset, og en server
stående.
Kører DHCP fra routeren, er det godt nok, eller skal det ændres til fast ip?
Har statisk ip fra TDC på WAN siden.

Havde tænkt mig at bruge den pop3 service som er indbygget i Windows2003
server.

Skal jeg åbne for nogle porte i denne router for at min server kan
modtage/hente post ?

Jeg har oprettet et domain ude på nettet lavet DNS og MX record. til min WAN
IP, det er sikker ikke rigtigt for jeg kan jo risikere at få en anden wan ip
hvis jeg genstarter routeren.

Kan noget hjælpe mig videre, eventuelt med en guide på dansk :)

Al hjælp er meget velkommen...

--
Med venlig Hilsen

Jesper Godsk Nielsen
Jelsvej 27
6630 Rødding
tlf:74842285/26132285

Fra : Dr.Phil

Dato : 11-01-07 22:04

"Jesper G Nielsen" <jesper_godsk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ip
> hvis jeg genstarter routeren.
>
> Kan noget hjælpe mig videre, eventuelt med en guide på dansk :)

OT:
Det er ikke smart at skrive sin fulde adresse her...jeg brugte engang min
mail i newsgrupper og har siden fået spammet den i vildskab så jeg tør ikke
tænke på hvad folk kunne bruge en adresse til....

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-01-07 08:23

> Kører DHCP fra routeren, er det godt nok, eller skal det ændres til
> fast ip? Har statisk ip fra TDC på WAN siden.

Serveren skal sættes op med fast IP, ellers kan du risikere, at du mister
post, hvis den får en anden IP tildelt ved reboot/strømudfald. Vælg gerne en
IP væk fra de øvrige, f.eks. .100

> Skal jeg åbne for nogle porte i denne router for at min server kan
> modtage/hente post ?

ja, først skal du forwarde port 25 til din server. Det er til at kommunikere
med andre mailservere. Men har du statisk IP hos TDC, så er den lukket fra
TDC. Du skal have minimum fast IP, men bemærk, at TDC forbeholder sig retten
til at lukke for port 25. (det er dog ikke alle steder, de gør det)

Dernæst forwarder du port 110 til din server, den bruges til at poppe dine
mailkonti fra mailklienterne.

> Jeg har oprettet et domain ude på nettet lavet DNS og MX record. til
> min WAN IP, det er sikker ikke rigtigt for jeg kan jo risikere at få
> en anden wan ip hvis jeg genstarter routeren.

Korrekt, så du skal have fast IP. Glem alt om de forskellige dynamiske
tjenester, det er ikke sikkert eller stabilt nok til mail, hvis du vil have
min mening.

> Kan noget hjælpe mig videre, eventuelt med en guide på dansk :)

Spørg evt. i windows server gruppen. Der sikker eksperterne. Desværre bruger
jeg selv en anden mailserver, så jeg kan ikke hjælpe konkret med
opsætningen.

Claus

Fra : Jesper G Nielsen

Dato : 12-01-07 16:17

> [...]
>
> Spørg evt. i windows server gruppen. Der sikker eksperterne. Desværre
> bruger jeg selv en anden mailserver, så jeg kan ikke hjælpe konkret med

Tak for hjælpen, vi lige kigge videre på det i wekenden.

Det ser ud som om det er en del at arbejde med her :), jeg har jo ikke
prøvet det før.

Jeg er ikke helt sikker på det med port forwarding i routeren, man skal
vælge noget med Service type (TCP/UDP, TCP, UDP) derudover skal jeg vælge en
"STARTING PORT" og en "ENDING PORT" + server ip adresse som jo må være den
interne ip tildelt af DHCP.

/jesper

Fra : Henning

Dato : 12-01-07 10:34

On Thu, 11 Jan 2007 18:57:30 +0100, "Jesper G Nielsen"
<jesper_godsk@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Har statisk ip fra TDC på WAN siden.
>
>Havde tænkt mig at bruge den pop3 service som er indbygget i Windows2003

Glem det - TDC har spærret for port 25 for at undgå private
SMTP-servere, som står og spammer.

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 12:29

Henning wrote:

> Glem det - TDC har spærret for port 25 for at undgå private
> SMTP-servere, som står og spammer.

Der er ikke meget der forhindrer dig i og bruge TDCs SMTP
server som din mail server smider alt udgående post hen til.

Og så vidt jeg husker for at indgående skal virke, skal man smide
en primær MX record der pejer på TDCs mail server, og en secunder
der pejer på ens eget domæne.

Kører selv på den måde.
--
Venlig Hilsen / Best Regards
Kristian Asmussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-01-07 14:00

Kristian Asmussen wrote:
> Og så vidt jeg husker for at indgående skal virke, skal man smide
> en primær MX record der pejer på TDCs mail server, og en secunder
> der pejer på ens eget domæne.

Omvendt. TDC's skal være sekundær (højeste MX nr), og
ens egen skal være primær.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-01-07 00:39

> Glem det - TDC har spærret for port 25 for at undgå private
> SMTP-servere, som står og spammer.

Nej, det er ikke rigtigt. De SIGER at de spærrer, men det er ikke alle
steder, det sker. Min søsters port 25 er pivåben, og det samme er tre af
mine kammerater linjer.

Alle har dog fast IP....

Claus

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 13-01-07 14:42

> Nej, det er ikke rigtigt. De SIGER at de spærrer, men det er ikke alle
> steder, det sker. Min søsters port 25 er pivåben, og det samme er tre af
> [...]

Jeg ville også gerne lave en mail server hjemme til test.
Jeg bruger også TDC (dog med dynamisk IP) og port 25 var lukket.
Løsning: Jeg ringede ind til TDC kundeservice og bad dem åbne port 25.

Mange hilsner

Marco Rasmussen

Fra : Jesper G Nielsen

Dato : 13-01-07 14:54

">>> Glem det - TDC har spærret for port 25 for at undgå private¨

Vildt, men det skal da prøves mandag :)

De har åbenbart ingen personlig betjening her i weekenden.

/Jesper

Fra : jørgen

Dato : 13-01-07 15:26

Jesper G Nielsen wrote:
> ">>> Glem det - TDC har spærret for port 25 for at undgå private¨

> Vildt, men det skal da prøves mandag :)

Der er forskel på deres dsl og webspeed produkt. Hos webspeed er det
korrekt, at der kun skal en opringning til.

At det er så nemt, skyldes muligvis, at spærringen ligger i modemet hos
kunden, og derfor nemt kan åbnes individuelt

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 13-01-07 17:05

"jørgen" <jamen@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> At det er så nemt, skyldes muligvis, at spærringen ligger i modemet hos
> kunden, og derfor nemt kan åbnes individuelt

ok. Jeg bruger nemlig webspeed, men hvis det var mig ville jeg alligevel
prøve at ringe og høre.

Mange hilsner

Marco Rasmussen