port 21/ + stelth
Fra : Per H

Dato : 09-01-07 19:35

Har lige fået en router. Di- 406, og har lige lidt spørgesmål.

Kan det være korekt at jeg kun kan have FTP på port 21?
Fik den ellers til at køre anden port et øjeblik.

Jeg har kørt noget onlinetest, og der er det kun port 21 der er åben,
alle andre er STELTH, ( usynlig)

Men er det ikke meningen at de skal være lukket fra routeren?
Hvor klares det lige henne.?

Og hvordan kan det være at min skype virkede uden at jeg havede opsat
det?

ps. jeg fatter ik så meget af det routerfis

Vh Per

På med Skype.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-07 20:41

On Tue, 09 Jan 2007 19:34:34 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

>Har lige fået en router. Di- 406, og har lige lidt spørgesmål.
>
>Kan det være korekt at jeg kun kan have FTP på port 21?
>Fik den ellers til at køre anden port et øjeblik.

FTP protokollen kan være noget besværlig...

Men kører du ftp-klienten i 'passiv mode' burde det ikke være noget
problem at trafikken ligger på en alternativ port.

Jeg mener iøvrigt at DLink router har en indstilling der fortæller
routeren, at FTP ligger på alternativ port - Det havde min gamle
DI-704P i hvert fald. Med den aktiveret bør FTP også køre i 'Aktive
mode'.

Du kan finde lidt mere info om FTP protokollen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/FTP

og en noget kortere dansk udgave her:

http://da.wikipedia.org/wiki/FTP

Fra : NoOne

Dato : 09-01-07 23:01

On Tue, 09 Jan 2007 20:40:35 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> [...]
>mode'.
>
>Du kan finde lidt mere info om FTP protokollen her:

jeps. .... fx BPFTP skal man angive de porte som man vil bruge i
forbindelse med passive mode og for dem skal der også lukkes op i
routeren :)

http://www.bpftp.com/products/bpftpclient/windows/howto/firewall

RaZoR :)

Fra : NoOne

Dato : 09-01-07 23:02

On Tue, 09 Jan 2007 23:00:33 +0100, NoOne <mail.test.dk@> wrote:

>jeps. .... fx BPFTP skal man angive de porte som man vil bruge i
>forbindelse med passive mode og for dem skal der også lukkes op i
> [...]

ups ... sorry .... her den rigtige :)

http://www.bpftpserver.com/products/bpftpserver/windows/howto/firewall

RaZoR :)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-01-07 08:33

> Har lige fået en router. Di- 406, og har lige lidt spørgesmål.
> Men er det ikke meningen at de skal være lukket fra routeren?

Nej, så kan man jo ikke bruge FTP. De fleste standardporte er altid åbne i
de fleste routere.

> Hvor klares det lige henne.?

Du må se i manualen

> Og hvordan kan det være at min skype virkede uden at jeg havede opsat
> det?

Muligvis bruger skype port 80, som er til web og dermed altid åben.

Claus

Fra : NoOne

Dato : 12-01-07 10:35

On Fri, 12 Jan 2007 08:32:48 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Nej, så kan man jo ikke bruge FTP. De fleste standardporte er altid åbne i
>de fleste routere.

nope .... der er ikke lukket op for nogle porte (indgående) fra
starter ... det skal brugeren selv gøre ;)

.... og .... hvorfra skulle routeren også vide på hvilken LAN adresse
fx en FTP server står ?? ....

RaZoR :)

Fra : Per H

Dato : 12-01-07 11:26

<nospamnews@tersgov.dk> skrev:

>Nej, så kan man jo ikke bruge FTP. De fleste standardporte er altid åbne i
>de fleste routere.

>Du må se i manualen
der er problemet. Jeg er ret dårlig til det fremmedsprog-

>Muligvis bruger skype port 80, som er til web og dermed altid åben.

nej den bruger 25001, og jeg kan ik se den skulle være åben
Vh Per

På med Skype.