myid.dk - externe ip-adresse
Fra : Jan

Dato : 09-01-07 12:59

Hej,

Jeg har en kunde som skal have adgang til en ftp server. For at give
adgang skal jeg åbne op for han ip-adresse. Derfor gav jeg ham et link
til http://myip.dk/ , så han kunne se hvilken ip-adresse han sidder bag.
Tilsyneladende er det ikke den rigtige ip - i hvert fald kan han ikke
logge på. Jeg har åbnet op mange gange før for andre og kan også godt
selv logge på kontoen fra en ip jeg har åbnet for.

Mit spørgsmål lyder:
viser myip.dk ikke den ip-adresse som ses udefra? Er der evt. andre
sider man kan benytte til at se sin (externe) ip?

Manden sidder jo sikkert i et større firma netværk, bag proxy eller hvad
ved jeg.

På forhånd tak,

Hilsen Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-01-07 13:09

Jan <jma73FRERNTHIS@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Mit spørgsmål lyder:
> viser myip.dk ikke den ip-adresse som ses udefra? Er der evt. andre
> sider man kan benytte til at se sin (externe) ip?

Uden at vide hvad script myip.dk kører, så er det nok den gateway som din
person nu anvender. Alternativt bed ham lave en traceroute til ftp
serveren.

> Manden sidder jo sikkert i et større firma netværk, bag proxy eller hvad
> ved jeg.

Hvis han gør, kan det jo være den gode IT afdeling har lukket for FTP
adgang for deres brugere. Måske han/du lige skulle høre om brugeren har
nogen begrænsninger.

Hvad siger loggen på din FTP iøvrigt?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jan

Dato : 09-01-07 13:32

Bjarke Andersen skrev:
> [...]
>
> Hvis han gør, kan det jo være den gode IT afdeling har lukket for FTP
> adgang for deres brugere. Måske han/du lige skulle høre om brugeren har

Dette siger loggen (fra /var/log/messages):
vsftpd(pam_unix)[24802]: authentication failure; logname= uid=0 euid=0
tty= ruser= rhost=11.111.11.11 user=xxx (jeg har ændret rhost)

Så den kommer med en "authentication failure", men ifølge kunden kommer
han slet ikke til nogen login promt (jeg har bedt ham logge på via
browser). Desuden kan jeg se at den ip som står i loggen passer med den
der skulle være åbnet for. Kunden selv har ikke tidligere haft problemer
med at logge på diverse ftp konti hos andre end mig...

/Jan

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-01-07 15:20

Jan <jma73FRERNTHIS@hotmail.com> skrev 2007-01-09:
> viser myip.dk ikke den ip-adresse som ses udefra? Er der evt. andre
> sider man kan benytte til at se sin (externe) ip?

Sikekrt en HTTP proxy han benytter og ftp kommer andet stedds fra. Kan
du ikke se i loggen på din server hvilken IP han kommer fra?

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : jma

Dato : 10-01-07 10:09

On Tue, 09 Jan 2007 14:20:26 +0000, Martin Schultz wrote:

> Sikekrt en HTTP proxy han benytter og ftp kommer andet stedds fra. Kan
> du ikke se i loggen på din server hvilken IP han kommer fra?

Jo - nu jeg kan nu se at han kommer fra den ip der er åbnet fra, så den
burde være ok:
Dette siger loggen (fra /var/log/messages):
vsftpd(pam_unix)[24802]: authentication failure; logname= uid=0 euid=0
tty= ruser= rhost=11.111.11.11 user=xxx (jeg har ændret rhost)

Jeg kan kun finde spor fra login forsøget i /var/log/messages. Hvorfor han
ikke kommer til login ved jeg ikke. Det er her mit problem er nu.

Jeg fik nu kunden til at forsøge hjemmefra hvor jeg åbnede for hans ip -
herfra kunne han så godt logge på - så kontoen er der ikke problemer med.
Hvor jeg ellers kan kigge efter spor ved jeg ikke. Jeg kan se aktivitet i
/var/log/xferlog - men kun succesfulde. Logins som fejler finder jeg i
/var/log/messages, som nævnt ovenfor.

Lidt om opsætningen:
Linux server, der kører ftpserveren vsftpd. For adgang skal der angives ip
adresse i /etc/hosts.allow - hvilket vel ligger uden for ftp-serveres
område??

/Jan