2 spørgsmål - Problemer med DHCP og flyden~
Fra : nikolai@smitt.dk

Dato : 07-01-07 22:20

Hej!

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe mig med at
løse.

Jeg har slået DHCP til, og valgt automatisk tildeling af ip adresse,
dns, gateway osv., men det virker simpelthen ikke, mere kan jeg ikke
rigtig sige om det; hvis I har nogle spørgsmål, som I skal bruge svar
på, for at hjælpe mig, spørger I bare :)

Det andet spørgsmål går på flydende ip adresse. Jeg har gentagende
gange, prøvet at krypteret mit netværk, men efter 2 - 3 minutter
ændres min ip adresse, og det gør det derfor umuligt at kryptere
netværket - hvordan får jeg en fast ip adresse?

På forhånd mange tak.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-01-07 22:45

On 7 Jan 2007 13:20:00 -0800, nikolai@smitt.dk wrote:

>Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe mig med at
>løse.

Vi kan da prøve...

> [...]
>rigtig sige om det; hvis I har nogle spørgsmål, som I skal bruge svar
>på, for at hjælpe mig, spørger I bare :)

Hvor er det helt præcis du har 'slået DHCP til' - Computeren eller din
trådløse router ??

Gætter på det er WAN-siden i din router. Hvis internettet fungerer når
du har en computer på, men ikke når du skifter til routeren, er det
måske fordi du kun har een ip-adresse fra din udbyder. Og den er
bundet op til computerens MAC-adresse !?

I så fald vil det hjælpe at 'frigive' ip-adressen ved at køre IPCONFIG
/RELEASE på en kommandolinie lige inden du lukker computeren

> [...]
>ændres min ip adresse, og det gør det derfor umuligt at kryptere
>netværket - hvordan får jeg en fast ip adresse?

'Prøvet at kryptere mit netværk' - Gør du det via kabel eller trådløst
netværk...

Kryptering har intet med ip-adressen at gøre. Men hvis du opsætter
kryptering over trådløst netværk vil du umiddelbart 'tabe
forbindelsen'. Og du kommer først på igen, når du har opsat samme
password på computerens trådløse netkort...

<mlr>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-07 22:47

<nikolai@smitt.dk> wrote:

> [...]
> ændres min ip adresse, og det gør det derfor umuligt at kryptere
> netværket - hvordan får jeg en fast ip adresse?

Krypterer dit netværk? Er det et trådløst (radio) netværk? Så kunne
problemet være at du ryger på en nabos ukrypterede trådløse net. Du skal
(i så fald) ind ind i opsætningen på din router/access punkt og give den
en egen SSID. Og i din klient (programmet i Windows som du bruger til at
"styre" netkortet med, bl.a med din krypteringsnøgle - som regel Windows
Zero Config = WZC) skal du så lave en profil hvor du indsætter denne
SSID og fjerne de andre.