Switch til switch: Kobber eller fiber?
Fra : Peter J.

Dato : 06-01-07 21:56

Hej

Hvis man har 2 switche, ved siden af hinanden, som skal forbindes sammen
med 1000 Mbit/s, er det så ikke lige fedt om man bruger almindelig
kobber kabler som CAT5e/6 eller fiber? Begge vil som også er 1000 Mbit/s?

Jeg ser flere steder hvor switche i samme rack er forbundet med
fiberkabler. Jeg tænker ikke på decideret stack kabler som findes til
f.eks. Cisco switche. Men reelle MM fiber kabler på ca. 1 meter mellem
switche.

Hvis man ser bort for evt. inteferens muligheder, er det iså kke så godt
at bruge kobber som fiber - så længe afstanden ikke er mere end de
80-100 meter?

På forhånd tak.

Peter

Fra : Jens Fallesen

Dato : 06-01-07 22:17

Peter J. wrote:

> Hvis man har 2 switche, ved siden af hinanden, som skal forbindes sammen
> med 1000 Mbit/s, er det så ikke lige fedt om man bruger almindelig
> kobber kabler som CAT5e/6 eller fiber? Begge vil som også er 1000 Mbit/s?

Jo, det er lige meget.

> [...]
> fiberkabler. Jeg tænker ikke på decideret stack kabler som findes til
> f.eks. Cisco switche. Men reelle MM fiber kabler på ca. 1 meter mellem

En mulig forklaring kan være, at installationerne er lavet, før det blev
muligt at bruge kobber til formålet. De første gigabitswitche havde kun
10/100 på kobberportene og GBICs til gigabit, og i lang tid fandtes kun
GBICs med fiber.

--
Jens