Adgang til CC via router/switch
Fra : CK®

Dato : 06-01-07 14:29

Hej!

Har lige fået 8Mb/512Kb fra CyberCity.

Fedest!

Jeg har før haft Stofanet og haft begge 'puttere på via en hub, og det har
fungeret fint.
Jeg har osse prøvet CC med hub'en, men den første dag hoppede min computer
af
og netkortet låste eller frøs, så jeg måtte slukke min pc på den hårde måde.

Har så, efter råd fra en kyndig kollega, købt en router med 4 ports switch,
så jeg kan "komme på" fra begge 'puttere herhjemme.

Skod!

Hastigheden faldt til en fjerdedel af den normale, så det gad jeg jo ikke at
stå model til.

Har så prøvet at opgradere firmwaren i router/switchen, men uden
forbedringer.
Efter megen roden og regeren vil router/switchen slet ikke lave forbindelse
til nettet,
så nu er den pillet fra of hubben sat på igen.

Nu kan begge 'puttere komme på nettet uden afbrydelser (indtil videre,
ihvertfald).

Jeg ik forstå skid?!

Nu har jeg jo punget ud med hele kr. 200,- for den her router/switch i
Biltema
(førpris kr. 1150,-! Yeah, right, ha ha), så jeg syns da at det kunne være
fedt,
hvis den kunne komme til at virke.
Den er købt som en no-name ting, men efter en del søgen på nettet er jeg
kommet
frem til at det er en Edimax BR-6004+. Fandt en firmware version 1.18 til
den,
men den løste ikke problemet. Gennemlæsning af manualen gjorde mig ikke
klogere,
men jeg har i forvejen ikke mere forstand på netværk end min hund har på
fremstilling af tyggegummi.

Er der noget, som jeg ikke ved, der kunne være relevant for løsningen af mit
problem?
Sikkert. Men hvad?

På forhånd tak for hjælpen.

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-07 14:45

On Sat, 6 Jan 2007 14:29:19 +0100, "CK®" <kaplov@image.dk> wrote:

>Har lige fået 8Mb/512Kb fra CyberCity.

Ikke så dårligt

...cut

> [...]

>stå model til.

>Er der noget, som jeg ikke ved, der kunne være relevant for løsningen af mit

Det er klogt at placere sine computere bag en NAT'ende
bredbåndsrouter.

Men din 8 Mbit/sek linie er måske lidt i overkanten for den lille 200
kroners router. Den er formentlig ikke hurtig nok, til at håndtere
trafik med den hastighed...

Så forslaget må være at købe en kvalitetsrouter der har de fornødne
kræfter til din ADSL-linie.

<mlr>

Fra : CK®

Dato : 06-01-07 14:53

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> trafik med den hastighed...
>
> Så forslaget må være at købe en kvalitetsrouter der har de fornødne

Nåda!
Og hvad skal sådan en natrute hedde?

Jeg regner med at det dér NAT har noget med en slags firewall at gøre, ikke?

Så! Nu har jeg demonstreret AL min omfattende viden om routere og netværk og
alt sånoed.

Men du mener altså at jeg skal investere i en moderne sag?

Åkaj. Nogen gode forslag?

Tak for svaret.

Claus

Fra : B. Nice

Dato : 06-01-07 15:29

On Sat, 6 Jan 2007 14:53:02 +0100, "CK®" <kaplov@image.dk> wrote:

>Jeg regner med at det dér NAT har noget med en slags firewall at gøre, ikke?

Det har det ikke. NAT betyder Network Address Translation og er den
funktion der gør dig i stand til at dele din forbindelse mellem flere
maskiner. At det så som sidegevinst fungerer som en simpel form for
envejs-"firewall" er en anden sag.

Fra : Kasper

Dato : 06-01-07 15:21

> Det er klogt at placere sine computere bag en NAT'ende
> bredbåndsrouter.

Han skal bruge NAT da han kun har 1 offenlig IP og skal bruge 2 private !!

Kasper

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-01-07 14:49

"CK®" <kaplov@image.dk> crashed Echelon writing

> [...]

> computer af
> og netkortet låste eller frøs, så jeg måtte slukke min pc på den hårde

Zyxel routeren fra CC har et underligt nok et problem med hubs, en switch
afløser problemet.

> Har så, efter råd fra en kyndig kollega, købt en router med 4 ports
> switch, så jeg kan "komme på" fra begge 'puttere herhjemme.

Hvorfor har du købt en router, når du allerede har en router fra CC?

> Hastigheden faldt til en fjerdedel af den normale, så det gad jeg jo
> ikke at stå model til.

Hvilken hastighed, mellem computere eller mod internetttet. Hvad har du
målt og hvad har du målt med?

--
Bjarke Andersen

Fra : CK®

Dato : 06-01-07 15:00

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> afløser problemet.

> Hvorfor har du købt en router, når du allerede har en router fra CC?

Tjah, routeren fra CC har kun én port...
Og kollegaen anbefalede at jeg fik fat i en router, pga sikkerheden.

> Hvilken hastighed, mellem computere eller mod internetttet. Hvad har du
> målt og hvad har du målt med?

www.speedtest.net først med router/switch og så med hub.
Newsbin Pro viser også noget hastigheds-halløj ved download,
og der kunne jeg også se STOR forskel. Jeg fandt et gammelt indlæg
i et tysk forum, hvor en mand havde samme problem med hastigheden.
En firmware-opgradering løste det for ham.
Men hastighederne er jo blevet en del større siden dengang (2003)

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-07 15:20

On Sat, 6 Jan 2007 15:00:02 +0100, "CK®" <kaplov@image.dk> wrote:

>Tjah, routeren fra CC har kun én port...
>Og kollegaen anbefalede at jeg fik fat i en router, pga sikkerheden.

Kender ikke meget til CC, men hvis de har leveret en router er der
ingen grund til at bruge en ekstra router. Så er det en switch du har
behov for...

Heldigvis kan din lille router også bruges som simpel switch: Hop ind
i routeren opsætning og de-aktiver lan-sidens DHCP-server.

Hvis du herefter kobler CC's router til den lille routers LAN-side
(Ikke WAN-siden) har du tre porte at gøre godt med...

<mlr>

Fra : CK®

Dato : 06-01-07 16:17

> [...]
>
> Hvis du herefter kobler CC's router til den lille routers LAN-side
> (Ikke WAN-siden) har du tre porte at gøre godt med...

Nu ved jeg ikke om det lader sig gøre at deaktivere lan-sidens
DHCP server, men jeg har sat kablet fra CC's router til den lille
routers LAN side, og indtil videre kører det bare deruda'...
(Bank under bordet, 7-9-13, osv)

Det er sgu godt gjort, her gik man og troede
at man havde gjort en god handel med den router/switch
til 200 spir, og så viser det sig at man havde kunne
nøjes med en switch til kr... Øøeh... HVAD?!

Ja, undskyld, men... kr. 89,- for en switch og så næsten kr. 100 for
ekspedition og forsendelse? Damn!
Nå, men så var det måske alligevel ikke så galt endda. Kan få en SMC
switch hos ComputerCity for kr. 149,-. Det er det billigste her i Næstved,
hvis jeg ikke tar i Harald Nyborg, Biltema eller Bilka. (Biltema har vist en
switch
til en hundredemand, men jeg er ikke længere sikker på, at jeg skal handle
den slags
hos dem...)

Nu vil jeg se hvordan min router/switch klarer den som ren switch, hvis
det går godt, beholder jeg nok lortet.

Tusind tak for de mange og
hurtige svar, allesammen. Det var nejst af jer.

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-07 17:10

On Sat, 6 Jan 2007 16:16:37 +0100, "CK®" <kaplov@image.dk> wrote:

> [...]
>DHCP server, men jeg har sat kablet fra CC's router til den lille
>routers LAN side, og indtil videre kører det bare deruda'...

Det går sgu' nok ikke godt i længden - For nu er der to DHCP-servere
på dit lokalnet.

Så længe dine computere får ip-adresse fra CC's router er alt ok, men
får de adresse fra den nye routers DHCP-server mangler der oplysninger
om standard gateway og DNS-servere. Og så vil computeren næppe komme
på internettet...

Du er altså nødt til at gå ind i den lille routers opsætning og
de-aktivere dens DHCP-server.

Samtidig skal du nok give den en passende LAN ip-adresse: Hvis CC's
router har (LAN-side) adressen 192.168.1.1 kan den nye router med
fordel lægges på 192.168.1.2.

<mlr>

Fra : CK®

Dato : 06-01-07 17:13

> Det går sgu' nok ikke godt i længden - For nu er der to DHCP-servere
> på dit lokalnet.

Jamen er der nu osse det?
Jeg vil nødig lyde smart (eller dum), men går jeg ikke uden om routeren,
når CC's router kommer ind på LAN-siden?

Claus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-01-07 17:24

> Jamen er der nu osse det?

Det finder du ud af ved at læse din manual til dit nye produkt.

> Jeg vil nødig lyde smart (eller dum), men går jeg ikke uden om routeren,
> når CC's router kommer ind på LAN-siden?

Nej, begge routeres server services såsom DHCP vil ligge og støje for
hinanden, spørgsmålet er blot hvem som vinder.

--
Bjarke Andersen

Fra : CK®

Dato : 06-01-07 17:35

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse > Nej,
begge routeres server services såsom DHCP vil ligge og støje for
> hinanden, spørgsmålet er blot hvem som vinder.
>

> --
> Bjarke Andersen

Øv.
Jeg ser i manualen at jeg kan slå DHCP fra i den nye router, det gøres ved
hjælp af
CLI via consol-stikket eller via et standard telnet program.

Flot.

Hvis jeg starter en kommandoprompt, kan jeg finde ud af
at skrive 'telnet', og så ved jeg sgunte hvordan jeg kommer videre.

Beklager, men nu blir det sgu for langhåret for mig.

Det ender vist med, at jeg bare går ud å køber en ny switch.

Tak for hjælpen, men jeg er vist ude på for dybt vand her.

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-07 17:41

On Sat, 6 Jan 2007 17:13:17 +0100, "CK®" <kaplov@image.dk> wrote:

>Jamen er der nu osse det?
>Jeg vil nødig lyde smart (eller dum), men går jeg ikke uden om routeren,
>når CC's router kommer ind på LAN-siden?

Jo, du bypass'er sådan set routeren - Men den har fortsat en
DHCP-server på LAN-siden. Og den bør du deaktivere...

Fra : Kasper

Dato : 06-01-07 15:20

> Tjah, routeren fra CC har kun én port...
> Og kollegaen anbefalede at jeg fik fat i en router, pga sikkerheden.

Tjae, der er ingen sikkerhed i at have 1 router bag en anden.

Den router du har købt har sikkert ikke ADSL modem, og kan derfor ikke
erstatte den fra cybercity.

Dernæst har jeg erfaret langsom DNS tider på cybercitys.

Da jeg havde cybercity kørte jeg med denne router som standalone:
SMC7908VoWBRA EU, Det gjorde svar tiderne meget korte, og så har den voip og
wlan også....
Men om den kan trække en 8mbit ved jeg ikke, men ifølge specs, så ja... men
den er lidt dyr også.. ca 1200kr.. men kan også alt man har brug for ca...

Kasper

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-01-07 15:21

> Tjah, routeren fra CC har kun én port...

Som du kan dele ud med switch

> Og kollegaen anbefalede at jeg fik fat i en router, pga sikkerheden.

Den samme sikkerhed (NAT-firewall) findes i Zyxellen.

> [...]
> En firmware-opgradering løste det for ham.
> Men hastighederne er jo blevet en del større siden dengang (2003)

Nu skriver du jo ingen tal, og bruger ingen lokale test, fx. TPTest op mod
dansk DIX.

Du skriver heller ikke hvordan du har fundet tingene, og opsætning, men det
kunne jo være din nye routers WAN port ikke er god til høj hastighed.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans

Dato : 06-01-07 15:31

Bjarke Andersen wrote:

> Nu skriver du jo ingen tal, og bruger ingen lokale test, fx. TPTest
> op mod dansk DIX.

TPTest er ikke tilgængelig p.t. De kommer først op igen medio januar.

Hans

Fra : CK®

Dato : 06-01-07 14:47

"CK®" <kaplov@image.dk> skrev i en meddelelse

> Nu kan begge 'puttere komme på nettet uden afbrydelser (indtil videre,
> ihvertfald).
>
> Jeg ik forstå skid?!

Næh, man skal passe på med at sige at der ikke er nogen problemer.
Efter afsendelsen af ovenstående meddelelse, røg min computer af nettet
og jeg måtte slukke den ved at tage strømmen fra den.
Netkortet var ikke til at komme i kontakt med.

Ham min kyndige kollega siger, at det skyldes at CC kun giver én ip-adresse,

når jeg sætter 2 computere på samme adsl-router, går det galt.

Whatever...

Hjælp modtages stadig meget gerne

Fra : Niklas Petersen

Dato : 06-01-07 15:20

CK® wrote:
> [...]
> så
> når jeg sætter 2 computere på samme adsl-router, går det galt.

Jeg tror måske du skal bede din kyndige kollega sætte sig bedre ind i
tingene

Det er korrekt at CC kun leverer een offentlig IP adresse med, men de
leverer også en router, som kører NAT, og dermed tildeler computerne bag
ved en LOKAL ip adresse. At sætte en ekstra router efter CCs er ikke
specielt hensigtsmæssigt, da den leverede allerede indeholder den
funktionalitet du har brug for.

Køb en ganske almindelig SWITCH og sæt den til din CC router, så kan du
tilslutte ligeså mange computere du har lyst til(eller så mange porte
switchen nu har). Du har IKKE brug for en ekstra router - du har
allerede en fra CC!

Fra : CK®

Dato : 06-01-07 16:20

"Niklas Petersen" <spam@berta.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilslutte ligeså mange computere du har lyst til(eller så mange porte
> switchen nu har). Du har IKKE brug for en ekstra router - du har allerede

Åkaj, nu er jeg ved at fatte det. Sagde jo, jeg ikke er så vidende om det
her.

Tak.

Claus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-01-07 15:23

> [...]
> nettet og jeg måtte slukke den ved at tage strømmen fra den.
> Netkortet var ikke til at komme i kontakt med.

Og det kunne ikke være computeren den er gal med?

> Ham min kyndige kollega siger, at det skyldes at CC kun giver én
> ip-adresse, så
> når jeg sætter 2 computere på samme adsl-router, går det galt.

Han kan da ikke være så kyndig når han ikke ved at NAT bla andet gør flere
maskiner kan dele samme IP-adresse via routeren. Det er der ingen problemer
med og har virket i rigtig mange år for mange udbydere.

Stort set sådan det fungerer hos alle.

--
Bjarke Andersen

Fra : CK®

Dato : 06-01-07 16:22

> [...]
> problemer
> med og har virket i rigtig mange år for mange udbydere.

Jeg er bange for, at jeg ikke har forklaret ham
mit problem ordentligt.

Never mind, jeg er RET sikker på, han har mere forstand på det end jeg.
(Men det siger jo heller ikke så meget, seføli... )

Claus

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 06-01-07 15:20

Den 06-01-2007, skrev CK®:
> [...]
> og netkortet låste eller frøs, så jeg måtte slukke min pc på den hårde måde.

SNIP

> [...]
> fremstilling af tyggegummi.
>
> Er der noget, som jeg ikke ved, der kunne være relevant for løsningen af mit

Som udgangspunkt: livet er for kort til dårlig hardware.
Anskaf en ordentlig router med firewall, NAT Traversal og hele den
tyrkiske musik. Hubs troede jeg s.. næsten var både døde og borte

Fra : CK®

Dato : 06-01-07 15:51

"..::JMJ::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Anskaf en ordentlig router med firewall, NAT Traversal og hele den
> tyrkiske musik. Hubs troede jeg s.. næsten var både døde og borte

Tjah, jeg har såmænd været glad nok for min lille hub.
Men jeg kan godt se, at jeg har været for uerfaren til det her.

Men tak for alle svarene.

Claus