Ny PC - ny router-installation?
Fra : SuSanne

Dato : 05-01-07 19:12

Hej,

Jeg har fået ny PC. Den blev koblet til de eksisterende usb'er, kabler
m.m.og forbundet med routeren uden at jeg tænkte på at "installere" routeren
efter bogen med registrering, ip-adresse osv., som gjort (før tilslutning),
da jeg skiftede fra switch til router i det gamle netværk.

Alle 3 PC'er i netværket fungerer umiddelbart uden problemer, men jeg synes,
at hastigheden for down-/upload ikke er så optimal, som den burde (svinger).
Er det nødvendigt at "installere" den på den nye "hovedmaskine" igen - eller
kan jeg gå ud fra, at XP (før Win 2000) selv har fundet ud af at håndtere
routeren?

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 05-01-07 19:21

SuSanne wrote:
> [...]
> kan jeg gå ud fra, at XP (før Win 2000) selv har fundet ud af at håndtere

Du har normalt ikke brug for at installere en router, den leverer blot
internetadgangen og fungerer uden videre.
Hvis du har ADSL fra TDC kan du kontrollere hastigheden her:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=6501

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : SuSanne

Dato : 06-01-07 15:43

"Jesper Hartoft" <news1@hartoftUD.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> internetadgangen og fungerer uden videre.
> Hvis du har ADSL fra TDC kan du kontrollere hastigheden her:

***
Ok - og tak for dit svar. Undrer mig blot, at der er en udførlig manual + CD
med til installation, når man får routeren?

Jeg har testet hastighed på én maskine, og den er som den skal være, men
alligevel kniber det at opnå den fulde hastighed, når vi downloader, men det
kan selvfølgelig være overbelastning m.m. på stedet?

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 07-01-07 11:37

SuSanne wrote:

> ***
> Ok - og tak for dit svar. Undrer mig blot, at der er en udførlig manual + CD
> med til installation, når man får routeren?

Det er som regel for at lette arbejdsgangen hvis man ønsker at ændre i
konfigurationen af routere. Typisk er der en form for wizard.
Mig bekendt kan alle hjemmeroutere konfigureres via det indbyggede
webinterface.

> Jeg har testet hastighed på én maskine, og den er som den skal være, men
> alligevel kniber det at opnå den fulde hastighed, når vi downloader, men det
> kan selvfølgelig være overbelastning m.m. på stedet?

Du har ret i at det sandsynligvis skyldes manglende kapacitet der hvor
du henter fra. Det kan nogen gange afhjælpes med en download accelerator
(f.eks. http://www.freedownloadmanager.org).
Hvis du ønsker at undersøge det nærmere, er du nødt til at downloade fra
flere forskellige kilder og gerne nogen der er placeret geografisk
forskelligt.

Fra : SuSanne

Dato : 07-01-07 17:23

> [...]
> wizard.
> Mig bekendt kan alle hjemmeroutere konfigureres via det

***
Hvornår har man brug for at ændre konfiguration i routeren?
***

> [...]
> Hvis du ønsker at undersøge det nærmere, er du nødt til at
> downloade fra flere forskellige kilder og gerne nogen der er

Tak for svaret. Jeg tror ikke, vi behøver en download-manager, da
vi har bredbånd m. 2048/512 hastighed, og aldrig bliver "smidt
af", men jeg ville være helt sikker på, at den nogle gange
manglende dl-hastighed ikke skyldtes router-indstillingerne ...

Venlig hilsen
Susanne
***

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 07-01-07 17:36

SuSanne wrote:

> ***
> Hvornår har man brug for at ændre konfiguration i routeren?

Åbning af porte til specielle spil, brug af nogle typer video-chat o.l.
Eller hvis du ikke har sikret en evt. trådløs forbindelse med WPA/WEP
kryptering.

> [...]
> ville være helt sikker på, at den nogle gange manglende dl-hastighed
> ikke skyldtes router-indstillingerne ...

Fidusen ved en download manager er at den laver flere, samtidige
forbindelser til samme fil og derved henter flere dele af gangen (og
samler dem til een fil bagefter).
Det betyder ofte at du så udnytter din linje 100%.

Fra : SuSanne

Dato : 07-01-07 19:26

> [...]
> dele af gangen (og samler dem til een fil bagefter).
> Det betyder ofte at du så udnytter din linje 100%.

****
Aha - ingen af delene var jeg klar over, specielt ikke, at en
download-manager laver flere forbindelser til samme fil - det var
en god oplysning, og jeg vil overveje at bruge det til ekstra
store filer fremover.

Mange tak igen.

Venlig hilsen
Susanne